Poutavá dokumentární série České televize „Ten okamžik“ evokuje životní příběhy několika českých osobností z éry „zlatých šedesátek“, které zažily okupaci Československa v srpnu 1968. Po padesáti letech na tyto pohnuté okamžiky zavzpomínaly mimo jiné také s pomocí dobových fotografií. Patří mezi ně i herečka Věra Křesadlová, která tehdy utekla se svými malými syny za manželem, režisérem Milošem Formanem. Jenže její pařížská emigrace dopadla jinak, než si představovala

-reklama-


Zpěvačka a herečka komentovala nádherné fotografie z počátku své umělecké kariéry, kdy patřila mezi nejkrásnější a nejobsazovanější tváře české kinematografie. Dnes již téměř osmdesátiletá dáma sebekriticky přiznala, že ač se tomu nechce věřit, ta štíhlá, černovlasá žena na snímcích je ona. Zavzpomínala, že s Milošem Formanem se seznámila, když vystupovala na koncertě v Lucerně: „Viděl mě tam tenkrát zpívat, tak začalo takové to seznámení s Formanem přes bigbít,“ vyprávěla. Forman ji pak požádal, aby účinkovala v jeho debutu „Konkurz“, což zpočátku odmítala, protože tenkrát studovala aranžérství. Sliboval jí, že pokud nechce, tak ve filmu nemusí zpívat, z čehož nakonec vytěžil jednu ze slavných scén, na níž se stydlivá Věra omlouvá porotě, že zpívat nebude, protože si to rozmyslela. Avšak právě díky ní získala angažmá v tehdy již populárním divadle „Semafor“.

Dramatický únos

Z „Konkurzu“ vzešlo také Věřino dlouholeté manželství s Milošem Formanem, které ale nedopadlo moc šťastně: „Kdyby byl Forman takovej ten otec, kterej bez rodiny nemůže žít, tak by to bylo asi všechno jinak,“ posteskla si. Zásadní problém podle ní spočíval v tom, že její manžel si vždycky dělal svoji práci a ona byla ta, co se starala o děti. Na čtyřletá dvojčata, která se jim narodila, zůstala sama poté, co na začátku roku 1968 začal Forman spolupracovat se scenáristou Jeanem – Claudem Carriérem a odjel za ním do Francie.

Zatímco Věra zažila na vlastní oči srpnovou okupaci, její manžel se na dálku snažil, aby se dostala za ním. Situaci komplikovalo vydání výjezdní doložky a také fakt, že Věra měla v Praze rodiče, kteří jí pomáhali s dětmi. Nakonec ji ale „unesli“ dva francouzští filmaři, které Forman požádal, aby ji a syny přivezli autem za ním do Paříže. Na to, aby se sbalila měla pouhou půlhodinku a do kufrů prý naházela úplně nesmyslné věci.

Nuda v Paříži

V Paříži ovšem rychle přišlo vystřízlivění: „Forman se sebral, odjel do Ameriky a nechal mě tam s těma dětma,“ prozradila a zmínila přitom, že se bez práce nudila, navíc neuměla francouzsky. Když se Miloš vrátil a řešili, co bude dál, chtěl, aby se přestěhovali do Švýcarska s tím, že ona tam bude žít s dětmi a on bude cestovat po světě. „A já jsem mu řekla: Tak to já ne,“ vyprávěla. Shodou okolností byl tehdy v Londýně Jiří Suchý a nabídl jí, že se může vrátit s ním zpět do angažmá v Semaforu. „Tak já jsem to řešila s Formanem a ptala jsem se ho, co mám dělat. A Miloš řekl doslova větu, kterou on teďka vůbec neříká, a to mě docela mrzí. On řekl: Hele, vrať se domů, ono to nebude tak horký.“

V Praze to však horké docela bylo, v Semaforu nastala atmosféra, kdy několikrát hrozilo, že divadlo zavřou. Věra Křesadlová nicméně přiznává, že neví, zda by dopadla lépe, kdyby tenkrát zůstala v Paříži. Kvůli dětem nechtěla zahodit celou svoji hereckou kariéru, v níž ještě až donedávna úspěšně pokračovala. „Já si vůbec nestěžuju,“ prohlásila nakonec.

Zdroj: Česká televize

-reklama-