Česká televize připomněla v sobotu večer veleúspěšný film Miloše Formana Amadeus, který získal celkem osm Oscarů. Je velmi pravděpodobné, že někteří diváci ho viděli vůbec poprvé, a tak jako mnoho jiných, podlehli dojmu, že geniální Mozart se stal obětí méně talentovaného a závistivého skladatele Antonia Salieriho. Jenže, skutečnost je zcela jiná. Nejenže byli oba skladatelé dobrými přáteli, ale Salieri navíc Mozartovi nezištně pomáhal.

Podle rakouských historiků tak tento film pokračuje ve vědomém falšování historie, a proto se snaží pokřivený obraz Antonia Salieriho všemožně napravit. A nelze se jim vůbec divit. Salieri byl totiž, podobně jako Mozart, nadaný mimořádným hudebním talentem. Navíc se dokázal prosadit ještě dříve než jeho mladší, bezesporu geniální kolega. Jeho převratná opera buffa „La fiera di Venezia“ získala mezinárodní ohlas a  hrála se na mnoha evropských operních scénách, včetně Prahy. Díky svým nesporným úspěchům se stal také císařským dvorním kapelníkem, což byl nejvyšší možný post.

Přetrvávající mýtus

Je opravdu překvapivé, jak dalece Formanův snímek zkresluje skutečnost, tím spíše, že se na něm podílel i známý český muzikolog Zdeněk Mahler, jenž věnoval tvorbě W.A. Mozarta mimořádnou pozornost. Ani se nechce věřit, že právě on pomohl šířit stále přetrvávající mýtus o tom, že Salieri Mozarta otrávil či dokonce, že byl neúspěšným skladatelem, v lepším případě „géniem průměrnosti“. Ve skutečnosti však oba umělci spolupracovali na společných dílech a navzájem se respektovali, nemluvě o tom, že Salieri Mozartovi mnohokrát pomohl.

Pozdní satisfakce

Zdeněk Mahler přece jenom později připustil, že film Amadeus postavil Salieriho do špatného světla. Jistě také věděl, že se tento skladatel navíc těšil pověsti vynikajícího pedagoga, mimo jiné učil Beethovena a Schuberta, a v neposlední řadě byl považován za laskavého a velkorysého muže. Nemluvě o tom, tom, že po smrti Mozarta svěřila jeho manželka Constance Salierimu do výchovy syna Franze Xavera.

A ještě jedna věc stojí za pozornost. V roce 1997 se v Miláně konal kuriózní soudní proces, jehož cílem bylo Salieriho očistit. Jeho obhájci zvítězili a alespoň po právní stránce byl díky tomu rehabilitován. O další očištění jeho jména se poté pokusila rozsáhlá výstava, nazvaná „Antonio Salieri- fakta“, před několika lety uspořádaná ve Vídni. Zdejší Muzeum Mozarthaus prostřednictvím vystavených exponátů dokázalo, že Salieri Mozarta ani neotrávil, ani na něj nežárlil. Jenže Formanův film mýtus o závistivém a průměrném Salierim bohužel přiživuje i nadále.

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz