Československá rodinná komedie Na samotě u lesa vypráví o čtyřčlenné rodince Lavičkových z Prahy, kteří jedou poprvé na chalupu. Jenže v ní stále bydlí děda Komárek. Domluví se, že ho nechají v chalupě dožít, ale opakovaně řeší soukromí, které jim chybí. Když ale děda Komárek vážně onemocní, Oldřich a Věra Lavičkovi si uvědomí, že nevlastní žádný doklad o tom, že chalupa bude po Komárkově smrti jejich.

Film o malých i velkých starostech a radostech na chalupě, kde „chčije a chčije“ a psem, co má blechy psí, co na člověka nejdou, se těší oblibě diváků již 45 let. S natáčením je spojeno několik zajímavostí i chyb, kterých jste si možná nevšimli. Film můžete vidět 23. května ve 14:55 na Primě.

Během hledání inspirace narazili autoři filmu Svěrák a Smoljak na majitele chalupy, který jim tehdy sliboval, že prodá kravku a na jaře už nezaseje, což ale nikdy nesplnil. Od něj pochází i věta „Chčije a chčije“. Jedna improvizovaná anketa odhalila, že pokud někdo vzpomene film Na samotě u lesa, téměř všem osloveným se ihned vybaví právě tato legendární hláška.

Sourozence Lavičkovy, Petra a Zuzanu, si zahráli opravdoví sourozenci. Jejich maminka si přečetla, že je vypsán konkurz na sourozeneckou roli a tak tam vzala Marii a mladšího Martina. I po tolika letech si Zdeněk Svěrák, který hrál Oldřicha Lavičku, vzpomíná, že natáčení scény padání lehátka řídil režisér Jiří Menzel sám s provázkem a velmi si to užíval.

Lavičkovi jezdí v automobilu Škoda 100. Tento vůz patřil přímo Zdeňku Svěrákovi a zapůjčoval ho tak pro natáčení.

Jiřímu Menzelovi nechtěli komunisté povolit, aby do hlavní role dědy Komárka byl obsazen Josef Kemr. Důvodem bylo to, že byl hluboce věřící a nikterak se tím netajil. Režisér si ale jeho obsazení nakonec prosadil s tím, že nikdo jiný zacházet s kosou neumí a Komárek ve filmu seče trávu. Problém nastal i s obsazením Jana Třísky jako doktora Houdka vzhledem k jeho antikomunismu. I zde si ale režisér a také autor Zdeněk Svěrák prosadili jeho působení ve filmu. Třískova účast měla podle režiséra být dárkem pro diváky. Před rokem 1989 při repríze filmu v Československé televizi ale byly natočené scény s Janem Třískou z filmu vystříhány.

Na třech různých mlýnech se natáčely scény s mlýnem. V jednom byly interiéry, v druhém zase jen exteriéry a ve třetím pouze mlýnice a mlýnské kolo.

Svěrák až do zahájení natáčení nosil plnovous. Menzel ale přišel s nápadem jej oholit, aby vypadal věrohodněji jako Pražák.

Hlavní natáčecí lokace byla v Obděnicích, které patří pod nedaleké Petrovice, vzdálené zhruba třináct kilometrů od Sedlčan. Na samotě zvané Svídí, kousek od Obděnic, se nacházela chalupa dědy Komárka. Mezi další místa patří například vesnice Radešice, ve které zedník Lorenc dával rady, jak stavět dům. Kousek od Sedlčan je malá ves Svatý Jan, kde se na svažitém hřbitově filmovaly scény pohřbu. V téže obci se také nachází dům, ve kterém se natáčely scény z hospody, ve které se děda Komárek opil a následně na zahradě popral.

A připomeňme si některé chyby, které během filmování komedie vznikly. Na začátku filmu se v autě baví o žížale Zdeněk Svěrák jako tatínek, se svým filmovým synem Martinem Hradilkem, a má do půlky otevřené okno. O chvíli později je okno úplně zavřené. Další najdeme během scény, kdy František Řehák alias zedník Lorenc vjede na kolečkovém křesle do stohu slámy. Je tam vidět v záběru ruka, která do vzduchu vyhazuje hrst slámy. A když Ladislav Smoljak jako Radim vypráví rodině Lavičkových historku o vodníkovi, vpředu vidíme opřenou lopatu. V další scéně je opřená vzadu a když ji vezme do ruky, je opět vpředu.

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz

REDAKTORKA & SOCIAL MEDIA