Martina Šotolu zná celý národ jako malého, blonďatého, roztomilého a drzého Jirku Škopka ze série komedií Slunce, seno. V dětství měl výborně nakročeno stát se populárním hercem. V patnácti letech se však rozhodl pověsit herectví na hřebík a jeho život nabral zcela jiný směr. Jak se tento dvaačtyřicetiletý bývalý herec změnil a čemu se dnes věnuje?

Martin Šotola se narodil 3. května 1978 a hned pár měsíců na to se objevil v seriálu Nemocnice na kraji města, kde si zahrál syna Arnošta Blažeje. O dva roky později si střihl malou roli v seriálu Arabela. V roce 1983 si jej do role pětiletého Jirky Škopka ve Slunce, seno, jahody vybral Zdeněk Troška, který ho poté obsadil i do dvou pokračování úspěšných letních komedií – Slunce, seno a pár facek (1989) a Slunce, seno, erotika (1991).

Mezitím si jej však všimli i ostatní režiséři, nejprve ho Zdeněk Troška obsadil do další své komedie Bota jménem Melichar (1983), poté se objevil v seriálech Pihulka a Kaňka (1984), Zlá krev (1986) nebo Chobotnice z II. patra (1986). Ve filmech si jej můžeme kromě již dříve zmíněných pamatovat například z Jára Cimrman ležící, spící (1983), Hubertus (1984), či O zatoulané princezně (1987). Jeho poslední filmařskou prací byl v roce 1993 dabing ve snímku Záhada hlavolamu, natočeném na motivy komiksu J. Foglara Rychlé šípy. 

V patnácti letech se Šotola rozhodl, že se již filmu věnovat nechce a ukončil hereckou kariéru. Dnes se bývalý herec živí jako projektový manažer. Od roku 2017 je výkonným ředitelem spolku Auto*Mat, který prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě a podporuje například cyklistickou dopravu prostřednictvím akce „Do práce na kole“. Martin Šotola (na fotce níže vlevo) také koordinuje sousedské slavnosti pod názvem „Zažít město jinak“, které si kladou za cíl oživování a posilování lokálních komunit, sbližování jednotlivců, organizací a živnostníků v dané lokalitě.

View this post on Instagram

Do práce na kole, koloběžce, pěšky nebo poklusem vyráží letos v květnu 19 700 lidí z celé republiky, ale také pražský primátor @zdenek.hrib a dánský velvyslanec Ole Frijs-Madsen z @denmarkinczechia. Moc děkujeme za podporu a za každý šetrně překonaný kilometr. „V letošním roce investujeme do pražské cyklodopravy 121 milionů korun. V rámci podpory cyklistů je ale také důležité, aby společnosti, kde zaměstnanci pracují, myslely na zajištění kvalitního zázemí pro cyklisty v rámci pracovišť. I na pražském magistrátu je v této oblasti určitě co zlepšovat,“ uvedl primátor Zdeněk Hřib. On a členové jeho týmu Černá perla patří mezi 105 účastníků #dopracenakole2019 z pražského magistrátu. Dánský velvyslanec Frijs-Madsen pak nejen neúnavně jezdí do práce na kole nebo chodí pěšky, ale také pomáhá šířit udržitelnou inspiraci i do českých měst. Dánská ambasáda se totiž zapojuje do 1. ročníku vyhlašování tzv. Cykloměsta roku. Zástupci tří vítězných českých měst, která získají body v hlasování účastníků Do práce na kole a také v analýze odborníků, se totiž vydají na exkurzi přímo do Dánska. A my doufáme, že se dánské vlivy i magistrátní investice brzy projeví! 😉 . . #dopracenakole #inspirace #dansko #denmark #danishinspiration #copenhagenstyle #cistoustopouprahou #udrzitelne #nakole #nakolobezce #navlastnipohon #magistrat #praha #homocykliens

A post shared by Do práce na kole (@dopracenakole) on

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz