Většina nekrologů, týkajících se tragické smrti údajně nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, se zaměřila na jeho hlavní podnikatelskou činnost, především na byznys v oblasti telekomunikací nebo poskytování finančních služeb. Ve stínu známých firem, které již vlastní, ať už jde o O2 Czech Republic, Air Bank či Home Credit, zůstává společnost CME, díky níž získal miliardář s kontroverzní pověstí také obrovský mediální a politický vliv.

Petr Kellner o sobě nedával příliš často vědět a díky tomu mohl loni v únoru bez větší pozornosti dotáhnout do konce další významný obchod svého rozsáhlého impéria, ovládnutí společnosti CME (Central European Media Enterprise). Ta kromě třiceti televizních a rozhlasových stanic v různých zemích střední a východní Evropy vlastní i největší českou televizi Nova. Do její sféry vlivu patří rovněž čtyři slovenské kanály, například i u nás hojně sledovaná televize Markýza.

PPF se na svých stránkách chlubí, že svým vysíláním pokrývá území s celkovou populací 45 milionů obyvatel a její televizní stanice patří k nejsledovanějším na všech pěti trzích. Velikost reklamního trhu s tímto vysíláním související představuje kolem 900 milionů dolarů.

Tiskárna na peníze

Je přitom zajímavé, že skupina PPF ovládla CME již podruhé, poprvé se tak stalo v roce 2002. V souvislosti se smrtí Petra Kellnera připomenul tento sofistikovaný obchod komentátor serveru Seznamzprávy.cz Jindřich Šídlo. „Televize Nova, stejně jako Petr Kellner, byla typickým produktem 90. let, kdy chytří manažeři v čele s nezpochybnitelným lídrem využili šanci, která se objeví jednou za život. Tiskárna na peníze, která Čechům poprvé přinesla nekonečné seriály, světové velkofilmy i půlnoční erotiku, se zadrhla po sporech Vladimíra Železného s jeho investory ze společnosti CME Ronalda Laudera. Následovala série nekonečných soudních sporů a mezinárodních arbitráží, na jejichž konci se zjevil právě Kellner.“ Autor zároveň zmiňuje, že Kellner vyšachoval oslabeného Železného velmi složitým tahem a svoji roli přitom nesporně sehrál fakt, že se ředitel Novy o Kellnerovi nelichotivě vyjadřoval ve svém populárním pořadu „Volejte řediteli.“ Na jeho adresu totiž utrousil, že kam Kellner šlápl, tam sto let tráva nerostla.

Operace Nova

Jindřich Šídlo patří k těm málo novinářům, kteří se s Kellnerem mohli osobně setkat a dal k dobru, jak se ho v rozhovoru pro MF Dnes, kde dříve působil, s kolegy ptali právě na operaci Nova. „Lehce se usmál a pravil: To byl krásný obchodní případ. A to jsme ještě netušili konec. V prosinci 2004 prodal tehdy čtyřicetiletý celou Novu zpátky Ronaldu Lauderovi za zhruba 15 miliard korun.“ Podle autora se Kellnerův zisk během necelých tří let vlastnictví Novy odhadoval na deset miliard, což je zhruba částka, kterou za svoji nejoblíbenější televizi kvůli arbitráži zaplatili daňoví poplatníci. Šídlo to ovšem nedává Kellnerovi za vinu, tu samozřejmě nesl Železný. Naopak je přesvědčený, že se skupině PPF tehdy zásadně povedlo změnit image a to k lepšímu: „Společnost považovaná za reprezentanta divokých let s některými neobjasněnými místy ve svém CV (jako bylo třeba Kellnerovo působení v Rusku v první půli 90. let) lehce vyčistila svůj obraz a vyrazila za dalšími úspěchy.“

Operace Agrofert

Jaká taktika se skrývala za druhým ovládnutím CME (potažmo strategické Novy), už se bohužel nedozvíme. Podle některých analytiků chtěl Kellner, podobně jako další čeští miliardáři, získat nákupem významných médií politický vliv. Není jistě náhodné, že poté, co loni ovládl televizi Nova, její zpravodajství už nešlo tolik na ruku Andreji Babišovi. Ostatně, leccos naznačil na serveru Forum24.cz Petr Šafr. V článku, věnovaném tomu, jak zásadně se Kellner lišil od Babiše, dal k dobru historku, podle níž se Kellner ptal Babiše, zda mu před jeho vstupem do politiky prodá Agrofert. Jak víme neprodal a možná toho český premiér dnes hodně lituje.

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz