Česká kinematografie zaznamenala další významný zahraniční úspěch. Nový snímek rumunského režiséra Bogdana George Apetriho Zázrak (Miracol), který vznikl v rumunsko-česko-lotyšské koprodukci, byl vybrán do prestižní soutěžní sekce Horizonty letošního ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách (Venice International Film Festival 1. 9. – 11. 9. 2021). Koproducentem za českou stranu je společnost Cineart TV Prague producenta Viktora Schwarcze.

Snímek Zázrak je součástí filmového triptychu: Jeho jedna část, krimi thriller oscilující na hraně film noir Neznámý (Unidentified), vznikla předloni a byla vybrána do mezinárodní soutěže 36. MFF ve Varšavě 2020, kde měl světovou premiéru. Tuzemskou premiéru bude mít Neznámý na letošním Febiofestu a do kin ho 30. září uvede společnost CinemArt. Další film z trilogie Zázrak byl dokončen letos a třetí část Dlouhý spánek (Un somn lung) se připravuje.

Producent Viktor Schwarcz osvětluje vznik a princip projektu: „O projektu triptychu Zázrak, Neznámý a Dlouhý spánek jsme se s režisérem Apetrim začali bavit v rámci příprav na film Neznámý. Dohodli jsme se na realizaci Zázraku následně po sestřihu a postprodukci Neznámého v roce 2020. Třetí snímek Dlouhý spánek plánujeme natočit v roce 2022. I když mají filmy samostatný příběh a lze se na ně dívat víceméně jako na samostatná díla, jsou součástí stejného světa a točí se kolem stejných postav. Jinak řečeno, hlavní postava v jednom filmu dostane další roli v dalších dvou. Stejně tak se různé lokace budou opakovat v těchto třech snímcích, z různých úhlů pohledu a perspektiv, v závislosti na rozdílných příbězích. Je to velice neobvyklá zkušenost ve světě celovečerních filmů, ale tím víc je to i jedinečná výzva pro diváka. Tyto tři filmy společně nastíní složitý svět malého provinčního městečka v Rumunsku – s místními, ale také univerzálními příběhy, ve kterých se lidské energie prolínají a společně vytvářejí jednolitý́ celek. Osud postav nekončí v jednom filmu, ale jeho trajektorii lze sledovat v průběhu tří příběhů. Každý́ z těchto filmů má zároveň vlastní styl a jasně definovanou estetiku. Struktura trilogie není jen hrou a formou bez obsahu. Naopak je to zkušenost, která donutí diváka přistupovat trochu odlišně ke každému příběhu – pochopit každý́ film jako rozdílnou část, samostatnou, ale pocítit, že za hranicí každého příběhu existuje rozsáhlejší svět, energie, která působí nezávisle na ryze dějovém začátku a konci toho kterého filmu. Koneckonců, divák bude i zvědav, pokud by se mu líbil konkrétní film a bude tedy chtít vidět také další dva snímky, aby pocítil dějové a emotivní oblouky, které procházejí celou trilogií, nejen ty, které definují podtext každého příběhu samostatně.“

Režisér Bogdan George Apetri si spolupráci s českými filmaři pochvaluje: „U filmu Neznámý jsme mimo přímé finanční účasti české strany spolupracovali jak ve vizuální oblasti, tak v oblasti zvuku v postprodukci s dokonalými českými umělci a odborníky. Při barvení filmu jsme spolupracovali s Tomášem Chudomelem – já i hlavní kameraman Oleg Mutu jsme byli nadšení nejen výsledkem, ale také profesionálním a osobním Tomášovým přístupem. V oblasti efektů VFX existuje perfektní spolupráce se supervizorem Františkem Štěpánkem, to vše v rámci společnosti PFX. V oblasti zvuku spolupracujeme se skvělým týmem pod vedením Jiřího Klenky, kam patří ještě Jiří Melcher, Karel Zámečník a Klára Javoříková. Je žádoucí a zásadní udržet spolupráci s těmito profesionály za účelem zachování stylové a umělecké jednoty u těchto tří filmů. A v neposlední řadě, jako zástupce nové rumunské kinematografie, bych si přál posílit spolupráci mezi rumunským a českým filmovým průmyslem. Obě strany budou mít prospěch z užší spolupráce mezi umělci a profesionály a spolupráce obou zemí přinese výhody nejen z krátkodobého hlediska, ale hlavně z toho dlouhodobého. Na osobní úrovni, jako režisér, mám zvláštní slabost pro českou kinematografii. Zastávám pozici filmového profesora na Univerzitě Columbia v New Yorku, kde nyní žiji. Tato filmová škola byla po vzoru FAMU prakticky restrukturována Milošem Formanem a jinými profesory z České republiky, které sem přivedl (v čele s Františkem Danielem, Milenou Jelínkovou atd.). Netěšil bych se z ničeho víc, než abych se mohl vrátit s třetím filmem do Prahy, za účelem pokračování ve spolupráci s týmem PFX v ateliérech Barrandov.“

A producent Viktor Schwarcz dodává: „Kromě mimořádné spolupráce na projektu filmů Neznámý a Zázrak bych chtěl zdůraznit, že jednáme s mimořádným a vynikajícím kameramanem Olegem Mutu o jeho účasti na připravovaném filmu Davida Jařaba Hadí plyn.“

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz

ZAKLADATEL & ŠÉFREDAKTOR