Do kin již brzy vtrhne nový psychologický thriller z dílny režiséra Derricka Borteho, hlavní postavu si v něm střihne Russell Crowe – a jeho role bude vskutku znepokojující. Snímek Vyšinutý budete moci zhlédnout od 10. září, my pro Vás máme recenzi.

Ačkoliv je oskarovému herci Russellu Croweovi už nějaký ten pátek 56 let a jeho figura jaksi „fotrovatí“, ve snímku Vyšinutý dokázal, že stále umí ustát i nějakou tu akčnější roli. Crowe zde představuje hlavní postavu, ve filmu se však nikdy nedozvíme její jméno. Není to ale ani potřeba, protože mluvit za sebe nechává své činy. Někdy může člověka od šílenství dělit jen krůček (respektive zatroubení auta).

Russel Crowe (vpravo) ve filmu Vyšinutý, FOTO: Vertical Ent.

Psychika Croweovy postavy je na začátku filmu lehce nakřáplá, ale stačí malé pošťouchnutí a rozletí se na milion kousků. Po tomto milníku už není cesty zpět a protagonista zuří jako medvěd (což vlastně Croweova figura dokreslila i vizuálně). Vidí, že už nemá co ztratit, a jakmile se mu někdo postaví do cesty, pěkně to schytá. Své o tom ví i Rachel (Caren Pistorius), která se prostě ocitla v ten nejhorší čas na tom nejhorším místě a protagonista tohoto snímku si na ní vybije veškerou svou doposud nahromaděnou frustraci.

Film Vyšinutý se dle mého názoru snaží diváka znejistit v jeho každodenním životě a víceméně po celou dobu mu nutí otázku „Co kdyby se ti tohle stalo taky?“. Hraje hodně na to, že s podobným běsněním, jako předvedla Croweova postava, se může v této stresující době setkat každý z nás – nikdy nevíme, kdo je zrovna ten anonymní člověk, kterého naštveme třeba v dopravní zácpě, a čeho je tento člověk schopný, pakliže přeteče jeho pohár trpělivosti.

V tomto snímku vnímám jako nejsilnější určité morální ponaučení, které nám ke konci servírují tvůrci skoro až polopatě. Vyšinutý vyzývá k ohleduplnosti a empatii i k úplně cizím lidem, protože nikdy nevíme, jaký zrovna měli tito lidé den – i přes to, že tato myšlenka je určitě adekvátní, není to nic nového pod sluncem. Okořenění tohoto filmu nějakým nepředvídatelným motivem bych tak jedině ocenila – třeba kdyby Croweova postava nebyla tak obecná a byl jí vtisknut nějaký výjimečný příběh.

Co na Vyšinutém ale rozhodně musím ocenit, je Croweův herecký výkon, který – jako obvykle – jednoduše vynikal; to běsnění mu prostě uvěříte. Ačkoliv tento film nepřichází s až tak novým tématem, po celou dobu vás i tak udrží v napětí a očekávání, co Croweova postava provede dále a kam až bude schopna zajít. Nudit se tedy rozhodně nebudete. Vyzdvihnout musím i to, že si tvůrci „ošéfovali“ možné mezery ve filmu, kdy by si pozorný divák mohl pomyslet takové to klasické „…a proč neudělala tohle a tohle? Vždyť je úplně blbá!“. Dále se také vyvedla práce kameramana, který dokázal jediným záběrem beze slov něco sdělit.