Když byl před čtyřmi lety poprvé uveden výpravný seriál České televize Já, Mattoni v režii Marka Najbrta, vyvolal dosti velké zklamání. A to, že se divákům příliš nezamlouvá, dokazují i právě vysílané reprízy s minimální sledovaností. Přestože patří k nejdražším v historii ČT vůbec, zdaleka nedosahuje takových kvalit, jako vynikající díla, natočená před ním.

Stačí připomenout legendární Sňatky z rozumu, rovněž vyprávějící o úspěšném podnikateli nebo více než třicet let starý Cirkus Humberto. Já, Mattoni působí ve srovnání s nimi nevyrovnaně, často zmateně a místy i velmi amatérsky. Ostatně, samotný Marek Najbrt si postěžoval, že během celého natáčení musel neustále bojovat s časem a penězi. I když je to na výsledku vidět, nejvíce negativně se na něm podepsal scénář Petra Zikmunda. Ten se zaměřuje více na Mattoniho nevydařený soukromý život a jeho milostné avantýry, než na příběh mimořádného podnikatelského talentu, jenž dosáhl světové proslulosti.

Další příčinou fiaska se stalo rozhodnutí natáčet mnohé exteriéry, především zahraniční scény, v nakašírovaných kulisách. Vůbec největším trapasem jsou díly, odehrávající se v Americe. Až směšně třeba působí momenty na zaoceánské lodi nebo na mořském pobřeží, kde se většinou ocitá hlavní hrdina sám se svým sluhou či milenkou. Když sedí na břehu moře, s lahví u ohýnku, připomíná spíš opuštěného Robinsona Crusoe než geniálního obchodníka, jehož slavná firma dobyla zahraniční trhy a její značka patří mezi nejznámější minerální vody na světě.

Místo Bartošky Švehlík

Ambiciózní projekt naštěstí alespoň zachránily některé herecké výkony. A v tomto případě platí, že všechno zlé, je k něčemu dobré. Když totiž v průběhu natáčení vážně onemocněl Jiří Bartoška, který měl původně hrát stárnoucího Mattoniho, byl nahrazen Aloisem Švehlíkem, jenž je mimochodem tomuto pohlednému, charismatickému muži dosti podobný. Bohužel však většina scén v jednotlivých epizodách zachycuje mladého Mattoniho v podání Davida Švehlíka a toho autor scénáře většinou deklasoval do role hochštaplera, sukničkáře či dokonce násilníka.

Zcela mimo realitu je i dojem, že Mattoni pocházel z nuzných poměrů a často třel bídu s nouzí. Ačkoliv jsou informace o jeho soukromí kusé, fakt, že s manželkou oslavil zlatou svatbu vylučuje, že by s ní měl tak vážné konflikty, jak je divákům svévolně servírují autoři. Těšil se pověsti ctihodného muže, což mimo jiné dokazuje i skutečnost, že byl coby ctihodný „c.k. dvorní a komorní dodavatel“ povýšen do šlechtického stavu.

Vyhozené peníze?

Kdyby společnost Karlovarské minerální vody, jež jako koproducent seriálu zaplatila nejméně čtvrtinu nákladů (kolem dvaceti milionů korun), tuto nemalou částku věnovala na opravu někdejší Mattoniho pýchy, zdevastovaných lázní Kyselka, udělala by nejspíše pro jeho slávu mnohem více. Zvědaví diváci, kteří zubožené lázně díky seriálu navštěvují, jsou při pohledu na dílo zkázy často doslova šokovaní a dávají najevo svoje rozhořčení. Druzí se zase pozastavují nad tím, proč veřejnoprávní kanál natočil dílo, propagující jméno zahraniční firmy a nezaměřil se spíše na nějakého významného českého podnikatele či proslulou tuzemskou značku.

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz