Minulý týden jsem na naši facebookovou stránku American horror story zveřejnila fotku knížky, která nese název „Asylum, ústav pro duševně choré“. Zrovna jsem ji začínala číst a vy jste chtěli její recenzi. Tak jsem tady po týdnu, knížka leží vedle mě a musím říct, že mám co dělat, abych ji neotevřela znovu. Narazila jsem na ni na internetu už před delší dobou. Zaujal mě hlavně její název, který jsem si okamžitě spojila s American horror story. Anotace nečtu a obálka vypadala dobře, tak jsem si řekla, proč ne?

O AUTORCE:

Madeleine Rouxová pochází z Minnesoty a je hrdou absolventkou Beloit College v oboru tvůrčí psaní a herectví. Kromě knihy Asylum vydala tato nadějná mladá autorka další dva romány – Allison Hewitt je v pasti (Allison Hewitt Is Trapped, 2011) a Saddie Walker je v úzkých (Saddie Walker is stranded, 2012). V současnosti žije a pracuje ve Wisconsinu, kde si mezi prací na nové knize s apokalyptickou tematikou pochutnává na místním pivu. Její knihy se prodávají nejen v USA, ale také v Británii, Francii, Austrálii a na Tchaj-wanu. Na internetu se s ní můžete setkat na adrese www.madeleine-roux.com.

KRÁTKÉ INFO O KNIZE:

Dan Crawford tráví léto ve škole pro nadané studenty v New Hampshire College. Hned, když se Dan dostává do svého pokoje, nachází ve svém nočním stolku zvláštní fotografii. A právě ta celou tuhle letní jízdu začíná. Se svými přáteli Abby a Jordanem se Dan čím dál častěji vydává za zdi starého křídla někdejšího blázince, kde se dozvídají podivné věci. Postupně všem napadají sny strašlivé noční můry, nacházejí nejrůznější vzkazy a další fotografie. Brzy zjišťují, že ne náhodou všichni tři tráví prázdniny právě na tomto místě. Ústav totiž v sobě ukrývá klíč k velmi temné minulosti, která přátele spojuje. A jistá tajemství se derou na povrch. Jakmile tam vstoupíš, ven už nikdy nevyjdeš…

Po tom, co jsem knížku prolistovala, jsem se nestačila divit. Už dlouho jsem neotevřela knihu s obrázky. Asylum obsahuje sérii několika fotografií, které působí opravdu děsivě. V každé kapitole najdeme nejméně jednu fotografii, která souvisí s dějem knihy a která vám způsobí mrazení v zádech nebo šok z prolínavosti současnosti s minulostí. Všechny jsou, jak autorka uvádí, ze skutečných ústavů pro mentálně postižené.

I přes záporné názory, které jsem četla, si myslím, že je kniha napsaná opravdu čtivě. Kapitoly jsou krátké a mají rychlý spád. Zdatní čtenáři knížku doslova zhltnou za několik málo hodin. Podle autorky je kniha vhodná pro čtenáře starší šestnácti let, s čím nesouhlasím. Děj nebyl nijak brutální. U mě šlo opravdu jen o občasné mrazení v zádech. Nakladatelství Jota se při návrhu obálky drželo původního originálu, což je podle mého názoru chválihodné. Znám spoustu knížek, kterým nakladatelství zmrvilo českou obálku.

Kniha mě i přes spoustu negativních komentářů nezklamala. Četla se lehce, bavily mě fotografie a celkově celé její provedení. Co bych vytkla je jen fakt, že jsem v polovině knihy tušila, jak to celé skončí. A skoro jsem se trefila!

Nutno podotknout, že kniha Asylum je prvním dílem plánované série z prostředí bývalé psychiatrické léčebny v Brooklinu. Rozhodně nebudu váhat a další díly si ráda přečtu! :)