V kinech právě běží nový film Christophera Nolana, akční sci-fi thriller Tenet. Stejně jako jiné Nolanovy filmy i tento překvapí neotřelou zápletkou.

Protagonistou tohoto filmu je člověk, jehož jméno se ve filmu nikdy nedozvíme, protože sám o sobě mluví právě jen jako o „Protagonistovi“ (ztvárňuje ho John David Washington). Ten má za úkol zachránit celý svět, který může z minuty na minutu skončit.

John David Washington, FOTO: Vertical Ent.

Nejedná se zde však o válku obyčejnou, nýbrž časovou. Hlavní roli v tomto novém Nolanově filmu totiž hraje inverze časové posloupnosti, a tak se s takto „očarovanými“ věcmi může stát, že místo toho, aby vám vypadly z ruky, k vám samy skočí. Invertovat můžete ale v kontextu Teneta nejen věci, ale i lidi, potažmo i celý svět. Inverze časové posloupnosti je v tomto filmu záležitost, která je pro něj jednak nosná a vytváří podloží pro rozvinutí příběhu, ale představuje také to, co může tento snímek tvořit poněkud hůře pochopitelným.

Při sledování Teneta je klíčové si všímat toho, co se děje směrem dopředu a co naopak směrem dozadu. To, jak věci, co se právě dějí, ovlivňují budoucnost – ale i to, jak věci, co se teprve udát mají, ovlivňují přítomnost. Jak zněla jedna hláška v tomto filmu: „Komunikovat s budoucností umí každý, otázkou je, jestli budoucnost dokáže odpovědět.“

Ve snímku zazní věta, že boj Protagonisty a jeho spojenců má za úkol ušetřit svět od třetí světové války – ten ale nečeká jaderný holokaust, ale něco mnohem horšího. V důsledku objevení schopnosti inverze časové posloupnosti může být svět kompletně anihilován. Takový scénář si vysnil Andrei Sator (Kenneth Branagh), který v tomto filmu ztvárňuje záporáka. Tato postava však, ač je záporná, může v divácích vzbudit určité sympatie za pochopení pozadí jeho plánů a také z důvodu jeho osudu.

Andrei Sator a jeho žena Kat (Elizabeth Debicki), která je k Satorovi ne zrovna ze své vůle připoutána, tak možná tvoří ve filmu výraznější postavy, než je samotný Protagonista. Ten, i když ve snímku hraje hlavní roli, totiž není přespříliš výrazný, stejně jako jeho parťák Neil (Robert Pattinson). V porovnání s Nolanovými jinými perfektně psychologicky prokreslenými postavami (jmenovitě třeba Dom Cobb z filmu Počátek, když už se tu bavíme o Nolanových filmech, kde se objevují hrátky s časem a prostorem) tak tento film poněkud pokulhává.

Robert Pattinson, FOTO: Vertical Ent.

Ve shrnutí je Tenet lehce nadprůměrný „akčňák“, co sice překvapí motivem experimentace s časem, ta by však ve filmu možná mohla být rozvinuta ještě lépe, dalo by se s ní klidně více prohrát. Něco zajímavého však na tom Tenetovi je. Pokud budete dávat pozor po celou dobu filmu, určitě nehrozí totální nepochopení, nicméně tento snímek rozhodně patří mezi ty, na které by se člověk měl v ideálním případě podívat dvakrát, aby mohl vypozorovat souvislosti, co mu možná při prvním shlédnutí unikly.