Pokud vás kdykoliv zajímalo, jak by to vypadalo, kdyby velociraptor psal scénář pro celovečerní blockbuster, tady je odpověď.

Je ojedinělé, ba možná jedinečné, když se děj filmu prolne do reality, avšak Colin Trevorrow (režisér prvního Jurského světa) a J. A. Bayona (Režisér Zániku říše.) to dokázali. Heuréka! I když si to mohli odpustit. Pro osvětlení mého tvrzení je potřeba se ohlédnout o něco zpátky, a to až k prvnímu Jurskému parku, mistrovskému snímku kouzelníka Stevena Spielberga z roku 1993.

Už asi nikdo nebude vedle dinosaurů vypadat tak drsňácky, jako Bob Peck a jeho brokovnice.
Zdroj: wall.alphacoders.com

Zajisté si všichni pamatujete tu scénu, kde po úvodní prezentaci sedí skupinka složená z Hammonda, dvojice paleontologů, právníka a matematika Iana Malcolma. John Hammond se ptá svých hostů na jejich dosavadní dojmy a oni, až na právníka, odpovídají negativně. Nejvíce ze všech nesouhlasí Malcolm, na což Hammond odpoví takto:

„Myslím, že si od vás zasloužíme větší uznání, naši vědci udělali něco, co před nimi nikdo nedokázal.“

Podstatné je to, co Malcolm odpověděl:

„Ale bohužel je zajímalo jenom to, jestli to dokážou a ne, jestli na to mají právo.“

Je to tak důležité, protože právě to udělal Universal. Vzal nápad, který po třech filmech „vyhynul“, a o více než dvacet let později ho pomocí moderní technologie oživil, aniž by se zajímal o cokoliv jiného, než zabavení publika a namaštění vlastní kapsy. Tento postup není v Hollywoodu neznámý a navíc občas i funguje – viz novou trilogii o Planetě opic.

Zesnulý právník, který si jako první z dlouhé řady kravaťáků uvědomil potenciál parku.
Zdroj: eu.usatoday.com

A až uvidíte konec a to, kam směřuje, vzpomenete si dozajista právě na opičí trilogii.

A tak se nám v roce 2015 dostalo prvního Jurského světa. Ten byl přes všechna očekávání hit, který trefil do černého s tržbami přesahujícími jednu miliardu a solidní odezvou kritiků i diváků. To bylo hlavně způsobeno tím, že Colin Trevorrow přesně věděl, na jaké noty hrát tak, aby přilákal nové diváky, ale potěšil i veterány. Jurský svět v mnohém připomínal sedmé Star Wars. Moderní, avšak příjemně sentimentální. S úctou odkazoval na díly minulé, ale zároveň přinášel něco nového. Bohužel, stejně jako u Star Wars, bylo toto milé překvapení uzemněno druhým dílem.

Scéna, kterou v následujících měsících napodoboval nejeden chovatel.
Zdroj: wall.alphacoders.com

Pokud bychom totiž současnou situaci vzali a trochu zdramatizovali, nebyla by nepodobná jistému ošklivému incidentu s dinosaury na ostrově Isla Nublar. Filmaři, opojení svým úspěchem, se naprosto slepě a neopatrně vrhli na další pokračování, aniž by se poučili ze svých předešlých chyb. Totéž se pravidelně děje každému, kdo si začne hrát s dinosaury na již zmíněném ostrově.