Když měl v Polsku v roce 2018 premiéru snímek „Klér“, který natočil scenárista a režisér Wojciech Smarzowski, stal se naprostou senzací a jak v kinech, tak na internetu, jej zhlédly desítky milionů diváků. Jeho dopad na veřejnost byl v zemi, kde má stále značný vliv církev, obrovský. Ukázal ji totiž ve velmi nelichotivém světle, jako zkorumpovanou, chamtivou a především nemravnou organizaci, jejíž představitelé kážou vodu, ale pijí víno. A to doslova.

-reklama-


Nebývale odvážný režisér Smarzowski proto hned po uvedení svého filmu do kin čelil vážným problémům a útokům, včetně výzvám k bojkotu ze strany mocných polských církevních hodnostářů, kteří jej nařkli z podkopávání autority církve. Do jisté míry právem, protože autor je vůči nim skutečně nemilosrdný a ukazuje, jak mezi duchovními vládne bezohledný kariérismus, cynická korupce (včetně zneužívání darů od věřících), alkoholismus a pedofilie. Přesto prý tento režisér nečekal, že jeho dílo vyvolá až takovou senzaci a bouři nevole. Tím spíše, že církev (zdaleka nejen ta polská) dovede velmi obratně zametat nejrůznější skandály pod koberec a sofistikovaně používat osvědčenou metodu vrtění psem, tedy včas obrátit pozornost jiným směrem.

Klér, FOTO: Bartosz Mrozowski / Distribuce Česká televize

Mafiánská organizace

Smarzowski se vůbec nijak netají přesvědčením, že církev považuje za mafiánskou organizaci. Kvůli svým názorům měl proto problém natáčet v polských kostelích, a tak se uchýlili k nám a řadu záběrů pořídil na severní Moravě. „Kdybychom měli čekat na povolení natáčet v polských církevních budovách, tak na něj čekáme dodnes. V České republice jsme povolení dostali do čtrnácti dnů,“ nechal se slyšet na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Přesto je jeho výrok poněkud překvapivý, protože jak je známo, česká církev není vůči kritickým uměleckým dílům, jež si ji berou na mušku, vstřícná a kardinál Dominik Duka se dokonce kvůli některým z nich soudí.

Desatero božích porušení

Je proto spíše pravděpodobné, že ti, co u nás natáčení filmu „Klér“ povolili, neměli dopředu tušení, o čem vlastně bude pojednávat, ostatně scény odehrávající se v kostele jsou ty nejméně pobuřující. Mnohem důležitější je to, co se děje v zákulisí nebo soukromí tří hlavních protagonistů, knězů, jimž je desatero božích přikázání naprosto lhostejné a neustále jej porušují, přičemž bez výčitek nutí věřící, aby se jim zpovídali ze svých hříchů. Zatímco jeden z nich, notorický alkoholik, přivede do jiného stavu svoji hospodyni a nutí ji k potratu (nakonec ale plán, jak se nechtěného dítěte zbavit, změní), další je bezskrupulózní kariérista, parazitující na dotacích a veřejných zakázkách, a třetí má slabost pro mladé chlapce. Namísto toho, aby byli za své morální selhání potrestáni, najdou zastání na nejvyšších místech…

To, co se odehrává v polských reáliích, nicméně není ničím výjimečným ani v ostatních zemích, včetně té naší. Patrně ne náhodou, nebyl „Klér“ promítán v českých kinech (s výjimkou LFŠ) a odvahu uvést jej měl pouze kanál ČT art, kde bohužel zůstal ve stínu detektivek a reality show na jiných stanicích.

-reklama-

Adéla Hofmanová
Adéla Hofmanová vystudovala žurnalistiku a věnuje se především kulturní publicistice. S webem TV guru externě spolupracuje od roku 2020 a za tu dobu publikovala téměř tisíc příspěvků, které si přečetlo přes padesát milionů čtenářů. Snaží se je upozorňovat na kvalitní televizní pořady a naopak si bere na paškál brak, které tuzemské i zahraniční kanály produkují stále víc.