…a najednou se rozhostilo ticho! Ustal všechen šum, hlasy v pozadí si přestaly povídat, a kdyby na zem upadl špendlík, slyšeli byste jej dopadnout. Ten absolutní klid doprovázela jen melancholie okamžiku a utlumený chod klimatizace v kině. Nikdo se nezmohl ani na jediné slovo, protože tento okamžik se mnoha lidem vryje do paměti tak hluboce, že to velmi ovlivní vnímání dalších filmů v Marvel Cinematic Universe.

Je to tady. Týden od premiéry nejočekávanějšího filmu posledních let vychází mé resumé něčeho, co v novodobých dějinách kinematografie nemá obdoby. Osmnáct dějově odlišných filmů, s mnoha odlišnými hrdiny, každý se svou pohnutou minulostí a ošlehaný bitvami, které za ta léta vybojoval, se střetávají ve finále hlavního příběhu, který se line na pozadí všech dosavadních filmů Marvel Studios. Vyvrcholení, které určí své vítěze až s odstupem času.

Thanos. Zřejmě nejmocnější bytost ve vesmíru plní to, co slíbil po událostech v Age of Ultron a celou záležitost okolo kouzelných kamenů opravdu bere do svých rukou. A to tak pevně, že za ním zůstává jen smrt. Žene jej touha po rovnováze celého vesmíru, které docílí pouze tím, že vyvraždí polovinu obyvatel známého vesmíru. K tomu mu dopomáhá ikonická rukavice, do které postupně shromažďuje jednotlivé kameny.

Na své cestě se Thanos neštítí ničeho a pro svůj vyšší cíl je schopen přinést i oběť největší. Po devastaci Xandaru a získání Orbu, neboli Kamene síly se přesunul k lodi, kde cestují zbytky Asgardu společně s Thorem, Lokim nebo Hulkem po událostech, které následovaly po Ragnaroku. Loď vysílá nouzové signály, které vyslyší Strážci Galaxie, kteří se vydávají na pomoc. Přicházejí však pozdě a nacházejí zbytky asgardské civilizace v troskách, včetně polomrtvého Thora.

Kámen reality, Tesserakt, ukořisťuje Thanos z rukou Lokiho, který jej vzal z Ódinovy pokladnice na Asgardu, když šel vyvolat Ragnarok. Ještě před zničením Thorovy lodi naposled Heimdall využije svých sil a pošle Hulka zpět na Zemi. Ten vysvětlí Strangeovi a Wongovi celou situaci a ti pak musí jednat. Řešení nakonec naleznou ve spojení s Tonym Starkem, ale to už se na Zemi objevují lodě Black Order. Ty patří tzv. Thanosovým dětem, což jsou čtyři mocné bytosti, jež pro Thanose shánějí Kameny. Rozkaz zní, přivézt Kameny na Titan, domovskou planetu Thanose.

Když svůj příběh vysvětlí Thor partě Strážců Galaxie a naplánuje postup se Star-Lordem, odlétá spolu s Rocketem a Grootem za trpaslíkem Eitrim, který mu již dříve ukoval Mjolnir, mýtické kladivo Thorovo. Quill se zbytkem bandy odlétá na Kdovídke, aby Thanosovi zabránili v získání dalšího kamene od Taneleera Tivana neboli Sběratele. To se však příliš nedaří, a i když Avengers odvrátili útok na Zemi, Iron Man, Spidey a Strange se ocitají v lodi Black Orderu, která míří na Titan, jelikož Maw chce od Strange získat Agamottovo oko. Chtě nechtě tedy míří za Thanosem i s dalším Kamenem nekonečna.

Zbývají již jen tři Kameny a Thanos bude moci vládnout neomezenou silou, kterou zničí polovinu života ve známém vesmíru. Kámen duší je neznámo kde a jediným klíčem k němu se zdá být Gamora. Thanos pomocí mučení Nebuly zjistí, kde jsou souřadnice doposud neznámého kamene. Tam vedou Thanosovy kroky, avšak po cestě za Kamenem potkají velmi známou tvář, která se stane jejich průvodcem. O koho jde však prozatím nebudu prozrazovat. Thanos získá i tento Kámen.

Kámen času Thanos získá od Strange za velmi podivných okolností, když hrdinové a Strážci bojují bok po boku proti Thanosovi, který má po útoku Mantis na kahánku. Strange prozkoumá pomocí Agamottova oka časové linie a hrdinové zjišťují, že existuje možnost, jak vyhrát. Jenže nakonec podlehnou a Thanos kámen získává. Posledním dílkem skládačky je nám velmi známý Kámen mysli, který je již po několik let ukryt v čele androida Visiona, který zkoumá své vlastní emoce a prožívá románek s Wandou ve Skotsku.

Při útoku na Visiona se setkáme s dalšími hrdiny a na scénu postupně přicházejí Captain, Natasha nebo Falcon. Vision je zraněn a skupinka musí uprchnout zpět do sídla Avengers, ovšem to nestačí. Zranění Visiona je natolik vážné, že musí sehnat vybavení k tomu, aby jej zachránili. To naleznou na Wakandě, kde se strhne obrovská bitva o poslední z Kamenů nekonečna. Do bitvy se zapojí všichni na Zemi, a dlouhou dobu to vypadá, že se jim daří útoky odrážet. Jen do té doby, než se objeví Thanos. …a najednou se rozhostilo ticho!

Už z předchozího textu jste mohli vyčíst, že příběhová linie se snaží uzavřít mnoho příběhů z předchozích filmů. Několik příběhových linií se spojí v jednu ústřední a světe div se, ono to šlape jak hodinky. Bratři Russové se opět vytáhli a servírují nám spektákl všech spektáklů. Když si v Občanské válce zkoušeli, zde je možné ukočírovat vícero postav najednou, zjistili, že to zvládnou a v Infinity War svoji vizi přivedli k dokonalosti.

Na plátně se prostřídají skoro všechny postavy uplynulých osmnácti snímků a ty, které zde nenajdete, se jistě objeví v některém z dalších filmů. Dočkáte se několika vypjatých scén, kde se objeví postavy nebo postava, kterou byste nečekali, ale přesto budete žasnout, že zrovna s tou, či onou postavou, se počítalo také. Zkrátka o dobře se Russové snaží dovyprávět skutečně všechno, co započal některý z dřívějších filmů.

Chemie mezi postavami opět funguje na výbornou. Každý z hrdinů si stále jede tu svou příběhovou línii, kterou známe z dřívějška a když se poprvé objeví na scéně třeba Strážci, začne hrát osmdesátková vypalovačka. Režisérská dvojice si mnohokrát za film pohraje s vašimi emocemi. Několikrát se objeví scéna, při které máte slzy na krajíčku, aby ji zanedlouho vystřídala nějaká vtipná výměna názorů. No a závěr? O tom si přečtěte v prvním odstavci recenze.

Pokud jste již snímek viděli, není třeba obav z vyzrazení důležitých situací z filmu. Přesto, že jste si mohli přečíst mnoho z příběhového pozadí, záměrně jsem se vyhnul postavám, které ve filmu zemřely. Ano, smrt se v tomto filmu nevyhne ani hrdinům, ale pokud chcete vědět kterým či kterému, budete muset absolvovat překliknutí na další – spoilerovou – část mé recenze. Tam vám bez okolků vypíšu, kdo a jak film opustil.

Na závěr je třeba říci, že film Avengers: Infinity War je neskutečným zážitkem, který boří veškeré mýty o tom, že se film nedá ukočírovat tehdy, když je na place příliš mnoho herců. Zde to bratři Russové opět zvládli a dle mého názoru redefinovali pojem „blockbuster“. Tím totiž Nekonečná válka je. Užijte si každou ze zhruba 150 minut, protože tohle je zážitek roku. Rozhodně větší, než všechno, co jste z hrdinských filmů doposud viděli.

Doporučení putuje všem bez rozdílu. Infinity War si užije každý, kdo má rád filmy na motivy komiksových hrdinů. Marvel Studios doručili prozatím nejlepší film z nyní už devatenáctičlenného souboru a cokoli, co jste do dnešního dne označovali slovem blockbuster, byl jen slabý odvar toho, co vás v Infinity War čeká. Mistrovské dílo.

1
2
3
4
100 %
Vizuální efekty
100 %
100 %
100 %
Akce
100 %
Martin Synek (Digmen)
Redaktor, filmový a komiksový nadšenec
avengers-infinity-war-recenze-by-digmenDoporučení putuje všem bez rozdílu. Infinity War si užije každý, kdo má rád filmy na motivy komiksových hrdinů. Marvel Studios doručili prozatím nejlepší film z nyní už devatenáctičlenného souboru a cokoli, co jste do dnešního dne označovali slovem blockbuster, byl jen slabý odvar toho, co vás v Infinity War čeká.