DCU se v letošním roce rozrostlo o dva kousky. Jedním z nich je druhé pokračování úspěšného snímku Wonder Woman (2017). V hlavní roli vidíme opět Gal Gadot coby Dianu Prince alias Wonder Woman. Film měl mít premiéru původně již letos v létě, nakonec nám byl nadělen jako vánoční dárek 25. 12. 2020, kdy byl uveřejněn na streamovací službě HBO Max. Podařilo se Patty Jenkinsové s Wonder Woman zazářit znovu? A je i druhý díl pro DCU inovativním snímkem?

-reklama-


Jméno Patty Jenkinsová se poslední dobou skloňuje velmi často. Režisérčin seznam filmů není sice dlouhý, zato v něm dokážeme najít několik pozoruhodných a divácky hodnotných kousků. Jmenovitě např. Zrůda (2003) nebo sólovka Diany Prince z roku 2017 Wonder Woman. Nedávno navíc bylo oznámeno, že bude pracovat na celovečerním filmu ze světa Star Wars.

Právě díky prvnímu filmu o amazonské hrdince Dianě Prince změnila chod DCU. To vzniklo roku 2013 Mužem z oceli a pokračovalo snímky jako Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti (2016) a Sebevražedný oddíl (2016). Vyjma prvního zmíněného snímku, žádný kriticky ani divácky příliš nezabodoval.

Až když přišlo na bílá plátna dobrodružství Diany Prince, zasvítilo na DCU slunce. První Wonder Woman (2017) se nesnaží být jen dalším temným snímkem na motivy DC Comics. Film vnáší do světa trochu světla, a to jak na rovině příběhu, tak práci s postavami. Nemluvě o povedeném soundtracku, který se stal v posledních letech ikonou této postavy.

Povedlo se Jenkinsové to samé, co v roce 2017? Vzhledem k tomu, jak pomalu stárne Diana Prince, mohli tvůrci zasadit příběh do 80. let, což může být příjemná změna po 1. světové válce. Ve filmech na motivy komiksů však nijak ojedinělá záležitost. Obdobný skok jsme mohli vidět např. v MCU ve filmech s Kapitánem Amerikou.

80. léta jsou pro mnoho filmových tvůrců zlatými časy. Často voleným je symbolický rok 1984, který bývá spojován s Orwellovou stejnojmennou knihou. V mnoha ohledech šlo také o přelomový rok. Zmiňme např. první počítače Macintosh, které můžeme zahlédnout i v samotném filmu.

Na 80. léta bývá nahlíženo, jako na bláznivé a šílené roky. Z toho těží i Wonder Woman 1984 (2020), zvláště pak v první půlhodině. Naproti davovému šílenství stojí Diana Prince, která se stále vzpamatovává ze ztráty svého milého před více jak 60 lety.

Práce s postavami

Ve filmu je nám představeno hned několik nových postav, z nichž stojí za zmínku hlavně dvě: Barbara Minerva (Kristen Wiig) a Maxwell Lord (Pedro Pascal). Zbylá část hereckého ansámblu slouží jako vata. Jinými slovy, aby film nepůsobil prázdně.

Opomenout nesmíme ani návrat Chrise Pinea jako Stevea Trevora. Ten zde plní hned několik rolí. V prvé řadě neználka, který se seznamuje s 80. roky a „působí vtipně“. A také jako opora Diany a její pravá ruka při záchraně světa.

Stevův charakter nelze rozebrat bez vyzrazení příčiny jeho „zmrtvýchvstání“. Co však zmínit lze, je jeho elementárnost. Charakter jako je Steve do filmu na motivy komiksu zkrátka patří – pohledný, mužný, odvážný charakter s vtipnými hláškami na každém rohu. Skutečnost, že tomu tak opravdu je, potvrzují nejen snímky na motivy DC Comics, ale také celá řada filmů z MCU.

Na rozdíl však od prvního dílu, Stevův charakter neprojde žádným vývojem, ani se o jeho osobě nedozvíme nic nového. Steve je ve filmu jednoduše proto, aby měla Diana po svém boku známou tvář, my nekoukali, jak svět zachraňuje sama a aby si i Diana sáhla na dno.

V případě Stevova charakteru by divák mohl přimhouřit oči, zvláště pak vezmeme-li v potaz důvod jeho návratu. Horší je to v případě nových postav. Pedro Pascal v roli Maxe Lorda potvrzuje to, o čem si filmoví a seriáloví fanoušci šeptají již nějaký pátek: Pascal je opravdu pan herec.

Druhým výrazným přírůstkem je Kristin Wiig jako Barbara Minerva, která žije asi tak stejně růžový život, jako Max Dillon alias Electro ve filmu The Amazing Spider-Man 2 (2014). Barbara a její dějová linka je nedílnou součástí příběhu. Nečekejte však, že se v závěru filmu dočkáme jejího uzavření.

Spousta hluchých míst

Film vezme diváky na dobrodružnou, šílenou a místy humornou cestu. To všechno krásně koresponduje s 80. roky, které nám tvůrci v druhém díle představili. Těch šíleností je však někdy až přespříliš.

K hodnocení filmů na motivy komiksu musí divák přistupovat s určitou rezervou, neboť jsou všechny tak trochu šílené. Wonder Woman 1984 v tomto bodě však exceluje. Divák se nejednou stane obětí zmatku dané scény. Mnohdy to působí, že ani sami tvůrci vlastně neví, co se v dané scéně právě děje.

Zmiňme např. entrée Diany Prince v závěru filmu. V jednu chvíli vidíme, jak má na sobě Diana svůj typický superhrdinský oblek a pomocí svého lasa cestuje k tajné základně. V další scéně má na sobě Diana brnění pravděpodobně největší hrdinky Amazonek. Jak se brnění dostalo z bytu Diany (vzdáleného stovky kilometrů) až k ní?

FOTO: Warner Bros.

Podobných hluchých míst ve filmu najdeme spousty. Ona stopáž filmu není vůbec krátká. Čítá rovných 151 minut. Ani během těch se nám však nedostane odpovědí na otázky, které film vyvolal, stejně tak se nedočkáme ani uzavření příběhu některých postav.

Slovo závěrem

Summa summarum vykročí druhá Wonder Woman 1984 poměrně dobrým směrem. Prvních 20 minut filmů nám naznačí, že dvojka rozhodně nebude stejná jako jednička. Čím víc však v příběhu postupujeme, tím větší zmatek nastane.

Film s každou další scénou nabírá na obrátkách a po celou dobu valí svižným tempem. Bohužel ani to nestačí k tomu, aby divák přehlédl všudypřítomné díry, které příběh cupují na kusy.

Abych tedy odpověděl na otázku zmíněnou výše. Jenkinsová přinesla do DCU něco nového i s druhým dílem, avšak tentokrát to nebylo ani zdaleka tak pozitivní, jako v případě prvního filmu. Wonder Woman 1984 je barevná a šílená, zároveň je však zmatená, neúplná a okatě podbijí logiku svého fikčního světa, který je v tomto případě i fikčním světem DCU. Snímek se sice netváří, že by měl s DCU něco společného (na rozdíl od prvního dílu), ale přesto do něj stále patří.

Pochvalu si však zaslouží nový kostým Diany Prince, který se barevně nese v duchu 80. let, ale také do jisté míry připomíná kostým Lyndy Caster ze seriálu Wonder Woman (1975–1979). Sama Lynda Carter se pak také objevila ve filmu, jako jedna z největších amazonských bojovnic Asteria. Vidět jsme ji mohli v krátké flashback scéně a o trochu víc v potitulkové scéně.

Přesto, že je Wonder Woman 1984 zatím jedním z nejhůře přijatých filmů z DCU, bylo již rozhodnuto o třetím a posledním pokračování. O to se postará opět režisérka prvních dvou dílů, Patty Jenkinsová. Do role Diany Prince se samozřejmě vrátí Gal Gadot.

-reklama-

HODNOCENÍ
Naše hodnocení
50 %
Vojtěch Balák (Walter)
Redaktor a admin TVGURU.CZ. Filmový a seriálový nadšenec. Návštěvník NdB a jiných divadel. Zálibu nacházím i ve čtení knih a komiksů, jenž také mnohdy bývají předmětem mých článků.
recenze-wonder-woman-1984-barevne-a-blaznive-dobrodruzstvi-z-80-let-plne-hluchych-mist-a-zmatkuPatty Jenkinsová přinesla do DCU něco nového i s druhým dílem, avšak tentokrát to nebylo ani zdaleka tak pozitivní, jako v případě prvního filmu. Wonder Woman 1984 je barevná a šílená, zároveň je však zmatená, neúplná a okatě podbijí logiku svého fikčního světa, který je v tomto případě i fikčním světem DCU. Snímek se sice netváří, že by měl s DCU něco společného (na rozdíl od prvního dílu), ale přesto do něj stále patří.