Přímo úměrně s tím, jak je omezována oficiální reklama ve veřejnoprávní televizi, je její skrytá forma umísťována do nejrůznějších pořadů, především těch kutilských. Zatímco ve většině tradičních stále přetrvává formát z éry legendárního Přemka Podlahy, ČT již třetí sezónu vysílá „nový typ lifestyle hobby magazínu, postaveného na aktivních a tvůrčích moderátorkách, které se nebojí experimentovat a rády tvoří“.

Přesně těmito slovy charakterizují magazín „Všechno co mám ráda“ webové stránky České televize. A ještě dodávají: „Důležitou roli v pořadu hraje prostor, reálný dům, ve kterém moderátorky vaří, perou, uklízí, malují, tapetují, starají se o zahradu, vyrábí dárky, natírají a obkládají, renovují nábytek, zpracovávají úrodu z přilehlého lesa i zahrady, grilují, rekonstruují, řeší havárie, připravují rodinné oslavy, prostírají slavnostní tabule, zdobí dům, aranžují květiny, nakupují, zjednodušeně řečeno, řeší vše, co většina z nás doma. Divák může sledovat, jak se jim daří naplňovat předsevzetí. Průvodkyně pořadu jsou akční, žijí aktivní život.“

Na víkend má být napečeno

Je skutečně pozoruhodné, že veřejnoprávní kanál stále podporuje středověký stereotyp, podle nějž jsou na ženy kladeny, především co se týče péče o rodinu a domácnost, stále mnohem větší nároky, než na muže. „Aktivní“ moderátorky v domě odedřou skutečně vše, pracují na zahradě s rýčem, odváží kolečka plná hlíny a odpadu, zápasí se sekačkou či vrtačkou a posléze je čeká další směna v kuchyni. Mezitím šijí nebo vyrábějí dárky, především různá srdíčka, která jsou i hlavním symbolem této kýčovité podívané, plné kytiček, mašliček, krabiček, obrázků či malovaných oblázků. A ještě si vše neustále pochvalují. Křečovitě se usmívající Martinka, evokující „stepfordskou“ paničku, třeba hrdě prozradila, že si na své mamince váží „životního postoje“, podle nějž musí být na víkend napečeno.

Dílna v obýváku

Ovšem, docela zábavné jsou záběry, při nichž akční moderátorky předvádí svoji všestrannou šikovnost v novém, načančaném obýváku. Renovují v něm a natírají nábytek nebo provádí jiné práce, které způsobují nepořádek. Stále usměvavá Martinka vymetá ze starého stolku nečistoty a pavučiny, brousí starý nátěr, přičemž se všude kolem víří prach a usedá na podlahu, sametová křesla i květiny. Naštěstí už rovněž usměvavá kamarádka (nebo partnerka?) Dáša dokončí rekonstrukci stolku venku na terase. Nechybí přitom opakované záběry na značku nářadí.

Všechno co mám ráda, FOTO: Distribuce Česká televize

Je to možné vůbec?

Nicméně, ve většině případů scénář deklasuje diváky do rolí naprosto naivních hlupáčků, ať už jde u různé směšné scénky či zmíněné reklamy na různé výrobky. A v neposlední řadě komentáře moderátorek. V díle, věnovaném Dni matek, se Dáša chlubí vlastnoručně vyrobeným šperkem pro maminku, zatímco Martinka znenadání přijde s taškou jisté kosmetické firmy a pochlubí se, že s její pomocí naučí svoji maminku odbourat syntetické látky a vrátit se k přírodě a k bylinkám. „Někde jsem četla, že průměrná žena sní za život dvě až tři kila rtěnky. Je to možné vůbec?“, diví se Dáša. Když Martinka spočítá, že to má „snědený“ tak čtyřicet let, dočká se od Dáši uznání: „Ty jsi úžasná počtářka.“ Ovšem, poté, co si Dáša vyzkouší rudou rtěnku, setká se s výčitkou: „Ta byla pro maminku.“ Reklamní scénka graduje překvapením, když Dáša znenadání pozve ke stolu hosta (konečně muže), Martina. Jenže, vyklube se z něj zástupce firmy, vyrábějící krmivo pro psy.

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz