Josh Brolin se vrací do Mexika, avšak tentokrát si ušpiní ruce…

Taylor Sheridan je v současnosti rodící se scénáristická hvězda. Jeho filmy sbírají pochvalné ohlasy jak od kritiků, tak od diváků, a byl za ně již nominován i na Oscara a Zlatý Glóbus (Za každou cenu r. 2016). V roce 2017 si poprvé zkusil zasednout do režisérského křesla a vznikla tak velmi povedená Wind River.

Taylor Sheridan (vlevo) a Jeff Bridges (vpravo) na place filmu Za každou cenu.
Zdroj: theplaylist.net

Jeho styl je zcela nezaměnitelný, stejně jako filmy, na kterých spolupracuje. Sheridanův debut Sicario: Nájemný vrah, v němž spojil síly s Denisem Villeneuvem, slavil úspěchy a definoval vizáž, která se stane pro další filmy od tohoto tvůrce vlastní. Ta se vyznačuje hypnotickým vizuálem, obvykle podkresleným neméně působivou hudbou, která je v případě Sicaria svými hluky až nápadně podobná zimmerovskému šumu. Zároveň však jeho filmy postrádají radost a kromě melancholie kypí i surovostí a chladným odměřeným pohledem na smrt, kdy jen výjimečně prosvitnou ven pozitivní emoce. Jeho hrdinové nejsou hláškující siláci, ani batmanovsky se vraždění vyhýbající hrdinové. Stejně tak styl vyprávění je spíše pomalý, postupně spějící ke katastrofě, a samotné akce je pomálu. Zato si potrpí na budování napětí a postupně houstnoucí atmosféry, v níž je cítit nevyhnutelnost finálního střetnutí.

Emily Blunt v prvním díle byla nejen půvabná, ale i docela drsná.
Zdroj:wallpapershome.com

Za zmínku navíc stojí, že například v Sicariovi, filmu pojednávajícím o boji USA proti kartelům pašujícím drogy přes hranice, se Taylor Sheridan nesnaží řešit politické otázky, například správnost a oprávněnost americké intervence v Mexiku. Místo toho se zaměřuje na konflikt ideálů hlavní hrdinky s krutou realitou boje, který nemá pravidla. Proto není příliš překvapivé, že o pár let později na nás vyrukuje s pokračováním, které nese podtitul Day of the soldado (doslova přeloženo jako „Den vojáka“). Bohužel tentokrát to nebude tak slavné.

Ve druhém díle zjistíme více o Alejandrově tragické minulosti.
Zdroj: moviezone.cz

Druhý díl je bezesporu dobrý film, avšak jako pokračovatel je stěží průměrný. Může za to především velká obměna mezi tvůrci, kdy Rogera Deakinse vystřídal za kamerou Darius Wolszki, do režisérského křesla usedl Stefano Sollima a zesnulého Jóhana Jóhanssona nahradil Hildur Guðnadóttir a přestože všichni odvedli dobrou práci, neblíží se svou úrovní ani zdaleka předchozímu dílu.

Oceňovaný skladatel chtěl svými soundtracky dosáhnout absolutní harmonie mezi počítačem a nástroji.
Zdroj: youtube.com (Opravdu.)

Totéž platí i pro samotný scénář, protože i když se v rozhovorech Talyor Sheridan dušoval, že jednička bude oproti dvojce vypadat jako komedie, je tomu přesně naopak. Druhý díl nenabízí nic nového, avšak s tím, co má, nepracuje nijak inovativně ani odlišně. Díky tomu vše působí prázdně, až povrchně. Zároveň zmizela všechna ta surovost po celou dobu se držící na straně uvěřitelnosti a nahradila ji nezajímavá a jen stěží uvěřitelná co?, která jakoby ztratila odvahu. Celé to tak působí strojeně a průměrně, jako by se zoufale  snažilo navodit pocit z jedničky.

I Matt zapochybuje o svých rozkazech.
Zdroj: moviezone.cz

Celý film se opět točí okolo drogových kartelů, avšak tentokrát to je jiné, protože díky spolupráci s ISIS se mohou identifikovat jako teroristická skupina a z toho důvodu mohou Američané bojovat za použití mnohem větší škály (ne)armádních sil. A tak USA opět povolá do zbraně Matta (Josh Brolin), aby za ně odvedl špinavou práci rozpoutáním války mezi kartely. Ten si najme našeho dobře známého zabijáka jménem Alejandro (Benicio Del Toro) a vyrazí přes hranici. Aby vyvolali požadovaný konflikt, rozhodnou se unést Isabelu, dceru Carlose Reyese, muže zodpovědného za smrt Alejandrovy rodiny. A jak už tomu bývá, věci se nevyvinou tak, jak se plánovalo.

Texas i Mexiko jsou země drsné, proto není divu, že je na jejich hranici občas trochu zábava.
Zdroj: ghostrecon.net

Zatímco Emily Blunt dokázala bez jediného zaškobrtnutí zahrát policistku, která se setká s krutou realitou, Isabela Moner nezvládá zahrát ani tak stereotypní postavu, jako je Isabela Reyes. Drzé dítko, které má problémy ve škole, protože mlátí spolužačky, které ji uráží, a prořízlou pusu nezavře ani tváří tvář autoritám. Kde jsou časy, když malá Jenny v Komandu vyhrožovala svým únoscům, že jim její tatínek rozmlátí ciferník. Jestli vás zajímá, kde jste mohli vidět malou Monerovou, tak to bylo v pátých Transformerech, kde hrála stejně stereotypní postavu a stejně, jako tady, i mezi Autoboty byla zoufale neuvěřitelná. Bohužel i Alejandro ztratil mnoho ze své tajemnosti a chladné odměřenosti a zanechal tam tak jen jednu stále stejně skvělou postavu, Matta. Ten je pořád tím apolitickým vojákem, který zaboří své ruce hluboko do bahna, aby ty prezidentovy zůstaly čisté.

Půvabná Isabela Moner, ze které by mohla v budoucnu vyrůst další Selma Hayek je sice krásná, avšak herecky absolutně zoufalá.
Zdroj: justinemagazine.com

Jako další selhává i pokus o vybudování atmosféry a otevřený, dramaticky nezvládnutý konec je už jen poslední tečkou. Tím netvrdím, že je Sicario 2 špatný film. Není, ale oproti svému předchůdci neskutečně zaostává a bohužel ve srovnání s jinými akčními filmy poslední doby zůstává v průměru, bez šance se z něj dostat. Třetí díl je bezpochyby otázka příštích několika let, a tak jediné, co může opět navrátit Mexickému zabijákovi jeho ztracený náboj, je fakt, že Stefano Sollima prohlásil, že nemá v plánu natočit další díl.

Shrnutí
Lehce nadprůměrný akční film, který potěší nové diváky, avšak kohokoliv, kdo by hledal důstojné pokračování, jedině zklame.