Aneb nezničitelný Ethan Hunt se pošesté vrací, aby zachránil svět a sám sebe.

Určitě znáte ten pocit, kdy při rutinním nakupování narazíte na nějakou, obvykle sladkost, kterou jste již dlouho neochutnali. Vybaví se vám, jak jste se po ní mohli jako malí utlouct a neodoláte pokušení si ji koupit. No a její chuť vám připomene věci, na které dneska nenarazíte. Z té věci se stane onen teplý ostrůvek spokojenosti, nostalgie, ale i výjimečnosti. A pokaždé, když ji ochutnáte, se ten pocit vrátí.
Proč to říkám? Protože stejný pocit u mě provází sérii Mission Impossible.
Nemám rád tenhle druh přemýšlení, ale v dnešní mnohdy plytké CGI míchanici, kdy se točí víc před zeleným plátnem, než ve skutečných exteriérech. Kdy akce ztratila dojem nebezpečí a stala se jen mazanicí jedniček a nul. Kdy se pomocí počítače odmazávají i kníry (mrk, mrk). Je to právě ta pochoutka, co navrací chuť doby praktických efektů a reálné akce.

-reklama-


Zdroj: wall.alphacoders.com

Zatímco k jedničce se kromě nostalgie váže i jakási hrdost, že se odehrává z velké části v Praze, novější díly provází nadšení z něčeho raritního, na pokraji vymření.
Mission: Impossible – Fallout je totiž akčňák staré školy, natočený pomocí špičkové moderní techniky a postupů. A je každým coulem úchvatný. Režisér Christopher McQuarrie si totiž dobře uvědomil, v čem je hlavní síla série, a přesně tyhle části pečlivě piluje k dokonalosti. Šestý díl nenabízí nic vysloveně nového, ale zdokonaluje to, co byste očekávali. Nachází nové hranice akce dělané pomocí praktických efektů a překonává je, splétá trochu předvídatelný, ale i tak napínavý scénář a hlavně doslova chrlí nápadité cesty, jak si udržet pozornost a posunout diváka ještě blíže k hraně sedačky.
Čekat nějaký převratný příběh by bylo zbytečné, protože to je zase ta stejná písnička. Ano, občas vás mile překvapí, nebo pomrkne na diváka odkazem k předešlému dílu, ale stále postrádá nějakou větší hloubku. Klasicky se totiž odkryjí stíny a chyby minulosti, někdo obrátí a Ethan Hunt bude muset jít na hranici svých sil, aby vše zachránil.
Svůj kus práce však scénář odvádí znamenitě. Zodpovídá otázky položené předešlým dílem, se kterým je velmi úzce provázán, stejně jako ty položené v šestém. Rozvádí postavy víc, než je v letních blockbusterech zvykem, a staví před Ethana vynalézavé překážky na jeho cestě za záchranou světa. Asi vás nikdy nerozbrečí, ale to není jeho účel. Tím je hlavně být kostrou pro dech beroucí akci.

Zdroj: wall.alphacoders.com

Ta je totiž absolutní špičkou toho, čeho můžete dneska dosáhnout. Její základ je totiž veskrze praktický. Samozřejmě, že některé detaily dělal počítač, ale když vidíte Ethana skočit z letadla ve výšce dvaceti pěti kilometrů, buďte si jistí, že Tom Cruise to skočil taky. A ne jednou, podle hlavního koordinátora akčních sekvencí to totiž trénoval až 105krát.
Je irelevantní, jaký názor na Toma Cruise máte. Protože i když dáte stranou to, že je to scientolog, megastar, docela manipulativní herec, který má rád všechno pod palcem, jedno mu neupřete. Je to borec. Nikdo jiný z jeho kolegů totiž v dnešní době nedělá všechny své kousky sám. Buď je dají kaskadérům, nebo si zalezou do studia před zelené pozadí. A Tom? Ten stihl běhat na laně po nejvyšší budově světa Burj Khalifě v M:I – Ghost Protocol, viset na letadle v Rogue Nation a teď ve Falloutu zvládnout HALO seskok, jinak používaný armádou k nepozorovaným výsadkům. Připočtěte, že padesátku má už nějakou dobu za sebou a určitou část jeho slávy mu odepřít nemůžete, i kdybyste ho nenáviděli, protože tohle opravdu nikdo nedělá.
Výsledek ale opravdu stojí za to. Z honiček na motorce ve víru velkoměsta se jednomu udělá krapet závrať a sevřou útroby, stejně jako z té ve vrtulníku. Ne, nedělám si legraci. Všechna ta práce se tvůrcům vyplatila a přináší tak nevídaně působivou akci, která nejen, že nepřestává bavit, ale stále přichází s novými nápady.
Zároveň se ve Falloutu bude hodně vzpomínat na předešlé díly, což dodává celému snímku na jakési osudovosti, protože Ehtan se nevypořádává jen s nebezpečným teroristou, ale i sám se sebou. Na první pohled to dost připomíná novější Mendesovy bondovky, což je trochu zavádějící, protože kromě temnějšího vizuálu to zdaleka není tak ponuré a komorní.

Zdroj: wall.alphacoders.com

Milé vedlejší postavy Benjiho a Luthera v podání Simona Pegga a Vinga Rhamese fungují jako parádní sidekickové, kteří nespadají do sekce otravných žvanilů, ale zároveň jsou sympatičtí a dokonale lidští, na rozdíl od nezastavitelného špicla v jejich čele. Úplně nový rozměr však Ethanovi dodává Ilsa Faust aka Rebecca Fergusson. No a Sean Harris si drží podivnou tajemnost vyšinutého padoucha.
Celé Mission Impossible se tak právě díky tomuto dílu pasovalo na nejlepší akční sérii současnosti, která si ani omylem nezadá s Rychle a zběsile, Bournem, či kýmkoliv jiným. Zároveň opětovně atakuje pozici špionážního čísla jedna a bez přehánění ji minimálně v okruhu posledních let přebírá.
A pokud si z posledních měsíců někdo zaslouží miliardu, tak je to právě Ethan Hunt a jeho tým.
Dalo by se ptát, jestli je někam dál kam jít, ale odpověď byla, je a bude pořád stejná. Vždy je kam dál jít. A parta z agentury IMF si vždy najde cestu jak se tam dostat.

[su_box title=“Shrnutí“ style=“glass“ box_color=“#000000″ title_color=“#ffffff“]Nejnovější Mission: Impossible – Fallout je koktejl všeho, co by měl akční film obsahovat v takovém poměru, který diváka přivede na okraj sedačky v až dětinské radosti z návratu poctivé akce a jejího posledního vlajkonoše. Je skoro jisté, že to není naposled, co zachraňoval svět, a to je jedině dobře, protože jestli zůstane stejný tvůrčí tým, čeká nás opravdu famózní nástupce Jamese Bonda a jeho jméno je Ethan Hunt.[/su_box]

-reklama-