Regina King, čerstvá držitelka ceny Emmy za herecký výkon v minisérii Watchmen, v září na festivalech v Benátkách a Torontu představila film One Night in Miami, který sama režírovala. Snímek pojednává o setkání čtyř legend z americké historie – Muhammada Aliho, Sama Cookea, Jima Browna a Malcolma X.

King si v Hollywoodu vybudovala jméno jako herečka, teď se ale pouští i do režie. Ve snímku „Noc v Miami“, který diváci poprvé viděli na festivalech v Benátkách a Torontu, vykresluje události z 25. února 1964, kdy se mladý Cassius Clay (Eli Goree) utkal v ringu se Sonnym Listonem. Do toho se přidali zpěvák Cooke (Leslie Odom Jr.), hráč amerického fotbalu Brown (Aldis Hodge) a aktivista Malcolm X (Kingsley Ben-Adir). A výsledek? Téměř dvouhodinový film o jedné z klíčových nocí v historii Afroameričanů.

Většina ze 110 minut se odehrává v jednom hotelovém pokoji v Miami na Floridě. Důvodem setkání čtyř černošských osobností je oslava výhry Claye nad Listonem, která z něj udělala šampióna těžké váhy. Clay, Cooke a Brown očekávají pořádnou party, zatímco Malcolm X, který s nápadem na oslavu přišel, má jiné plány – místo zábavy diskuze na úrovni a místo alkoholu jedna vanička zmrzliny pro všechny.

Nikdo ze čtyř postav v roce 1964 neprocházel lehkým obdobím. Clay právě oznámil, že se stává členem Islámského národa, hnutí vedeného Malcolmem X, a čeká ho změna jména na Muhammad Ali. Hvězda NFL Jim Brown se chystá pověsit kopačky a přilbu na hřebík a věnovat se herectví na plný úvazek. Sam Cooke, úspěšný soulový zpěvák, prožívá uměleckou krizi a nepomáhá mu ani kritika Malcolma X, který Sama vybízí k více politické tvorbě. O vyostřenou a napjatou diskuzi v jedné místnosti tak není nouze.

Tisková konference přes Zoom na benátskému festivalu v září, kterého se tvůrci a herci kvůli pandemii nemohli zúčastnit. FOTO: La Biennale di Venezia, Giorgio Zucchiatti, ASAC

Herecké výkony jsou jedna z předností snímku. Čtveřice Ben-Adir, Goree, Odom Jr. a Hodge vedou hypnotický koncert, který vás naprosto vtáhne do šedesátých let na Floridě. Dokonalosti jejich výkonů přidává promyšlený a nápaditý scénář Kempa Powerse hluboko pronikající do noci, která ovlivnila mnoho černošských životů. Powers původně napsal příběh jako divadelní hru, jež měla premiéru v roce 2013. To se promítá i do filmu, který v některých momentech působí jako kdyby se odehrával na prknech divadla.

Achillova pata Noci v Miami je nepochybně tempo. Pomalý začátek sice rychle nabere na otáčkách, i v pozdějších stádiích filmu však občas rozložení příběhu trochu vázne. Pro nepolíbeného diváka, který nemá o této straně americké historie ani ponětí a s postavami se setkává poprvé, se toho děje na jednou až příliš a na druhou stranu vůbec nic. Režijní debut Reginy King, vítězky Oscara za herecký výkon v dramatu Kdyby ulice Beale mohla mluvit, není vhodnou volbou pro ty, kteří opovrhují filmy z jedné místnosti jako Okno do dvora, Dvanáct rozhněvaných mužů, Pozemšťan nebo Provaz.

Bezpečně můžeme ale říct, že lepší start do režisérského světa si King nemohla přát. V době, kdy v Americe probíhají nepokoje a hnutí Black Lives Matter bylo v posledních měsících skloňováno po celém světě, devětačtyřicetiletá rodačka z Los Angeles obdarovává veřejnost působivým a lidským filmem, který připomíná, že se k sobě máme chovat slušně a nemáme se bát začít jednat.

Zatím není známo, zda některý z českých distributorů přivede snímek do tuzemských kinosálů. Premiéra ve Spojených státech proběhne 25. prosince 2020. 15. ledna 2021 bude následovat uvedení na streamovací platformě Prime Video.