Autorka: Petra Stehlíková
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2016
Počet stran: 376

V roce 2016 jsme se dočkali knihy s názvem Naslouchač, jedná se o fantasy napsané Petrou Stehlíkovou, českou spisovatelkou. O čem příběh je? A jaký je můj názor na knihu? Čtěte dál!

Kniha Naslouhač z pera české autorky Petry Stehlíkové vypráví o novém světě, kde žijí dvě skupiny lidí – sklenaři a lidé z nížin. Jak k tomuhle rozdělení došlo? Po jakési Velké válce byl svět rozdělen na dvě část. Jedna je obyvatelná, zatímco druhá zamořená jedovatými plyny.

Tu obyvatelnou chrání štít, který čerpá energii z nerostu zvaný sklenit, který těží sklenaři. Ti byli kdysi dávno pro svoje schopnosti velice ceněni a vládli lidem z nížin. Ti se však po čase vzbouřili, protože si připadali utlačováni (jestli opravdu byli, ponechám spíše na vašem uvážení), a sklenaře porazili. Sklenaři od té doby musí v dolech při těžbě sklenitu pracovat dvanáct hodin denně, nemají dostatek jídla a sužují je nemoci, tohle všechno má za následky různé znetvoření, se kterými se jejich děti rodí. Jen ve výjimečných případech se dítě narodí v naprostém pořádku.

A tohle je právě případ Ilan, jako jedna z mála se narodila bez deformací, což by ji mělo zařídit místo v nevěstinci, což se zdá jako lepší možnost, než pracovat v dolech a zemřít ve velmi mladém věku. To se ale Ilanině matce nezdá jako dost dobré řešení – komu také ano. A tak předstírá, že Ilan je chlapec, znetvořený chlapec, který po dovršení 12 let bude prohlášen za dospělého a bude poslán do dolů.

Jenomže pak přijde zlom, za tragických okolností Ilan zjistí, že má dar naslouchat sklenitu. Díky tomuto daru by se mohla stát brusičem a uniknout tak tvrdé dřině v dolech. Její schopnost je o to překvapivější, že sklenitu doteď naslouchali vždy jen muži a nikdy žádné ženy.

Ilaniny schopnosti jsou ovšem tak výjimečné, že si ji vybere sám kapitán družiny pětadvacítky – skupiny nejlepších bojovníků, kteří chrání sklenářská města před nebezpečími přicházejícími z otráveného vzduchu za štítem. Podaří se Ilan uchránit její tajemství? Jsou bojovníci opravdu její nepřátelé? Kde je pravda a kdo se mýlí? To se dozvítě jen, když si knihu přečtete!

Musím říct, že mě Naslouchač opravdu mile překvapil. Já, stejně jako mnoho knihomolů mého věku, nečtu moc českých autorů, k tomu se musím přiznat. A už vůbec ne českých autorů fantasy knih, upřímně mi stačilo přečíst si Sladká jako krev od Petry Neomillnerové a knihu od Františka Kotleby, jejíž název tu radši psát ani nebudu, a na jakékoli české fantasy jsem zanevřela. Pokud se vám ovšem tito dva autoři líbí, neberte to prosím jako nějaký útok, jsem opravdu ráda, ať se vám líbila jakákoli kniha a vy jste si ji užili. Jak se říká, sto lidí, sto chutí!

Každopádně, ve chvíli, kdy se mi Naslouchač dostal do ruky, pomyslela jsem si, že pokud se mi příběh nebude líbit, alespoň mám knihu s krásnou obálkou do své sbírky. Jo. Normální přemýšlení milovníků knih.

Ale musím říct, že se mi to opravdu moc líbilo – stránky mi ubíhaly před očima, Ilan mě dostala svou okouzlující zvědavostí a drzostí. Nečekejte tu ale brutalitu jako v mnohých jiných knihách, krev tu netekla proudem a rozhodně to nebylo tak, že by na každé páté straně někdo zemřel. Na druhou stranu tu byla patrná brutalita a to v přístupu lidí z nížin ke sklenářům.

A ten svět, co Petra Stehlíková vymyslela? Opravdu jsem neočekávala, že by něco takového mohlo v naších českých luzích a hájích vzniknout. Autorka dokonce vymyslela i několik slov, která jsou všechna zapsaná vzadu ve slovníčku, slova jako hotul, či pasarela. Je jich tam něco přes 50!

A pokud byste z knihy byli tak nadšení jako já a bylo by vám líto každé přečtené stránky, která značí, že se už blížíte ke konci, nezoufejte! V roce 2017 vyšel druhý díla to Faja. Já se do něho rozhodně plánuji pustit!

Zdroj: knihy.heureka.cz/naslouchac-petra-stehlikova/

Konečné hodnocení: 9/10