Musím sa priznať, že na ôsmu epizódu Star Wars: The Last Jedi som sa tešil naozaj veľmi. Ukážky, s ktorými prišli Disney a Lucasfilm dobre navnadili, no podstatnejším lákadlom bol pre mňa režisér Rian Johnson. Ten mal v rukách druhé pokračovanie novej trilógie, ktorá sa mala zaoberať Lukom Skywalkerom. Bola to však aj príležitosť ako sa odraziť od pevného základu a posunúť legendárne Star Wars trocha iným smerom. Určite ste už narazili na nadšené, ale aj trocha sklamané názory ľudí. Pozrime sa prečo je to tak a ako sa vlastne odprezentovala ôsma epizóda. Upozorňujem, že sa vyhnem akýmkoľvek zásadným spoilerom.

V prvom rade musím vyzdvihnúť dôležitý fakt, že epizóda osem je naozaj odlišná a to od všetkých svojich predchodcov. Abramsova „sedmička“ bola pomerne opatrným nakopnutím novej trilógie, no už k nej sa pristupovalo trocha inak. Režisér sa snažil priblížiť viac k súčasnej podobe filmov a Rian Johnson v tom smelo pokračuje ďalej. Narážam tým napríklad na využívanie humoru, ale aj na trocha iný spôsob, ktorým sa prezentuje dej filmu. Toto je dôvod prečo sa stretnete s nadšenými názormi, ale aj s mierne sklamanými. Nové Star Wars sa postupne snaží vykročiť vlastnou cestou a nedržať sa za každú cenu zaužívaných pravidiel a spôsobov starších častí. Predovšetkým najstarší fanúšikovia môžu niesť túto miernu odchýlku ťažšie. Avšak, ja osobne musím konštatovať, že táto odvaha štúdií sa mi naozaj páči a s týmto prístupom sa môžeme v budúcnosti dočkať niečoho naozaj nového, výnimočného.

Zdroj: forbes.com

Scenár k filmu napísal režisér Rian Johnson a o hudobnú stránku filmu sa postaral John Williams, ktorý stojí taktiež aj za ostatnými časťami tejto kultovej série. Jeho hudba si tak drží kvalitný štandard kde ničím nesklame, ale na druhej strane ani ničím neprekvapí. The Last Jedi sa však celkovo prezentuje naozaj veľkolepo a s prehľadom si drží značku blockbusteru, ktorý do kina určite naláka milióny ľudí. V podstate ide stále o klasické Hviezdne vojny, no ako som spomenul, tentoraz v novom kabáte.

Už z názvu je jasné, že Jediovia sú tu na pokraji vyhynutia a existencia Odboja v boji proti Prvému Rádu tak leží na Lukových pleciach. Ten je  pre väčšinu galaxie už iba mýtom, ale v očiach povstalcov je to legenda, ktorá so sebou prináša nádej. On má byť kľúčovým spojencom v boji proti temnej strane sily. Za Lukom sa tak vydáva Rey (Daisy Ridley), ktorá v sebe ukrýva zatiaľ bližšie nepoznanú, no zato mocnú silu. Prichádza za ním s prosbou o pomoc, ktorú žiada pre Odboj, ale aj pre seba samotnú. Ben Solo (Adam Driver), známy ako Kylo Ren sa zasa pre zmenu snaží naplno oddať temnej strane a najvyššiemu veliteľovi Snokeovi (Andy Serkis). Ten dostane vo filme trocha menej priestoru, ale aj napriek tomu ho dokáže využiť veľmi dobre. Zo Snokea tak srší charizma, zlovestnosť, rešpekt, ale aj strach. Nechcem však prezrádzať nič zásadné a tak obsah filmu veľmi rozoberať nebudem. Film sa však prakticky začína tam, kde nás naposledy zanechal J.J. Abrams so svojou siedmou epizódou.

Zdroj: popsugar.com

Presuňme sa tak k hereckému obsadeniu a starým, známym postavám. Smrť Hana Sola (Harrison Ford) bola prekvapivá a pobúrila, či zasiahla určite nejedného fanúšika. V aktuálnej časti sme sa však mohli tešiť aspoň na princeznú Leiu a jej brata Luke Skywalkera, ktorých opäť stvárnili herci Carrie FisherMark Hamill. Narozdiel od The Force Awakens, tentokrát dostali oveľa väčší priestor a je nutné dodať, že tvorili základné jadro filmu. O tom akú nostalgiu, či poctivé a kvalitné herecké výkony so sebou priniesli asi ani netreba veľmi písať. Snáď iba toľko, že predovšetkým Mark Hamill bol pevným základom, okolo ktorého sa točil celý príbeh. Vo filme má taktiež niekoľko epických scén, ktoré potešia nejedného fanúšika.

