Já osobně moc velkým příznivcem českých seriálů nejsem, protože mi všechny přijdou určitým způsobem nezajímavé. Projekt od režiséra Pavla Soukupa mě však svou atmosférou dokázal uchvátit natolik, že jsem měl chvílemi i husí kůži. Jak si osmidílný miniseriál z prostředí internetu vedl?

Co je hlavním tématem projektu?

Hlavním tématem je tedy kyberšikana, která se projeví již na konci prvního dílu a která postupně začíná nabírat na obrátkách. Hned v prvních minutách vidíme studenta devátého ročníku základní školy Martyho (Jakub Němčok), kterého nešťastnou náhodou srazí kurýr s dodávkou a on na místě zemře. Pár dnů po nehodě se zdrcení rodiče stále vypořádávají se ztrátou milovaného syna, když Martyho otec (Jan Grundman) v synově pokoji nachází otevřený laptop a chat s údajnou Eliškou. Ta si Martyho přes sociální síť získala natolik, že jí byl z lásky ochoten poslat nahé video. Vždyť na svém profilu měla hodně fotek, takže se jedná o skutečnou dívku.. nebo snad ne?

Nic bohužel na první pohled nemusí být tak, jak se zdá a Eliška začne Martyho vydírat. Ten musí na oplátku za to, že dívka video nerozešle všem, plnit děsivé, místy až mrazivé úkoly, kde nechybí ani zabití vlastního psa či konzumace pracího prášku. V polovině seriálu se do pátrání po skutečném vlastníkovi profilu přidává i Martyho matka (Petra Bučková) a společně s manželem přicházejí záhadě na kloub.

Jak si seriál pohrává s atmosférou?

Celou dobu se dá hovořit o mrazivé, suché a děsivé náladě, která mění každou epizodu na malý horor. Přidává tomu také perfektní práce s kamerou Miloslava Holmana, kdy vidíme makro záběry chatu, pohledy jednotlivých postav, zábradlí, kliky u dveří a podobně. Hudební stránka zde téměř chybí, což tajuplnou atmosféru jen podkládá a Vy se při sledování opravdu necítíte dobře.

Děj seriálu je nepředvídatelný a finále plné překvapení. Nejenom, že nám dvojice scénáristů Jaroslava T. Mišky a Jana Stehlíka připravila otevřený konec, ale rovněž dokázala zamotat divákovi hlavu. Nachází se zde mimo jiné momenty, které se odehrávají v minulosti ještě předtím, než k celé tragédii došlo a scény, kdy se skáče z aktuální situace do jiné. To ale nic nemění na tom, že jde o opravdu promyšlené záběry s vodítkem či nápovědou do budoucna.

Závěrem?

#Martyisdead je smysluplný a tajuplný seriál, který hodně sází na atmosféru a servíruje divákovi překvapivý a zajímavý děj. Dominantou jsou jednotlivé záběry, velmi kvalitně natočené se smyslem pro detail, které zaujmou každého v jakémkoli věku. Smysl celého projektu by mohl inspirovat tisíce mladých studentů základních a středních škol k větší bezpečnosti, aby si pořádně dávali pozor na to, komu co posílají a co osoba na druhé straně posílá Vám. Inspirovat by se mohli také rodiče, aby své potomky více kontrolovali a nemuseli se bát o jejich psychické zdraví.

Práce s kamerou
Herecké výkony
Adam Pospíšil
Filmy, seriály, superhrdinové a komiksy - to je můj život:) Místo pátečních vymetaček klubů s pořádnou dávkou alkoholu v krvi trávím večery u počítače s černým čajem a píšu pro Vás o tomto zajímavém a rozsáhlém světě nových a nových projektů. Těšte se na pořádné dobrodružství! Mým nejoblíbenějším superhrdinou je Flash.