Serbuan maut není nadávka, i když by to tak někomu mohlo přijít. Je to název špičkového akčního díla, které nám přinesl režisér, původem z Walesu, Gareth Evans. Nyní, s jeho druhým dílem, se roztrhl pytel s pozitivními reakcemi snad na všechny myslitelné aspekty snímku, je však otázkou, zda erudovaní kritici, nemají jen růžové brýle.

Někdy v roce 2011 jsem se dostal k prvnímu dílu Zátahu. V něm mladý policista Ráma, společně se speciální policejní jednotkou, má zastavit šéfa brutálního gangu, ukrytého v jednom činžovním domku na předměstí Jakarty. Tehdy jsem nechápal, co se přede mnou na obrazovce odehrávalo a byl jsem nadšen snad ze všeho. Bedlivě jsem tedy sledoval, jakže dopadne oznámený druhý díl, který již od prvopočátku měl obrovské ambice.

Bohudík, vše dopadlo přesně tak, jak jsem očekával. Ale nejprve něco málo z příběhu, který oproti prvnímu dílu, v žádném případě nehraje druhé housle. Spíše naopak. Ráma po likvidaci gangstera v prvním díle, dostává nabídku od speciálního týmu, který řeší případy korupce v řadách policistů. Nemá však na výběr a tudíž kývne. Jeho bratr je zavražděn bossem jednoho z Jakartský gangů Rézou a tudíž vše začíná být krapet osobní. Infiltrace do jednoho ze soupeřících gangů mu otevírá cestu za pravdou. Když řeknu, že cesta za pravdou bude vskutku krvavá, rozhodně nebudu přehánět. Dva soupeřící gangy, syn jednoho z vůdců gangu, touha po pomstě či moci, nebo dokonce pocit štěstí z rodiny a láska, to je výčet témat, které se ve snímku prolínají a tvoří atmosférický celek, který vám nedá ani na chvilku vydecnout.

rai3

Nebyl by to ale pořádný Zátah, kdybychom si tu nerozebrali i tu vzpomínanou akční složku, ke které neodmyslitelně patří i hlavní hvězda obou snímků. Nemyslím tím nikoho jiného, než mistra indonéského bojového umění Pencak Silat – Ika Uwaise. Ten předvádí na obrazovce takové akční peklo, že se u něj červenají snad všechny hvězdy východních bojových umění. Takový Jet-Li by se mohl učit. Evans neuvěřitelně dobře zvládl veškeré bojové scény a dotáhl je až na pomyslný vrchol. Míra brutality místy sice překračuje laťku snesitelnosti, nikdy však není bezúčelná a jen ukazuje, jak dokáže být souboj tělo na tělo atraktivní a zároveň děsivě realistický.

Režisérský kumšt je navíc umocněn faktem, že je vše maximálně přehledné a efektní. Dlouhé šarvátky, takzvaně na jeden záběr, nemají konkurenci a divadlo, které se na plátně či obrazovce odehrává, snese veškerá měřítka. To samé lze říci i o honičkách v autech, které jsou jedním slovem úžasné. Hudebně vše zapadá na výbornou a vhodně doplňuje dění na obrazovce. O kameře jsem se již několikrát zmínil a střihově není snímku co vytknout. Snad jen prostředních 45 minut je trošku beze šťávy. V celkové stopáži, která má více než 150 minut, je to ovšem odpustitelné.

rai1

Bez okolků tedy vynáším závěrečné resumé s tím, že se jedná o takřka dokonalý akční snímek, který se vymyká standardu snad ve všech kategoriích. Perfektní vizuál, špičkové akční scény, doplněné fantastickými souboji, nás nechají zapomenout na jakýkoli snímek podobného ražení. Pokud si myslíte, že jste již viděli parádní akční film, jste vedle. Zátah 2 vám to dokáže.