Tento týden si diváci České televize mohli prostřednictvím několika filmů a dokumentů připomenout 30. výročí smrti Adiny Mandlové. Život velké prvorepublikové filmové hvězdy byl mnohem zajímavější a napínavější než snímky, v nichž hrála a je s podivem, že se stále nedočkal filmového zpracování. Nejen její umělecká kariéra, ale i soukromý život jsou totiž vskutku pozoruhodné.

-reklama-


Jedním z nejdůležitějších mužů její kariéry i soukromí byl herec a režisér Hugo Haas. Podle režiséra Otakara Vávry vše, čím byla, z ní udělal právě on. „Naučil ji mluvit, hrát, oblékat, i její pověstnou sebeironii,“ cituje Vávru autor knihy „Čemu se smála Adina Mandlová“ Ondřej Suchý. Když později už jako filmová hvězda poskytovala rozhovory médiím, dělala si legraci z novinářů, čtenářů a leckdy i sama ze sebe. Například, na otázku, co dělá se svým volným časem, upřímně odpověděla: „Vstávám k polednímu, koupu se, jím, učím anglicky, chodím na flámy a jdu si lehnout.“

Milovník a manekýna

Mandlová si Haase vyhlédla v době, kdy působila jako manekýna v pražských módních salónech, zatímco on byl již v té době úspěšným filmovým milovníkem. Zjistila si, že každý večer chodí do Lucernabaru, a se svou kamarádkou si záměrně sedla ke stolu blízko pánského WC. Kalkulovala s tím, že až půjde Haas na toalety, musí si jí všimnout. Její kalkul stoprocentně vyšel. Když se vracel, skutečně se za ní ohlédl, a usmál se. Otakar Vávra vzpomíná, že se k němu krátce nato nastěhovala. Seznámil ji s řadou významných lidí a dal jí lepší hereckou školu, než by získala studiem na konzervatoři.

Haas svoji milenku tak prosazoval, že odmítal účinkovat ve filmech, pokud v nich Mandlová nehrála s ním. Pilně však na sobě pracovala, učila se jazyky a četla světovou literaturu. Haas ji ovšem také naučil flámovat a v neposlední řadě i poněkud vulgárnímu humoru. Ve společnosti ráda vyprávěla sprosté vtipy a byla díky tomu prý velmi oblíbená. Fotograf Karel Hájek v knize Stanislava Motla „Mraky nad Barrandovem“ zavzpomínal, jak Mandlovou jednou navštívil v její garsonce a byl překvapen tím, že filmová hvězda bydlí tak skromně. Herečka na jeho podiv reagovala: „Já tady nic víc nepotřebuji. Mám to akorát na šoustání.“ Ještě cyničtější byla v době, kdy se těsně po válce musela zpovídat před různými soudy a komisemi z toho, jak se chovala za protektorátu. Když byla obviněna, že v době okupace porušila etiku české herečky, zareagovala: „Já byla vždycky spíš kur… než herečka.“ Před hysterií té doby ji pak, podobně jako Lídu Baarovou, zachránil útěk do ciziny.

Svedená a opuštěná

Hugo Haas ale nakonec Mandlovou opustil kvůli své nastávající ženě, baletce a příležitostné herečce Marii Bibikoff. Adina se o ní potom vyjadřovala nepříliš lichotivě a těžce nesla, že byla vystřídána ženou, která podle ní byla „nic“. S Haasem se rozešla ve zlém, jeho manželka připomíná, že jakmile Hugo na někoho zanevřel, už o něm nikdy nemluvil. „To se stalo také s Adinou, ačkoliv předtím s ní rád spolupracoval. Když jsme pak byli v Americe, jednou mu poslala svoji fotku. Hugo ji zahodil a já jsem jí napsala takový vysvětlující dopis, že Hugo teď moc pracuje a nemá čas,“ prozradila Suchému po letech Bibi Haasová.

Adina Mandlová se po rozchodu s Haasem také vdala. Její první manželství s malířem Zdeňkem Tůmou skončilo po roce tragicky, když Tůma spáchal sebevraždu. Poté se o ni pokusila i ona sama. V Anglii se vdala ještě třikrát, víceméně šlo o sňatky z rozumu. Paradoxně nejdéle vydržel ten poslední, který uzavřela s homosexuálně orientovaným módním návrhářem Benem. Adina s ním zůstala až do jeho smrti. Ale pak už šel její život rychle z kopce.

Adina Mandlová s manželem Benem a fenkou Sandy. FOTO: Profimedia

Už jsem mrtvá?

Autentické svědectví o smutném konci jejího života přinesl dokumentární cyklus České televize „Příběhy slavných“ v epizodě, nazvané „Ritz, nebo nic“. Mimochodem, právě tento mimořádně poutavý dokument by poskytl dostatek materiálu minimálně na televizní životopisnou minisérii, ne-li na celý seriál. Po smrti Bena i svého psa se Mandlová rozhodla vrátit zpět do Čech, byla to však již zahořklá žena, jejíž majetek se vešel do několika kufrů. I ten zbytek cenností, co vlastnila, musela postupně rozprodat.

Své dny dožívala na Dobříšském zámku, odkázána na pomoc personálu. Bývalá recepční Martina Žižková popsala její poslední dny: „Ona byla někdy hodně smutná, ona plakala. Já, když jsem mívala službu, tak jsem s ní spala. Ona se mně držela za ruku a ptala se mě: Martino, už jsem mrtvá? Ke konci jsme měli problémy ji někam dovést, už neměla sílu, tak se po nás sápala. To byly smutné okamžiky.“

Ke konci života už byla Adina Mandlová tak nemocná a nemohoucí, že musela být převezena do nemocnice v Příbrami. Zde také 16. června 1991, ve svých jednaosmdesáti letech, zemřela.

-reklama-

Adéla Hofmanová
Adéla Hofmanová vystudovala žurnalistiku a věnuje se především kulturní publicistice. S webem TV guru externě spolupracuje od roku 2020 a za tu dobu publikovala téměř tisíc příspěvků, které si přečetlo přes padesát milionů čtenářů. Snaží se je upozorňovat na kvalitní televizní pořady a naopak si bere na paškál brak, které tuzemské i zahraniční kanály produkují stále víc.