Zcela podle očekávání skončila televizní premiéra filmu, lákavě nazvaného Pražské orgie, mezi nejsledovanějšími nedělními pořady. Diváci České televize, která snímek uvedla, se ovšem rozdělili na dva tábory, z nichž je zřejmé, že mnozí tento závažný film režisérky Ireny Pavláskové vůbec nepochopili a nejspíše netuší, jak devastující vliv měl na mnoho lidí totalitní režim. Je proto dobře, že to Česká televize v rámci letošních oslav výročí Sametové revoluce připomněla.

Ireně Pavláskové se podařila věc, u nás zcela nevídaná, získala totiž filmová práva na román slavného amerického spisovatele Philipa Rotha Pražské orgie. Během přípravy natáčení s ní byl v neustálém spojení a konzultovali spolu i herecké obsazení, což je na výsledku patrné. Bohužel se však dokončení filmu nedožil. Zemřel předloni, ve věku 85 let. Je velmi pravděpodobné, že zásadní roli na jeho vstřícnosti vůči české režisérce sehrála skutečnost, že Pavlásková žije v Praze, kde se příběh odehrává.

Na vlastní oči

Philip Roth totiž v sedmdesátých letech minulého století, tedy v době brutální „normalizace“, Prahu několikrát navštívil a na vlastní oči se přesvědčil, v jakým podmínkách živoří jeho čeští kolegové. Vzhledem k jeho vazbám na pražskou bohému mu nakonec komunističtí úředníci odmítli znovu udělit vízum, a tak se do města, které si zamiloval, podíval až po roce 1990.

Dnes už málokdo ví, že ve Spojených státech vyburcoval několik vynikajících spisovatelů (k nimž patřili například John Updike, Arthur Miller nebo William Styron), aby pomohli patnácti nejvíce postiženým českým autorům. Byl zděšen, že tito vynikající umělci museli vykonávat podřadné práce. Každý z jeho přátel proto poukazoval peníze na konto, které pro své české protějšky Roth založil. Navíc se mu podařilo, že v zahraničí vyšla díla některých z nich. Mimo jiné má zásluhu, že v zahraničí se svými díly prorazil Milan Kundera.

V kleštích totality

Jeho románek, jehož podtitul zní Intelektuálové v kleštích totality líčí Prahu, potažmo Československo, jako zemi, kde se pořádaly nejlepší orgie v Evropě. „Čím méně svobody, tím více se souloží,“ říká jeden z hlavních hrdinů jeho knihy Bolotka, bývalý režisér, nyní skladník. A spisovatele Zuckermana (Rothovo alter ego), jenž přijel do Prahy na návštěvu, láká: „Pojďte na orgie, Zuckermane, budete svědkem posledního stádia revoluce.“ V městě prošpikovaném udavači se však cizí host stal spíše svědkem absurdního a nebezpečného divadla.

Věrná kopie

Lze samozřejmě pochopit, že mnozí diváci podstatu filmu, od něhož evidentně očekávali více pikantních scén, nepochopili. Překvapením ovšem je, jak moc ho sepsula většina kritiků, kteří se shodují na tom, že film je pouhým odvarem knížky, že je laciný a šustí papírem. Že by závist? Kdo si totiž Rothovu knížku pečlivě přečte, je až překvapen, jak věrně se ji Ireně Pavláskové podařilo interpretovat. A ten, kdo se před lety ocitnul na vyhlášených pražských večírcích (pamětníci stále žijí, třeba F. R. Čech), je nejspíše zaskočen jejich autentickou atmosférou, podobně jako oživením skutečně existující legendární krásky, kterou představuje Olga.

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz