Zdroj: universalpictures.co.uk

Zatímco Will Smith jalově řeční a bojkotuje Oscary, Spike Lee a Jordan Peele konají.

Nechci tu zlehčovat téma rasové problematiky, ale poukázat na to, že tzv. „Black power“ v Hollywoodu dupe v poslední době na plyn hlavně díky těmto dvěma tvůrcům. A ať je váš názor na zmíněnou problematiku jakýkoliv, nemůžete ani jednomu z režisérů upřít talent a filmařské kvality. Přesně to opět dokazuje Spike Lee v BlacKkKlansmanovi.

„Bůh žehnej bílé Americe“ Tato slova kázal David Duke tehdy a stojí si za nimi dodnes.
Zdroj: universalpictures.co.uk

Příběh, který je o mladíkovi, jemuž se podaří v 70. letech stát se prvním černochem v policejním sboru a potom i členem Ku-Klux-Klanu, zní dost neuvěřitelně sám o sobě. Doopravdy je však nejneuvěřitelnější to, že je z většiny založený na skutečných událostech popsaných v knižní předloze sepsané Ronem Stallworthem –  hlavním hrdinou filmové adaptace.
Spike Lee ve filmu umně kombinuje retro prvky a moderní filmařské postupy. Snímek je primárně krimi komedie, ale zároveň je často podobný blaxploitation filmům 70. let, či buddy movie. Pod tím vším je však hlavní myšlenka filmu obsahující kritiku současného vzestupu extrémních názorů. Jelikož je Lee Američan, přijde i na kritiku Trumpa. Stejně tak na konci připomíná tragické události z loňského protestního pochodu v Charlottesville, kdy přívrženec extrémní pravice zavraždil mladou ženu a dalších 19 lidí vážně zranil.
Pokud zbavíte film těchto myšlenek, zůstane vám stále brilantní krimi komedie o neuvěřitelném vyšetřování, které vyprávěním občas připomíná filmy bratří Coenů. Skvělý scénář vypráví svižně a zlehka, aniž by to začal přehánět s dramatem či humorem, a drží se přesně na hraně. To způsobuje, že i když je situace bizarní a plná černého humoru, napětí stoupá a vy se bojíte o hlavní hrdiny, protože skrze všechny ty neuvěřitelné kousky je máte čím dál raději. Na tom nese zásluhu dokonale sehrané duo John D. Washington a Adam Driver, kteří dokázali, že chemie mezi oběma postavami působí naprosto přirozeně.

Ale není to jen Flip, s kým se Ron sblíží.
Zdroj: universalpictures.co.uk

A i když se vyprávění může v prvních minutách zdát líné až odfláknuté, postupně buduje napětí, jak situace graduje, dokud nedosáhne oné absurdní hranice na konci třetího aktu. Zároveň Lee po celou stopáž nesklouzne k tomu, aby některé straně v rasových rozbrojích nadržoval. Jediní komu fandíte, jsou policisté na jejich místy bizarní cestě k vítězství. Mezitím se zmíní a objeví několik dalších skutečných událostí a osobností, které dokonale dotvářejí pocit neskutečné skutečnosti, jímž je celý film prodchnut.
Zároveň ústřední myšlenka filmu je prezentovaná tak, že jí může rozumět každý kdekoliv na planetě, protože to není pouze o boji černochů za  práva, nebo boji Ku-Klux-Klanu za opačný cíl. Je to celková kritika extremistických myšlenek jako takových, což je i u nás aktuální téma, není potřeba jmenovat konkrétně. To a fakt, že je tato myšlenka v posledních letech aktuálnější nežli dřív, dodává filmu na výraznosti a je to možná taky důvod, proč na letošním festivalu v Cannes získal Hlavní cenu.
Nakonec už jen dodám, že stejně jako břitký příběh má snímek i stylizovaný vizuál, který dodává filmu na lehkosti a podtrhuje humor v mnoha scénách.
Pokud o politickou angažovanost filmu nemáte zájem, je to stále brilantní krimi komedie, která je mistrně napsaná a skvěle zahraná a rozhodně si zaslouží vaši pozornost.

Shrnutí
BlacKkKlansman je mistrně napsaný a skvěle natočený film, který sebejistě a bezchybně šlape, aniž by začal nudit, protože vypráví neuvěřitelný skutečný příběh. A pokud chcete, tak vám dá i něco k zamyšlení, rozhodně ale stojí za vidění.

Režie: Spike Lee
Hrají: John David Washington, Adam Driver,
Topher Grace, Laura Harrier, Jason Mitchell