Říká se, že je možná nejvlivnější osobou v automobilovém průmyslu, že jeho slova ovládají prodeje aut. My víme jen to, že se jmenuje Jeremy Clarkson. Možná už brzy Jennifer Clarkson. Jezza. Orangutan. Má spoustu jmen.

Celým jménem Jeremy Robert Charles Clarkson se narodil 11. dubna 1960 v Doncasteru. Byl dvakrát ženatý, má tři děti. Když ukončil školní docházku, začal prodávat medvídky Paddington, které vyráběla jeho matka, psal články, až nakonec začal s kamarádem recenzovat pro různé motoristické magazíny auta. Až se nakonec poprvé 27. října 1988 objevil v Top Gearu.1989 top gear620x433

V 80. letech se vysílal usedlejší a vážnější Top Gear, který měl s tím dnešním pramálo společného. Což se změnilo s příchodem nových moderátorů – Tiffa Needella, kterého můžou diváci znát například z Fifth Gearu, a Jeremyho Clarksona. Ti do té doby seriózní pořad poupravili k obrazu svému – do humornější, kontroverznější a drzejší podoby. Jeremy recenzoval auta jinak než kteříkoliv jiní auto-žurnalisté. Nezajímal se o výbavu, úspornost, spotřebu, spoustu čísel. Sděloval divákům hlavně to, jaký je pocit sedět za volantem vybraného vozu. To se některým lidem nelíbilo, a proto byla už tehdy BBC zaplavena tisíci stížností. Ale sledovanost mluvila za své. S příchodem nových moderátorů se sledovanost zvedla na 5 milionů diváků za epizodu. V roce 2000 z pořadu Jeremy (a do té doby to stihli vlastně všichni známí moderátoři) odešel a Top Gearu prudce klesla sledovanost, až nakonec BBC uvažovala o zrušení, i přesto, že to byl stále jeden z nejvíce sledovaných pořadů stanice. Přesto byla BBC přesvědčena, že Top Gear potřebuje předělat.

Změny se ujal právě Jeremy, společně se svým dlouholetým kamarádem Andym Wilmanem. Vymysleli základní pravidla nového Top Gearu a také tajemného ochočeného závodníka Stiga, jehož jméno vychází z pojmenování nových žáků na soukromé Reptonské škole. Už tehdy bylo jasné, že na místo dalšího moderátora by měl přijít James May, což se ovšem z nějakého důvodu nepodařilo (proslýchá se, že je to kvůli smlouvám), a tak první řadu odmoderoval Jason Dawe. Na místo třetího moderátora probíhaly castingy, kde se objevil i jistý Richard Hammond, do té doby moderátor v různých rádiích a tvůrce recenzí na auta pro Men and Motors. A víte, že na castingu pro Top Gear recenzoval Škodu Superb? A takový byl začátek pořadu, ze kterého se pomalu ale jistě začal stávat nejslavnější pořad o autech, který pravidelně sleduje možná až půl miliardy diváků.

Prostořeký Clarkson

Právě se svou prostořekostí měl Clarkson vždy potíže. Kvůli svému chování a darebáctví byl dokonce vyhozen ze školy. Nit nenechává suchou snad na nikom a na ničem, a tak je BBC každý týden zaplavována (občas i doslova) tisícovkami stížností, ať už od řidičů náklaďáků, feministek, Indů, Rumunů, Albánců a vlastně kohokoliv jiného. Všechny Jeremyho problémy řešila BBC více méně s úsměvem, eventuelně pokutou. Pohárek trpělivosti BBC přetekl až ve chvíli, kdy na světlo vyšel záznam Jeremyho rozsouzení mezi Toyotou GT86 a Subaru BRZ. Jelikož jsou obě auta úplně stejná, použil Jeremy rozpočítadlo, aby „udělil spotřebitelskou radu a pomohl vám vybrat“. Použil jedno velmi staré rozpočítadlo, obsahující pojmenování pro negroidní obyvatele začínající písmenem n. Sám Jeremy se při kontrole materiálu začal obávat, že by to mohlo způsobit problémy (i přesto, že slovo není zcela slyšitelné), a tak se rozhodl záznam přetočit a místo toho použít slovo „teacher“. Právě druhá verze byla odvysílána v televizi. V roce 2014 ovšem někdo ukázal světu i původní nahrávku a problém byl na světě.

eeny meeny

Poté přišlo natáčení Barmského speciálu, kdy měli moderátoři postavit most přes řeku Kwai, ovšem orientační smysl očividně zradí každého a moderátoři postavili most přes řeku Kok, která se na rozdíl od Kwai na západě nachází na severu Thajska. Když byl most hotov, Jeremy s Richardem si prohlíželi ze břehu most a Jeremy řekl: „There’s slope on it.“ Což se dá vyjádřit tak, že je most trochu našikmo, nebo že je na mostě něco šikmého. Po mostě zrovna procházel Asiat, média se chytla druhé možnosti – urážení asijského občana. Richard na to reagoval „Yeah, right, it‘s definitely higher on that side.“, takže se nejspíš jednalo o dvojsmysl, nebo to opravdu byla náhoda a myšlen byl pouze most samotný.

