Třetí série úspěšného špionážního seriálu Na mušce (Killing Eve) upustila od brutality prvních dílů, stále jde však o intenzivní podívanou, které vládnou herecké výkony Sandry Oh a Jodie Comer.

Pozor! Článek obsahuje spoilery k první a druhé sérii.

Hru na kočku a myš mezi ruskou vražedkyní Villanelle/Oksanou Astankovou (Jodie Comer) a americkou pracovnicí britské MI6 Eve Polastri (Sandra Oh) založenou na knižních předlohách Luka Jenningse sledujeme již třetím rokem, nikdy předtím však nepůsobila tolik všedně a obyčejně. Zatímco výstřední kostýmy zůstávají, vytrácí se temnota, překvapení a napětí z dřívějších sérií.

Oblíbené protagonistky jsme naposledy viděli ve velkolepých římských ruinách Hádriánovy vily po krušné italské dovolené. Asi nikoho nepřekvapí, že i po Oksanině střelbě je Eve stále naživu. Po tom, co se v Římě a s manželem Nikem stalo, ale opustila MI6 a chytání zabijáků vyměnila za přípravu taštiček mandu v korejské restauraci. Villanelle mezitím stihla svatbu s neznámou Španělkou a přesun do Barcelony.

Na scénu přišlo několik nových postav, za zmínku stojí Dasha (Harriet Walter), starší verze Villanelle a její bývalá cvičitelka. Dasha chce zpátky do Ruska a Villanelle být povýšena, dohromady tak spojí síly, jejich spolupráce ale kvůli soutěživosti dlouho nevydrží. Villanelle v pátém díle zavítá také do své rodné vesnice v Rusku, naskytne se nám tak příležitost potkat její rodinu.

Villanelle (Jodie Comer) v Rusku, FOTO: HBO

U psaní scénáře, stejně jako ve druhé sérii, opět došlo ke změně. Zatímco na úplném začátku měla propisku v moci Phoebe Waller-Bridge, producentka, scénáristka a herečka v jednom, která zaujala svět komediálním seriálem Potvora (Fleabag), a v pokračování ji vystřídala Emerald Fennell, v nejnovější části ke stolu zasedla žena stojící za dvěma epizodami Živí mrtví: Počátek konce, Suzanne Heathcote.

Sandra Oh jako Eve, FOTO: HBO

Největším kamenem úrazu je slabá motivace, která postavy žene kupředu. Událost z prvního dílu sice slibovala napínavé vyústění, v průběhu série to ale vypadalo, jako by na ni scenáristé úplně zapomněli. Zatím nevíme, co se bude dít v následující sérii, v té třetí bylo však představeno několik zbytečných postav, které o pár minut později zařvou.

Celkově se scénář více zaměřuje na již známé postavy a proniká do hloubi jejich duší. To platí pro v MI6 vysoce postavenou Carolyn Martens (Fiona Shaw), Konstantina (Kim Bodnia) a Villanelle. Naopak starosti, psychika a aktivity titulní postavy Eve šly stranou a dostaly mnohem méně prostoru. Ve spojení s pomalejším tempem, než na jaké jsme zvyklí, působí třetí pokračování v některých momentech utahaně a bez života.

Konečná scéna na ikonickém londýnském Tower Bridge a fakt, že Villanelle se rozhodla přestat s proléváním krve, otevírá dveře další sérii, na jejímž scénáři se již pracuje. A i přesto, že se fanouškům nedostává tolik překvapení a humoru, kvůli kterým si seriál tolik oblíbili, herecké výkony, pronikavá hudba a luxusní oděvy hlavních postav patří k důvodům, proč u seriálu vydržet i nadále.

Herecké výkony
Kamera
Tempo
Scénář
Karolína Hájková
Redaktorka se zájmem o světovou kinematografii a filmové festivaly.
recenze-treti-serie-spionazniho-serialu-na-musce-vystredni-kostymy-zustavaji-napeti-nikolivTřetí série úspěšného špionážního seriálu Na mušce (Killing Eve) upustila od brutality prvních dílů, stále jde však o intenzivní podívanou, které vládnou herecké výkony Sandry Oh a Jodie Comer. Pozor! Článek obsahuje spoilery k první a druhé sérii. Hru na kočku a myš mezi ruskou vražedkyní...