Francouzská režisérka a scénáristka Céline Sciamma přivedla na svět dílo, které diváky nejen pobaví, ale i je dostane na emocionální dno.

Píše se 20. května 2019 a přímořské městečko na jihu Francie se probouzí do dalšího dne plného filmů, konferencí a módních přehlídek na červeném koberci. Do místnosti vyhrazené na tiskové konference přichází čistě ženská delegace filmu „Portrét dívky v plamenech“. Kritici film chválí, a i přes to, že Zlatou palmu si nakonec odveze jihokorejský Parazit, štáb odjíždí s Cenou za nejlepší scénář a za Nejlepší queer film.

Céline Sciamma není na filmové scéně žádným nováčkem, v Cannes se po vystudování pařížské La Fémis představila již se svým prvním filmem Akvabely (2007). První nápad na „Portrait de la jeune fille en feu“ přišel již v roce 2012, rok po premiéře filmu Klukanda. V roce 2014 jednačtyřicetiletá Francouzka zrežírovala drama Holčičí parta a o dva roky později se jako scénáristka podílela na animovaném snímku Můj život Cuketky.

Děj se odehrává na opuštěném ostrově ve francouzské Bretani roku 1770. Malířka Marianne (Noémie Merlant) přijíždí za účelem namalování portrétu dcery hraběnky, která ji chce provdat do Milána. Mladá Héloïse (Adèle Haenel) sňatek s neznámým mužem odmítá, tudíž nechce stát malířce modelem. Dle slov její matky (Valeria Golino) Héloïse jedno malíře svou tvrdohlavostí odrovnala, před Marianne, kterou Héloïse považuje za doprovod na procházky, tak stojí těžký úkol – malovat potají.

Na začátku se dozvídáme, že hraběnka měla dcery dvě, ale ta starší zemřela při bloumání na útesech se služebnou Sofie (Luàna Bajrami). Ta se domnívá, že sestra Héloïse z útesu skočila dobrovolně, aby se vyhnula stejnému osudu, který teď čeká právě na Héloïse. Malířka i dcera hraběnky se postupem času seznamují a stávají se dobrými kamarádkami. Kouří spolu tabák, hrají karty nebo čtou knihy. Když je obraz dokončen, Marianne se cítí vina a požádá hraběnku o svolení ukázat Héloïse kresbu jako první a říct ji pravdu.

Héloïse se obraz nelíbí, dílo zkritizuje a Marianne ho vztekem zničí. Dostane však druhou šanci, přičemž dcera se rozhodne spolupracovat. Hraběnka odjíždí do dalekých krajů a obě dívky a služebná, zůstávají v celém domě samy a začíná jim několik dní v utopii bez pravidel a dozoru matky. Dívčí trojka spolu zažívá dobrodružství, ať už v kuchyni, na pláži nebo na slavnosti u ohně. Musí se „poprat“ i s nechtěným těhotenstvím služky, která podstupuje novověkou interrupci.

Druhá polovina dvouhodinového filmu zdůrazňuje především pohledy a grimasy Marianne a Héloïse. I přesto, že dialog je propracovaný, mnohdy jdou slova stranou a na scénu přichází oční kontakt. Dívky prožijí romanci bez omezení konvencemi, která se zprvu zdá být dočasná, ale konec filmu nám objasní, že ani jedna na druhou nezapomněla a na rok 1770 bude vzpomínat do konce života. Abychom úplně neprozradili závěr, posledních 5 minut filmu se odehrává v milánské opeře, v pozadí hraje houslový koncert Léto od Antonia Vivaldiho, a téměř tří minutový záběr na herečku Adèle Haenel nenechal mnoho očí suchých.

Mnozí se domnívají, že film funguje i díky společné historii režisérky Sciammy a herečky Haenel, které spolupracovaly na filmu Akvabely v roce 2007 a krátkém filmu Pauline a poté spolu několik let žily. Sciamma přiznala, že toužila po další spolupráci s Adèle, mimo to ale chtěla poukázat na malířky, které v 18. století nemohly svobodně pracovat a chtěla vytvořit příběh, jež inspiruje nejen dívky po celém světě k nebojácnějšímu životu. Atmosféra připomíná film Carol z roku 2015 s herečkami Cate Blanchett a Rooney Marou. Dějová linka, scénář a herecké výkony podtrhuje hudba Para One, která proniká hluboko pod kůži. Kamera Claire Mathon a skvělá práce lidí stojícími za color gradingem a korekcí barev dělá z Bretaně ráj na zemi.

„Portrét dívky v plamenech“ je možné zhlédnout ve vybraných českých kinech od 26. prosince 2019. Na konci února bude možné zakoupit DVD, přičemž se snímek dočká i zařazení do prestižní Criterion kolekce.