I když celovečerní dokumentární film režisérky Olgy Malířové Špátové „Karel“ vyvolává protichůdné reakce a někteří kritici jej označují za příliš kýčovitý, je nesporné, že se této filmařce podařilo něco zcela ojedinělého: zachytit poslední okamžiky fascinující kariéry největší hvězdy české pop music, Karla Gotta.

-reklama-


Karlu Gottovi je možné vytýkat leccos a mnohé svoje omyly si často uvědomoval on sám. Avšak i v jeho případě platí biblická moudrost „ať hodí kamenem, kdo je bez viny.“ Režisérka některé neslavné mezníky v jeho kariéře (například podpis Anticharty), připomněla a dala mu prostor k obhajobě. Gott, vždy mimořádně obratný diplomat, je vysvětloval a omlouval s ohledem na okolnosti. Někdy je zapotřebí mu dát zapravdu, jindy jeho až příliš sofistikované výmluvy nepůsobí příliš věrohodně.

Je sice pravda, že setkání umělců v Divadle hudby, které zinscenovali protřelí komunističtí aparátčíci, bylo předem nastraženou léčkou, ale jen těžko mohl na tuto past svádět i svůj tehdejší projev „ve jménu socialismu a míru“, kritizující signatáře Charty 77. Každopádně je zřejmé, že se s kritikou kvůli podpisu „Anticharty“ jen těžko vyrovnával: „Anticharta! Tisíckrát jsem to vysvětloval, že nás nehnali do Divadla hudby a nepadlo slovo Anticharta,“ rozčiloval se hlasitě. A vzápětí se ještě přiznal: „Je v životě spousta událostí, které mě dodnes mrzí. Trápí mě, že jsem byl vmanipulován do nějakého podpisu, někde. Proč jsem byl takový idiot?“

Dva životy

Zato nelze nic namítat proti tomu, jak vysvětloval svoji údajnou „cvičnou“ emigraci do Německa. Upřímně se přiznal, že chtěl zkrátka zpívat u nás i v zahraničí, i když pro něj nebylo rozhodně snadné vybalancovat rozdíl mezi komunistickou a kapitalistickou společností. „Víc než padesát let jsem žil dva životy. To znamenalo být pořád ve střehu, že přejíždím z reálného socialismu do kapitalistického myšlení. Musel jsem dávat pozor na to, co říkám, abych se někoho nedotkl tady a přitom si neuzavřel cestu domů,“ vyprávěl před kamerou, natáčející jeho cesty do Německa. Dnes je samozřejmě zcela normální, že mezinárodně úspěšní umělci vystupují jak na Východě, tak na Západě a nikdo se tomu nediví.

Poslední Vánoce

Lze také souhlasit s výtkami diváků, kteří již atraktivně natočený film viděli, že některé záběry (především ze soukromí), jsou až příliš okatě naaranžované. Nicméně, scény, na nichž již velmi těžce nemocný Karel Gott prožívá vůbec poslední Vánoce se svou rodinou, jsou natolik působivé, že jim lze určitou míru vyumělkovanosti odpustit. Vždyť každý fanoušek se rád podívá, jak to u jeho idolu vypadá „doma“, a jaká je vlastně jeho rodina. Jen je škoda, že z filmu „vypadla“ Gottova první dcera Dominika, můžeme pouze spekulovat, zda to byl s ohledem na její složité životní peripetie a skandály záměr a jak podstatnou roli sehrála při závěrečném sestřihu celovečerního dokumentu filmu Gottova manželka Ivana.

Čekání na smrt

Na druhé straně je až překvapivé, že slavný zpěvák, jenž vždycky pečlivě dbal na svůj mediální obraz a zevnějšek, se nechal natáčet v nemocnici, v posteli a v pyžamu, a především v situacích, kdy mu již evidentně docházely životní síly a jen s vypětím odzpíval svoje poslední koncerty. Film totiž režisérka původně natáčela k jeho osmdesátým narozeninám, avšak během jeho realizace se Karel Gott dozvěděl, že experimentální léčba akutní leukémie, kterou mu doporučil jeho lékař, nezabrala. Nesmírně statečně tomu čelil a s obdivuhodnou vyrovnaností se rozhodl čekat na blížící se smrt v azylu své nejbližší rodiny.

Foto z filmu KAREL – Karel Gott a Ivana Gottová, FOTO: Karel Gott Agency / distr. Bontonfilm

To, že jeho žena a dcery s ním prožívaly mnoho těžkých a bolestných chvil, je mimo jakoukoliv pochybnost. Natočit poslední okamžiky života jedné z největších českých ikon jistě bylo těžké i pro samotné filmaře. Závěrečná scéna, zachycující Karla Gotta jako zesláblého, bělovlasého starce, pokoušejícího se ještě malovat krásy přírody a troubícího smuteční pohřební pochod, je skutečně velmi silná. „Teď mě to nějak dojalo,“ snaží se vtipkovat. A vůbec se nelze divit tomu, že jeho fanoušci (ale i ti, co k nim nepatří), ji rovněž sledují s dojetím či se slzami v očích.

Zdroj: film Karel

-reklama-

Adéla Hofmanová
Adéla Hofmanová vystudovala žurnalistiku a věnuje se především kulturní publicistice. S webem TV guru externě spolupracuje od roku 2020 a za tu dobu publikovala téměř tisíc příspěvků, které si přečetlo přes padesát milionů čtenářů. Snaží se je upozorňovat na kvalitní televizní pořady a naopak si bere na paškál brak, které tuzemské i zahraniční kanály produkují stále víc.