Spoznávame sa však aj s niekoľkými novými postavami, miestami aj zvieratami. Svet Hviezdnych vojen sa tak opäť o niečo rozširuje, no tu by som sa chcel trocha pozastaviť. Film má drobné nedostatky a vidím ich predovšetkým v prepracovanosti postáv a ich vzťahoch. V The Force Awakens sa Finn (John Boyega) a Poe (Oscar Isaac) spoznali na lodi Prvého Rádu, odkiaľ spoločne utiekli. Približne po 5 minútach filmu havarovali a ich cesty sa rozišli, pričom sa znova stretli až prakticky na jeho konci. Napriek tomu má mať divák pocit, ako by sa poznali dlhé roky. Tento kamarátsky vzťah tak na mňa pôsobil neprirodzene už tam a niečo podobné sa deje aj v tejto časti. Nenarážam však iba na ich dvoch, ale aj na niektoré iné postavy. Rovnako z reakcií Lei a Luka na smrť Hana, sa dalo vyťažiť oveľa, oveľa viac.

Zdroj: ew.com

Okrem spomenutých postáv sa vo filme ešte ukázali aj generál Hux (Domhnall Gleeson), Captain Phasma (Gwendoline Christie), vice admirál Holdo (Laura Dern) alebo nováčikovia Benicio Del Toro, či Kelly Marie Tran v úlohe Rose Tico. Osobne by som si vedel film predstaviť aj bez vedľajšej dejovej linky s Rose, no aj tá mala napokon dôležitý dopad na dej. Takže čo sa týka postáv a hereckých výkonov, nezaostával nikto a jediný problém tu mám naozaj iba so správaním niektorých postáv.

Star Wars: The Last Jedi je dlhý 152 minút, čo je však na film takýchto rozmerov adekvátna dĺžka. Nenájdu sa tu nijaké pasáže, pri ktorých by ste sa nudili alebo ich museli pretrpieť. Je však pravda, že aj napriek akčnému a miestami humornému úvodu, je prvá polovica filmu trocha pomalšia. Tempo sa však stupňuje a vrcholí v tej druhej. Avšak, počas celého filmu dôjde k niekoľkým neočakávaným zvratom, ktoré fungujú perfektne. Nájdeme tu preto nie len dramatické, či osudové scény, ale aj také, ktoré niekedy chytia za srdce. Napriek tomu sa môžeme pohrávať s myšlienkou, že skrátenie dĺžky filmu o aspoň 10 minút by pomohlo. Argumentujem však tvrdením, že všetky scény sú tu dôležité a preto chcem vyzdvihnúť najmä tie, ktoré zdieľajú Luke a Rey. Tým potom sekundujú spoločné scény Rey a Bena, pričom ešte nehovorím o účasti jednej dôležitej postavy a o zakončení veľkého finále.

Zdroj: forbes.com

Týmto sa ešte dostávam k akčným scénam a vizuálnym trikom, ktoré boli naozaj na vysokej úrovni. Ak by som v kine nesedel, určite by som padol na zadok. Predovšetkým úvod filmu alebo súboje so sveteľnými mečmi boli nápadité, no mohlo ich byť o niečo viac. Samotné finále potom pôsobilo naozaj úžasne, doslova epicky. So CGI sa tak v adekvátnych chvíľach nešetrilo, ale ani nepreháňalo. Ide predsa o Star Wars a CGI tak nie je jediným kľúčovým bodom na ceste k úspechu. Pochvalu si určite zaslúžia aj reálne kulisy, masky a kostýmy.

Na záver by som to zhrnul asi tak, že film má aj napriek mojej chvále nejaké nedostatky alebo maličkosti, ktoré sa mu dajú vyčítať. Tie som už spomenul, no ako celok to všetko pôsobí kvalitne. Pri prehliadnutí niektorých drobností, som z kina odchádzal naozaj nadšený a s istotou môžem tvrdiť, že tento film si s chuťou pozriem znova. Star Wars: The Last Jedi sa istým spôsobom snaží kráčať vlastnou cestou a to sa mi páči. Tých 152 minút mi ubehlo naozaj dobre a myslím, že váhať s návštevou kina nie je na mieste. Zobrať so sebou môžete naozaj koho len chcete a to od starých rodičov až po deti. Recenziu zakončím už iba konštatovaním, že slová Luka Skywalkera ,,This is not going to go, the way you think“ túto časť dokonale vystihujú. Epizóda 8 tak vykročila trocha iným smerom a som naozaj zvedavý, ako sa s touto skutočnosťou popasuje J.J. Abrams pri réžií 9. epizódy.

Zdroj: