Původně mělo jít jen o desetiminutový reklamní spot, po pár konzultacích si však dvojice režisérů ve složení Vít Klusák (Český sen, Svět podle Daliborka) a Bára Chalupová řekli, že tohle stačit nebude. Vznikl tedy celovečerní dokumentární film V síti, který poukazuje na problém posledních několika let, zneužívání, a který se stává vůbec nejúspěšnějším českým dokumentem. Co si lze z filmu odnést? A má cenu na něj chodit do kina?

Atmosféra, ze které mrazí

Hlavním tématem projektu je problém, se kterým se bohužel i v dnešní době setkávají tisíce mladých dívek a chlapců – zneužívání na internetu prostřednictvím zaslaných intimních fotografií (videí) neznámým příjemcům či nepozorné surfování po internetu, díky němuž se může dítě dostat do problémů a nebo být dokonce hacknuto. Ačkoliv je to téma nepříjemné, musíme se smířit s tím, že tady bylo a bude – a co se týče filmového zpracování, tak se jedná o mimořádně zajímavý a poučný skvost, který v tuzemsku nemá obdoby a ze kterého opravdu mrazí.

Zpracovány byly dvě verze dokumentu. Ta první je určena pro diváky od 12 let, pro vstup do sálu na verzi druhou, která je přístupná od 15 let, si tedy budete muset nachystat občanku. A jelikož se jedná o „dospělejší“ verzi, raději tentokrát nechte občerstvení na potom. Během hodiny a půl totiž budete svědky nechutných záběrů (ač cenzurovaných) obnažených pánských přirození, ze kterých by se Vám mohl zvednout žaludek. Těžko lze uvěřit skutečnosti, že se mezi námi pohybují manželé, otcové, vysokoškolští studenti, vedoucí tábora, učitelé a další skupiny mužů, kteří se nebojí během svého volného času oslovit dvanáctiletou dívku s prosbou, aby si sundala tričko. A to třeba hned po dotazu „Jak se máš“.

Práce s každým detailem

Způsob, jakým si dvojice režisérů pohrává s atmosférou, práce s kamerou, jednotlivé makro záběry na obrazovku, stůl a celkový vizuál tří sestavených falešných pokojíčků, ve kterých naše hlavní trojice dívek – Tereza Těžká, Anežka Pithartová a Sabina Dlouhá úřaduje, si hned zaslouží o jednu hvězdu navíc. Vše je kvalitní, detailní a na velkém plátně zřetelné, na oko příjemné a dobře koukatelné. Nenatáčelo se ve skutečných bytech, nýbrž v ateliérech, kam se rozmístily kamery a mikrofony, sestavily se dřevěné pokojíčky s koupelnou a na stůl položily notebooky – hlavní nástroj komunikace s danými predátory. Za celých 10 dní v ateliérech trojici hereček oslovilo přes 2 400 mužů od 20 – 60 let, kterým nešlo o nic jiného, než vylákat z dívek intimní materiál pro vlastní pocit sebeukájení. V dokumentu je zobrazena jak komunikace po chatu, tak i videohovor, při kterém je využito snad všech možných manipulačních technik, které nejedné dívce zamotají hlavu. Užita je i agrese a různé způsoby vydírání. A co je zásadní, dojde i na osobní schůzky.

Dávej si pozor na to, co posíláš

To, co se mi ale na projektu líbí nejvíce, je kromě samotného zpracování i ona myšlenka. Po zhlédnutí dokumentu by si měl každý rodič uvědomit, co všechno se může stát, pokud nebude kontrolovat aktivitu svých ratolestí na sociálních sítích. Film skvěle informuje diváka o možných problémech, zároveň však také objasňuje prostřednictvím pozvané sexuoložky, psycholožky a právníka, co může stát za jednotlivým chováním mužů a dodává tomu tak přidanou hodnotu. Z kina budete odcházet znechuceni, leč překvapeni, jakým stylem byl dokument pojat a potěší Vás i hlasitý hudební podklad, který do jednotlivých sestřihů padl jako pr*el na hrnec a emocionálně to celé posouvá o level výše.

Závěrem

Viděl jsem spoustu českých dokumentů, které se snažily prorazit unikátním zpracováním, ale všechny byly svým způsobem propojeny nudným a táhlým dojmem, který Vám při závěrečných titulcích z hlavy postupně začne vypadávat. ,,V síti“ je však dokumentární film, u kterého opravdu zapnete mozek a budete žasnout nad tak skutečným podáním skrze filmové plátno, že ten celkový vizuál prostě z podvědomí už nedostanete. A to samé platí o hudební vložce, která lidské ucho potěší a zvýrazní ty nejdůležitější momenty filmu včetně toho nejdojemnějšího.

Příjemný zážitek to rozhodně není, ale v kině se i zasmějete a nad některými scénami pobavíte. Ale o tom už se přesvědčte sami, kupte si lístek, vezměte s sebou děti a vyrazte do kina!