Jen těžko si lze představit smutnější osud, než jaký potkal jednu z nejslavnějších animovaných postaviček. Krtečka vytvořil vynikající výtvarník Zdeněk Miler, který vůbec první film s touto postavičkou Jak krtek ke kalhotkám přišel natočil v roce 1957. Zatímco celé generace dětí i dospělých bavila dobrodružství roztomilého hrdiny v moudrých kreslených pohádkách, o jeho dalším osudu donedávna rozhodovaly české soudy. Teprve loni na jaře byly více než osm let se táhnoucí spory zastaveny.

Když Krtečkův stvořitel, kreslíř, animátor a režisér Zdeněk Miler, před deseti lety zemřel, jeho vnučka Karolína Milerová dospěla k názoru, že starý dobrý Krteček už dětem nestačí a že by se z něj měl stát globální hrdina. Založila proto firmu, jejíž ambice byly skutečně nemalé. Podle jejích představ měl Krteček dobýt Čínu i Hollywood a tím pádem vydělávat ještě větší peníze než dosud. To první se jí částečně podařilo, když pro svůj záměr dokonce získala podporu českého a čínského prezidenta.

Vleklý soud

Jenže, tyto plány se nelíbily správkyni dědictví Zdeňka Milera Mileně Fischerové. S Milerovou vedla více než osm let trvající soudní spor o neplatnost licenční smlouvy a nakonec uspěla. Podnikavá vnučka si navíc svým vystupováním nadělala řadu nepřátel. V některých rozhovorech totiž sebevědomě a nepříliš uctivě hovořila o díle svého dědečka. Nechala se například slyšet, že původní Krtek již děti příliš netáhne. „Měla jsem mnoho jednání v Americe a vždy říkali nic moc. Je to pro ně zastaralé až nudné,“ stěžovala si před časem v rozhovoru pro server e15.cz. Aby toho nebylo málo, tvrdila ještě, že když dnes děti nemají animaci ve 3D, tak jim Krtek nerezonuje. Patrně neviděla ty malé děti, které jsou stále při sledování původních pohádek s Krtečkem u vytržení. Každopádně to však s „modernizací“ populární postavičky myslela vážně.

Plakátová agitka

Výsledkem její expanze do Číny se stal animovaný seriál „Krtek a Panda“, natočený v koprodukci s čínskou televizí CCTV. To, že znechutil milovníky starého dobrého Krtečka nikoho nejspíše nepřekvapí, stejně jako jízlivé recenze filmových kritiků. Mirka Spáčilová ho například na serveru Idnes.cz označila za „plakátovou agitku, o zvířátkách, spojujících národy“. Svůj názor vyjádřili i čeští animátoři. Režisérka Michaela Pavlátová, která byla za svůj animovaný film „Řeči, řeči, řeči“ nominovaná na Oscara, zhodnotila Krtka a Pandu na serveru Lidovky.cz slovy: „Klasifikovala bych to jako zločin, podobné výplody děti kazí, vychovávají z nich mainstreamové milovníky kýče.“ Animátor Michal Žabka se zase nechal slyšet, že Krtek a Panda je další promarněnou šancí pokračovat v něčem, co má ve světě zvuk.

Já jsem Krtek

Naštěstí bylo vysílání této česko-čínské agitky v roce 2020 ukončeno. Nectila totiž původního ducha příběhů o Krtečkovi. Navíc tak bylo respektováno přání samotného Zdeňka Milera, který již nechtěl, aby se v animacích příběhů o Krtečkovi pokračovalo. Sám o sobě vždycky říkal, že Krtek je do jisté míry jeho obrazem: „Chci, aby se po mé smrti napsalo, že zemřel i Krtek, protože já jsem Krtek.“

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz