Trhlina sa divákom v slovenských kinách napokon predstavila ako filmové dielo, ktoré vyčnieva z radu typickej slovenskej produkcie. Kniha pochádzajúca z pera Jozefa Kariku sa konečne dočkala svojej filmovej podoby. Ako dopadlo toto dobrodružstvo na záhadnom a rozsiahlom pohorí Tribeč?

Skôr ako sa dostanem k samotnej recenzii filmu, neodpustím si pár slov k jeho knižnej predlohe. Poďme preto pekne poporiadku. Trhlina je výnimočné literárne dielo, v ktorom sa Jozef Karika majstrovsky pohráva s atmosférou pohoria Tribeč, ale aj celkovým príbehom a postavami, ktoré v ňom vystupujú. Napätie funguje výborne od začiatku až po koniec, a to nezabúdajme na skutočnosť, že na samotný Tribeč sa dostaneme až niekde v polovičke knihy. Čitateľ tak vníma postupnú gradáciu príbehu, ale aj stúpajúce napätie, ktoré z neho pramení. Čo sa stane s postavami v príbehu? Objavia na Tribeči niečo zaujímavé? Stane sa im niečo? Je za tými zvláštnymi zmiznutiami niečo nadprirodzené, alebo je to všetko vymyslené? Všetky tieto situácie a rozhovory, ktoré sa v knihe odohrávajú, sú napísané tak, že stránkami knihy obraciate takmer bez povšimnutia. Trhlina je jednoducho dielo, ktoré vás okamžite zaujme. To, že v úvode spomínam knihu má preto svoj význam. Preniesť na filmové plátna všetko to, čo v knihe funguje tak výborne, to nie je žiadna hračka.

Zdroj: TV JOJ

Nebudem teda klamať, prikrášľovať, či tváriť sa, že filmová Trhlina dokázala divákom predniesť spracovanie knižnej predlohy do bodky a do písmena. Všetci sa určite zhodneme, že niečo také sa snáď nijakému filmu ešte nikdy skutočne nepodarilo a pravdepodobne ani nikdy nepodarí. Pravda je taká, že sa to úplne nepodarilo ani v tomto prípade. To však neznamená, že by išlo o nejaké sklamanie. Práve naopak. Trhlina funguje ako celok veľmi dobre. Má to hlavu aj pätu, pričom neprekážajú ani jemné zásahy a úpravy, ktoré si filmové prevedenie jednoducho pýtalo. V niečom ubralo, v niečom pre zmenu pridalo. Na Trhlinu sa preto musíte pozerať ako na samostatné dielo, ktoré jednoducho pracuje s divákom ináč, než kniha.

Trhlina sa totiž skutočne netvári ako nejaký typický filmový blockbuster, ktorý funguje podľa určitých zaužívaných pravidiel. Je vidieť, že vznikala ako trojdielny seriál, ktorý prešiel úpravou do filmovej podoby. Diváci to pochopia z trocha netradičného rozdelenia filmu do troch pomyselných dejstiev. Platí teda nepísané „seriálové“ pravidlo: pomalší rozbeh – veľké finále. Ako som tiež naznačil, v porovnaní s predlohou sme sa nevyhli vynechaniu niekoľkých zaujímavých scén. Vzhľadom na 119 minútovú stopáž filmu sa to však dalo očakávať. Napriek tomu, všetko podstatné v deji ostalo a niektoré scény, ktoré si nenašli miesto vo filme, by sa mali dostať do spomínaného seriálu. Ten odvysiela ešte v tomto roku televízia JOJ.

Z hľadiska réžie nemám absolútne čo vytknúť, pretože Peter Bebjak si dal naozaj záležať. Spolu s jeho tímom odviedli kvalitnú prácu. Či už z pohľadu scenára, ktorý spracoval a jemne upravil Tomáš Bombík, alebo z pohľadu výpravy. Už samotná kamera, za ktorú sa postavil Martin Rau, budí dojem, že sa pozeráme na niečo nové a na slovenské pomery trocha atypické. Od záberov na Igora čítajúceho staré lekárske záznamy, cez zábery na lekára, ktorý vyšetruje pomäteného Waltera Fischera, až po samotné putovanie po Tribeči.

Zdroj: Continental Film

Herecké výkony príjemne prekvapili. Pri čítaní knihy funguje každému fantázia na plné obrátky a hoci môže byť napísaná do najmenších detailov, každý jednotlivec si ju predstavuje trocha inak. U postáv to platí asi dvojnásobne, takže herecké obsadenie možno po zverejnení nemuselo dostatočne sadnúť každému. Tu však platí, že netreba vynášať predčasné súdy, čo sa iba potvrdilo. Herci totiž obstáli na výbornú. Tomáš Maštalír, ktorý si zahral stredoškolského učiteľa Davida, potvrdil svoje herecké kvality a nesklamal. Nezaostávali však ani ostatní herci. Matej Marušin ako Igor, Mária Bartalos ako Mia a Dávid Hartl ako Andrej. Každý z nich zvládol svoju úlohu veľmi dobre. Oproti knižnej predlohe sa prekvapivo ušlo niekoľko scén aj postave Jozefa Kariku (vo filme Jozef Malý), ktorého si zahral Jural Loj. Nechýbali však aj iné známe tváre ako Emanuel Hason, Martin Šalacha, Jaroslav Mottl, či samotný Jozef Karika.

Hudba, ktorú dostal na starosť Juraj Dobrakov, zaujala a dostávala sa pod kožu. Okrem toho, že zaznie atmosferický „Hýkal“, sa Trhlina vytiahne aj s dobrým hudobným podkladom. Vizuálne spracovanie stavilo predovšetkým na hru s kamerou. V tomto prípade nešlo o film, ktorý by si žiadal extrémne efekty alebo niečo podobné. Jediná vec, ktorá nad sebou držala pred premiérou veľký otáznik, boli takzvané bludičky. S tými si však štáb poradil zaujímavo a naozaj hravo.

Myslím, že momentálne asi platí jedna skutočnosť, a síce, že ľudia, ktorí knihu nečítali, budú z kina odchádzať spokojnejší. Spracovanie Trhliny funguje veľmi dobre, ale porovnávaniu s knižnou predlohou sa nevyhnete. Neprikladám tomu však neprikladám nejaký veľký význam. Všetko to, čo v knihe fungovalo na výbornú, sa jednoducho do dvojhodinového filmu vtlačiť nedalo. Filmové spracovanie Petra Bebjaka si tak z predlohy berie to najlepšie, no zároveň kráča vlastnou cestou. S príbehom a napätím pracuje svojsky a nebojí sa prísť aj s určitými zmenami a novými nápadmi. Seriálové spracovanie sa pravdepodobne dočká trocha vernejšej verzie, ktorá bude pracovať s detailmi príbehu viac. Celkový dojem z filmu však ostáva veľmi dobrý, no zároveň vás púta k blížiacej sa rozšírenej seriálovej verzii.

Zdroj:

Herecké obsadenie a výkony
100 %
Scenár
95 %
Výprava a vizuál
100 %
Hudobný podklad
100 %
Peter Pánik
Komiksový, filmový a seriálový fanúšik
trhlina-recenziaFilmové spracovanie Trhliny funguje veľmi dobre, hoci porovnávaniu s knižnou predlohou sa nevyhnete. Všetko to, čo v knihe fungovalo na výbornú, sa jednoducho do dvojhodinového filmu vtlačiť nedá. Režisér Peter Bebjak si tak z predlohy berie to najlepšie, no zároveň kráča vlastnou cestou. S príbehom a napätím pracuje svojsky a nebojí sa prísť ani s určitými zmenami a novými nápadmi. Trhlina sa vám určite dostane pod kožu, pretože okrem veľmi dobrej kamery a hudby, vás presvedčia aj kvalitné herecké výkony. Návšteva v kine je tak samozrejmosťou, hoci ľudia, ktorí knihu nečítali, budú z kina odchádzať pravdepodobne o niečo spokojnejší. Napriek tomu, ide určite o to najlepšie, čo slovenská produkcia za posledné roky vyprodukovala. Continental Film si zaslúži veľké uznanie už iba preto, že ide o trocha netypické prevedenie, ktoré sme doteraz v slovenskej tvorbe nemali možnosť vidieť.