Anglicky mluvící debut Pieces of a Woman maďarského režiséra Kornéla Mundruczó v hlavní roli s Vanessou Kirby, Shiou LeBeoufem a Bennym Safdie vypráví příběh ženy, která při porodu přišla o své dítě. Jaké to je oplakávat něco, co ještě pořádně nežilo? Nezávislé drama právě koupil Netflix.

Martha (Vanessa Kirby) a Shawn (Shia LeBeouf) očekávají příchod jejich prvního potomka. Domácí porod ale skončí tragédií a rodina se musí poprat se zármutkem, který jim život přichystal. Martha truchlí jinak než ostatní, boj prožívá uvnitř, což zapříčiní rodinné rozepře. Ostatní členové totiž touží po spravedlnosti a dostanou porodní asistentku (Molly Parker), jež byla při incidentu přítomna, k soudu.

Hlavní příčina emocionálního vypětí je mimo jiné i Marthina matka (Ellen Burstyn). „Kdybys jednala podle mě, tak by jsi teď držela své miminko,“ pronese nevyžádanou radu.  Vyústění filmu působí sice trošku prvoplánově a předvídatelně, ale samotný příběh se často nestává hlavním tématem na plátně. Interupce je využívána jako „plot-twist“, neočekávaná zápletka, která ovlivní další vývoj děje. Právě proto je „Pieces of a Woman“ svěžím a neotřelým filmem, který na vás zapůsobí hned na začátku 30minutovou nesestříhanou scénou porodu v reálném čase.

Vanessa Kirby v Pieces of a Woman, FOTO: La Biennale

Vanessa Kirby se do povědomí veřejnosti zapsala účinkováním v Mission: Impossible – Fallout, Lásky čas nebo Než jsem tě poznala. Teď se však podle kritiků a poroty hlavní soutěže na benátském filmovém festivalu předvedla v roli, která se stane pro její kariéru zásadní. V sobotu si za roli Marthy zaslouženě odnesla cenu Coppa Volpi pro nejlepší herečku 77. ročníku festivalu.

Scenáristka Kata Wéber a režisér Kornél Mundruczó, dvojice, která žije již několik let společně, pro film čerpala z vlastních zkušeností. V materiálech pro tisk je zmíněná určitá ztráta, která pár zasáhla, není ale přímo specifikováno jaká. Wéber se chtěla zaměřit také na židovský původ a náboženství hlavních představitelů. „Chtěla jsem prozkoumat, jak takovou tragédii prožívají židé, kteří si v minulosti prošli peklem.“

Za atmosférou stojí z velké části kamera. „Použili jsme gimbal (stabilizátor umožňující kameře volný a plynulý pohyb, poz. redakce), díky kterému jste spojeni s postavami, stále ale děj sledujete zvenku,“ řekl Mundruczó na tiskové konferenci. Právě tato volba odstranila chaos objevující se v záběrech, kdy je využita hand-held (kamera držena v ruce) metoda. Zároveň ale není povrchní, jako když je kamera připevněna ke stativu.

Herečka Kirby, režisér Mundruczó, scénáristka Wéber a producenti během festivalu v Benátkách, FOTO: ASAC, Giorgio Zucchiatti

Po půl hodině ale začíná tempo váznout a zbývajících 90 minut pojednávajících o událostech následujících šesti měsíců od porodu, kdy manželé a rodina řeší, co bude dál, je laděno spíše na melancholickou notu. Martha se snaží slepit kousky svého těla i duše do podoby před tragédií, pokaždé ji ale zasáhne další rána, ať už od Shawna nebo od matky. Do příběhu hlavního zasahují i vedlejší dějové linky, které diváka příliš nezaujmou a také pro něj nejsou důležité. A právě to výborně rozjetému vlaku nejvíce škodí.

Pieces of a Woman měl premiéru na festivalu v Benátkách a Torontu. Zatím není známo, kdy se snímek dostane do České republiky, bylo ale oznámeno, že práva si obstaral Netflix.

Kirby přebírá cenu Coppa Volpi pro nejlepší herečku, FOTO: La Biennale di Venezia, ASAC ,Andrea Avezz