Top-Gear-Burma-Special

Pak přišlo natáčení Patagonského speciálu v jižní Americe. Jeremy se vezl v Porsche 928 GT, jehož poznávací značka „H982 FKL“ prý měla připomínat Válku o Falklandy v roce 1982, kde mezi sebou bojovaly Velká Británie s Argentinou. Ta dopadla vítězně právě pro Británii. Celý štáb se dušoval, že to žádná narážka nebyla, přesto museli z Argentiny urychleně odejít, když je místní lidé ohrožovali na zdraví. Později vyšlo najevo, že tato poznávací značka byla na voze už od doby registrace vozu, přesto není stále zcela jasné, jestli to opravdu nebyl něčí nápad, nebo si štáb poznávací značky zkrátka nevšiml. Když štáb značky zaregistroval (nebo spíše o nich začala psát média), ihned je sundal, ale už bylo pozdě. Z Argentiny ujel štáb do Chile. Svou vděčnost za takřka záchranu životů moderátoři ukazovali celou 22. sérii, kdy bylo v každém díle možné si všimnout ve studiu vyobrazené chilské vlajky. Namátkou měli moderátoři hrnky s chilskou vlajkou, odznáčky, chilské vlajky na tabuli s časy vozů, v zadní části studia na vozech, atd.

tg2

 

Poté byl dlouhou dobu klid, a tak to vypadalo, že se Jeremyho slib, že se vyvaruje problémů, opravdu vyplní. Pak ale přišla jako blesk z nebe zpráva, že byl Clarkson z Top Gearu suspendován (čti dočasně vyhozen), dokud se nevyšetří jistá záležitost. BBC byla s informacemi velice střídmá, ale postupně vyšlo najevo, že Jeremy udeřil pěstí do obličeje jednoho z producentů, Oisina Tymona, poté, co po celodenním víkendovém natáčení v okolí Newcastlu údajně nebylo jídlo a Clarkson byl hladový. I když toho pravděpodobně bylo více. Reakcí BBC, když se to v pondělí dozvěděla, byla okamžitá suspendace Clarksona a zaříznutí 22. série tři epizody před koncem série, po sedmé epizodě (+ speciálu). Okamžitě se začalo spekulovat o tom, jak to s Top Gearem dopadne. Moderátoři právě jednali o smlouvách na další tři roky, která se Clarksonovou suspendací logicky ihned pozastavila. Jak to bude s pokračováním bude jasné až po konci vyšetřování a poté, co opadnou největší emoce, na což čeká i samotná BBC. Nicméně se vyjádřila, že stanice s tak dlouhou tradicí odchod jedné hvězdy bez problémů přežije a že jim je reputace přednější. Clarkson se k událostem nechce vyjadřovat (a ani nesmí) a otázky odbývá vtipnými odpověďmi, ale už se stihl vyjádřit, že možná začne přemýšlet o odchodu z BBC.

topgear1103

Ale už nyní je jasné, že i pokud BBC Clarksona vyhodí nadobro nebo odejde sám, nebude bez práce. Největší zájem projevuje ITV, která se vyjádřila, že chce vytvořit vlastní pořad o autech a Clarksonovi nabízí za přestup miliony. S velkou pravděpodobností by se poté k Jeremymu mohli přidat i jeho kolegové Richard Hammond a James May. Pokud by se tak nestalo, je možnost, že Top Gear přijme nového moderátora a nebo zůstane pouze moderátorská dvojice.

Na podporu Jeremyho Clarksona byla vytvořena online petice „BBC: REINSTATE JEREMY CLARKSON“, která v současné době čítá téměř milion podpisů. Některá média naráží na to, že Jeremy Clarkson svůj potenciální odchod už před několika týdny komentoval tweetem, kde tvrdil, že Top Gear hledá nového moderátora: „Žadatel by měl být starý, špatně oblečený, pedantský, ale schopný se dostat do práce včas.“, který se ovšem současných událostí netýká, utahuje si z pozdního příchodu Jamese Maye na natáčení.

uktv-richard-hammond-top-gear-2

Osud moderátora ani Top Gearu samotného není prozatím jistý, každopádně je jisté, že se Jeremy nejspíš neztratí. Na jistý výsledek si musíme počkat nejspíše do konce vyšetřování.

Petici můžete podepsat zde: https://www.change.org/p/bbc-reinstate-jeremy-clarkson

[fbcomments]
-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz