Velmi zajímavá diskuse, věnovaná nedávno uvedené minisérii České televize „Božena“, se odehrála v populárním magazínu Sama doma, který navštívily scenáristky Martina Komárková a Hana Wlodarczyková. Naznačily, proč projekt, jenž vyvolal mnoho vášní a množství kritických připomínek nejen od diváků, ale také odborníků či žijících potomků hlavních aktérů, nedopadl zcela podle jejich představ.

Martina Komárková zpočátku obhajovala, proč bylo v této minisérii minimum prostoru věnováno tvorbě Boženy Němcové: „Chtěly jsme udělat příběh Boženy a jejího manželství. Chtěly jsme psát o ženě, jako o člověku, nikoliv o spisovatelce. Zažila toho nepřeberné množství a to všechno ji nasměrovalo k tomu, že se stala spisovatelkou.“ Podle ní je velkým problémem psát o spisovateli, představovat jeho dílo, což ani není účelem filmu. „To ať si přečtou diváci, to dílo,“ nechala se slyšet.

Místo deseti dílů čtyři

S Hanou Wlodarczykovou se pak shodla na tom, že nechtěly o Boženě Němcové předložit informace, ty se prý dají vyhledat, ale přemýšlet o ní a něco z toho vyvodit. Přiznaly se, že připravovaly mnohem rozsáhlejší formát, původně chtěly desetidílný seriál, ale pak se ukázalo, že z toho bude jen minisérie se čtyřmi epizodami, a proto se musely postupně zbavovat postav, zápletek i motivů. „My jsme to oplakaly,“ přiznaly se. Na otázku, jak byly s výsledkem spokojené, odpověděly: „My jsme měly velmi přesné představy, ale potom přijde režisér, který vezme ten scénář a nějak si to představuje po svém. A pro scenáristy potom přijde náraz, přijmout tu jinou představu,“ naznačily velmi diplomaticky.

Skvělí herci

Naopak však byly spokojeny s hereckým obsazením, ale namísto Anny Kameníkové a Anny Geislerové v hlavních rolích se zaměřily na jiné interprety. Velmi si pochvalovaly především obsazení Jana Hájka do role Josefa Němce a upozornily i na kreace, které bohužel zůstaly ve stínu, například Dany Morávkové coby Anny Rottové, Veroniky Divišové, která hrála dceru Němcové Doru či Karla Heřmánka mladšího (Ignác Kirschner).

Když se Ester Janečková zeptala na ohlasy, které minisérie Božena vyvolala, opatrně se vyhnuly těm kritickým: „Nás to do jisté míry překvapilo, že to bylo až takhle živý a že bylo takové množství diváků, to je věc která je fantastická. Ale to se dalo očekávat, že Božena Němcová, byť se narodila před dvěma sty lety, je pořád ikona, k níž mají lidé potřebu se vyjadřovat. Ona vzbuzovala silné reakce za svého života a úplně totožné vzbuzuje i teď. Jí by se to líbilo, že je v centru pozornosti, ale na druhé straně by jí to bylo jedno, protože ona taková byla a nebrala moc v potaz, co si kdo myslí.“

Velká škoda

Je skutečně velká škoda, že oproti záměru scenáristek nebyl realizován původní desetidílný seriál. Můžeme se jen domýšlet, zda byl hlavní příčinou nedostatek financí, které ovšem Česká televize namísto smysluplnějších projektů neustále vyplýtvává na jiné méně důležité. Názorným příkladem je právě vysílaný třináctidílný (!) seriál Kukačky, jehož rozvleklý děj je plný zbytečných scén (viz například ty s králíkem) nebo nové a nové kriminálky mizerné kvality. Kvůli radikálním škrtům se tak z Boženy stala povrchní, módní minisérie, podřízená pochybným trendům a modle sledovanosti.

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz