Rozšířené filmové universum komiksového nakladatelství DC právě vypustilo dlouho očekávanou týmovku Justice League. Týmovku, která se má stát velkým konkurentem Avengers a fanoušci či filmová studia Warner Bros. v to doufají snad ještě víc. Tento film však již od počátku provázelo nemálo problémů a čekalo se, zda je vůbec možné vyladit snímek do plánovaného termínu. Nicméně Justice League je tady a je potřeba si o ní udělat obrázek. K tomu doufám přispěje i tato recenze.

DC svůj filmový vesmír buduje od roku 2013, což je rok, kdy vešel do kin snímek Muž z oceli, který osobně považuji za to nejlepší, co v nově vzniknuvším DCEU je možné vidět. Tehdy Zack Snyder uchopil téma kryptonského Supermana přesně tak, jak fanoušci chtěli, a dostalo se mu za to zasloužené chvály. Nicméně v dalších snímcích už to tak slavně nedopadlo.

Vlažně přijatý Batman v. Superman: Úsvit spravedlnosti nás měl připravit na příchod Ligy spravedlnosti (Justice League), ale nakonec z toho vznikl příběh o ufňukaném netopýrovi, kterak se snaží ulovit Supergeroje jen pro to, aby na závěr prožřel. Následoval snad nejzbytečnější dílek z prozatímní skládačky s názvem Suicide Squad a letošní rok jsme konečně mohli přivítat sólovku Wonder Woman, která nebyla špatná, ale kvalit Muže z oceli rozhodně nedosahovala.

Dost ale bylo rekapitulování, protože Justice League je aktuální snímek, který si je potřeba nějakým způsobem rozpitvat. Jako obvykle bychom měli začít příběhem, který samozřejmě částečně navazuje na to, co jsme mohli vidět minule. Batman stopuje paradémony, kteří se začali objevovat po celé planetě. Mimo to je ve spojení s Dianou Princeovou, která mu pomáhá s hledáním dalších metalidí (ano, část jsme mohli vidět už v Batman v. Superman).

Po vytipování dalších členů aliance, mezi které se postupně zařadí Aquaman, Flash a Cyborg, musí nově sestavená skupina zastavit jistého Steppenwolfa před zničením planety. Ten hledá na Zemi skryté tři části takzvaného motherboxu, aby mohla likvidace planety započat. Více prozrazovat není třeba, protože byste sami měli vidět, jakže se samotný příběh vyvine. Nicméně se připravte na několik opravdu zásadních neduhů zdejšího komiksového spektáklu.

První věcí je jeden z nejhorších záporáků napříč všemi komiksovými filmy všech vydavatelství. Steppenwolf hravě strká do kapsy všechny špatné komiksové záporáky a je velká škoda, že on samotný vpravdě nemá žádný charakter. Druhou věcí je fakt, že ačkoli film velmi dobře odsýpá, chybí v něm nějaké opravdu zásadní momenty, které byste si na delší dobu zapamatovali. Tady jde o několik sérií akčních scén, ve kterých se sice děje mnoho věcí, ale žádnou si příliš nezapamatujete.

Nakonec je pro mne zklamáním i celkové audiovizuální zpracování. Film pokračuje v atmosféře z posledního Snyderova filmu a ani Joss Whedon, který Justice League dokončoval po odchodu právě Zacka Snydera (rodinná tragédie), s atmosférou nepohl, což je škoda. Film nese rukopis obou režisérů, přesto právě Snyderova vize vítězí a film se bere tak nějak samozřejmě. Nepřispěje tomu ani hudba, kterou měl na starosti Danny Elfman, nahrazující skladatele Junkie XL a Hanse Zimmera. Zde je pozitivní snad pouze fakt, že použil své ikonické téma z Batmana roku 1989. Jinak je ale hudba spíše průměrem.

Vizuál je věrný svým předchůdcům a servíruje nám všechen ten digitální cirkus s jakýmsi automatismem, o kterém si máme myslet, že je fakt cool. Jenže on zas tak úplně cool není. Hlavně mě štve, že všechny pohyby digitálních postav jsou takové těžkopádné a hlavně to opravdu nepůsobí dobře pro oko. U filmu za bezmála 300 milionů dolarů bych čekal daleko lepší digitální podívanou. Za všechno musím poukázat na digitální pohyby Batmana. Mnoho z nich šlo určitě udělat pomocí kaskadérů, nikoli pomocí 3D modelů postav.

Nicméně postavy mi přišly docela v pořádku. Batman je Batman, Wonder Woman si jede svůj vlastní film a trio nováčků v čele s Aquamanem je prostě fajn. Ano, nové postavy by si zasloužily více prostoru a takový Flash nebo Cyborg jsou kapitolami, které byly trestuhodně nevytěženy. Přesto sestavu hodnotím rozhodně pozitivně a na několika z nich se projevil i rukopis Josse Whedona.

Jaké tedy bude závěrečné resumé? Justice League je rozhodně lepší snímek než Batman v. Superman, přesto trpí mnoha nemocemi, stejně jako jeho předchůdce. Pro fandy rozšířeného filmového vesmíru DC jde stejně o povinnost, ale pořád k dokonalosti chybí hodně. Film má dobré postavy, přesto asi nejhoršího záporáka ze všech. Audiovizuál mohl být také daleko lepší v závislosti na výši rozpočtu a Danny Elfman úplně dobrý soundtrack nedodal. Jste-li tedy fanoušky, do kina stejně půjdete. Vy ostatní si návštěvu dobře promyslete. Mohli byste totiž býti lehce zklamáni.

Na závěr ještě jedno upozornění. Pokud kliknete na další stranu, učiňte tak na vlastní nebezpečí, jelikož zde naleznete několik spoilerů, které by vám v případě toho, že jste film neviděli, mohly zkazit zážitek.

1
2
70 %