Seriálová tvorba českých komerčních televizních kanálů většinou nabízí tristní podívanou, jejímž cílem je nalákat k obrazovkám co nejvíce diváků a vydělat na reklamě či vlezlém „product placementu“. Svůj podíl viny na tom však má nejen televizní management, ale i diváci. Protože v hojném počtu sledují příšerné nekonečné slátaniny, doslova provokují šéfy televizních společností, aby v jejich natáčení pokračovali. Naštěstí se však i u nás najdou výjimky.

Patří k nim i mimořádný počin internetové televize MALL.TV, která vysílá teprve dva roky. Její krátkometrážní seriál, nazvaný #martyisdead, dosáhl historického úspěchu, když jako vůbec první u nás vybojoval prestižní Mezinárodní cenu Emmy. Ta je v televizní branži považovaná za nejvýznamnější ocenění, jakého lze dosáhnout.

Smysluplný thriller

Mimochodem, náš web na tento skvělý seriál, který pro MALL.TV natočila společnost Bionaut v režii Pavla Soukupa, upozornil již loni. Kolega Adam Pospíšil se přiznal, že ho svou atmosférou naprosto uchvátil, byť mu chvílemi naskakovala husí kůže. Jenom ve stručnosti proto připomínám, že jeho tématem je kyberšikana, jejíž obětí se stane hlavní hrdina, žák deváté třídy základní školy Marty. O tom, čemu čelil, se však dozví jeho rodiče, teprve poté, co tragicky zahyne. Napínavý děj se odehrává v osmi epizodách, často v děsivé atmosféře thrilleru. Na rozdíl od většiny thrillerů jde však o dílo s významnou přidanou hodnotou. Již upoutávka na tento smysluplný projekt upozorňuje na neblahý fakt, že 45% dětí komunikuje na internetu s cizími lidmi, celá pětina profilů na sociálních sítích je falešná a co je nejhorší, přes deset dětí u nás ročně spáchá kvůli problémům, souvisejícím s internetem, sebevraždu. Nakonec tvůrci divákům položí otázku: „A vy si myslíte, že se vás to stále netýká?“

Jeden úspěch za druhým

Týká, tím spíše, že #martyisdead je inspirovaný skutečnými případy kyberšikany. Jeho historický úspěch není náhodný, již předtím například získal hlavní cenu na festivalu Serial Killer coby nejlepší webseriál střední a východní Evropy, na texaském festivalu Austin Film nedávno zvítězil v kategorii nejlepší digitální seriál a na francouzském Marseille Web Fest obdržel ceny za nejlepší režii a nejlepší scénář. Bodoval také u nás, když zvítězil na Finále Plzeň v kategorii seriálové tvorby.

Internetová MALL.TV si ovšem zaslouží uznání i za to, že se společně s televizí Seznam systematicky věnuje i politické satiře, zatímco z hlavních televizních kanálů zcela vymizela (s výjimkou několika málo minut, odvysílaných v rámci publicistického pořadu České televize 168 hodin).

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz