Převod videoher do filmové podoby, zpravidla bývá velký porod, který většinou končí obrovským neúspěchem. O tom nás představily snímky jako Resident Evil, Far Cry, Mortal Kombat a jiné. Jediným filmem, který mne nezklamal, byl snad jen Princ z Persie, kterému napsal scénář samotný Jordan Mechner. V uplynulém víkendu k nám přišel další herně-filmový kus, adrenalinově rychlý NEED FOR SPEED. Je nutné na film chodit, nebo si vystačíte doma s klávesnicí či gamepadem ?

Scott Waugh umí natočit dobrý film, jak jsme se mohli přesvědčit ze snímku Act of Valor. Z jeho herecké kariéry (spíše ve vedlejších rolích), vykukují především filmy Specialista (Stallone), Andrew : Člen naší rodiny (Robin Williams) či XXX (Vin Diesel). Vystoupil také v perfektním akčně špionážním seriálu 24 hodin, který u nás zná asi každý. Nyní na nás vystrkuje růžky, v podobě rychlých kol a nám nezbývá nic jiného, než sledovat, jak se s tímto materiálem popral.

Tobey je mladý automechanik, který společně se svým bratrem Petem a tlupou jeho potrhlých kámošů, mají zálibu v nebezpečných pouličních závodech. Právě před jedním ze závodů, se do města vrací známý závodník Dino a učiní Tobeymu nabídku, která se neodmítá. On a jeho kámoši musí dostavět speciální model Fordu Mustang, a pokud se jim to podaří, dostanou obrovskou provizi, která by jim pomohla zalepit dluhy, které Tobey dlouho skrývá. Vše se jim daří, ale musí ještě před prodejem předvést, zda je auto tak rychlé, jak tvůrci slibují. Tím se rozhoří spor mezi Tobeym a Dinem o to, kdo auto předvede. Tobey s bratrem Petem však stihnou auto prodat ještě před příchodem Dina a strhne se roztržka, při které vznikne sázka o to, kdo je lepší řidič.

nfs4

Závod v identických Koenigsegg Agera R však dopadá tragicky, když Dino vytlačí Peta ze silnice a on umírá po hávarii, ze které samozřejmě Dino prchá. Vše zároveň svalí na Tobeyho a ten putuje na dva roky za mříže. Mezitím Tobey kuje plán pomsty a to tak, že vyhraje nejprestižnější ilegální závod, tzv. De Leon. Musí však sehnat auto a nenapadne jej nic jiného, než kontaktovat kupce Mustangu a požádat ho o zapůjčení vozu. Tím se strhává šílená jízda napříč spojenými státy, plná excelentních honiček s policisty i jinými řidiči.

Příběh je opravdu pouze do počtu, a je plný tak profláklých klišé, o dobru a zlu, že ho nepochopí snad jen naprostý pitomec. Zde si tvůrci opravdu hlavu nelámali. Příběh doplňují šiky opravdu nesympatických (ne)herců, a snad jen Imogen Pootsová a hlavní představitel Tobeyho (Aaron Paul), vám trošku přirostou k srdci. Zbytek je podprůměr. Ale s tím vším jsem počítal již předem. Protože to hlavní, oč tu jde, jsou vozidla.

Právě široký vozový park je to nejlepší z celého filmu. Uvidíte zde všechna nejdražší a nejlepší vozidla současnosti, v čele s Bugatti Veyron, Lamborghini 6 Elemento, McLaren MP1 atd. Troufám si tvrdit, že film jde přesně ve šlépějích videoherní předlohy a servíruje nám zběsilé akční honičky, plné špičkových záběrů na samotná vozidla, ať už jde o interiér vozů, či celkové pohledy na samotné bouráky. Šel jsem do kina s tím, že na začátku někdo nasedne do auta a dvě hodiny z něho nevystoupí. To jsem dostal. A ještě o něco navíc.

nfs3

To nejlepší z celého snímku byl pro mne zvuk. To, co se linulo z reproduktorů kina, mi dělalo husí kůži. Za doprovodu burácení motorů, a ne až tak špatného soundtracku, mi vše utíkalo v kině velmi pěkně. Dokonce mi ani nevadilo, že film má více než dvouhodinovou stopáž. Kameru jsem již zmínil výše, a jen potvrdím, že se jednalo o to nejlepší z filmu.

Závěrečné resumé se točí okolo jednoho zásadního problému. Need for Speed je snímek, dělaný výhradně pro znalé videoherní předlohy. Těm toho řekne zřejmě nejvíce. Vy ostatní si návštěvu kina důkladně promyslete, protože nevím, co byste tomu řekli. Sám za sebe však říkám, abyste se povznesli nad všechny ty sračkoidní klišé, zapomenuli na všechny ty připitomělé herecké role, a soustředili se přímo na automobilové honičky a samotnou jízdu, o které je film především. A tento aspekt filmu byl právě tím nejlepším zážitkem v kině. Je to zkrátka film pro hráče. A já jsem hráč.

Napsal : DIGMEN