České televizi se start do nové sezóny mimořádně vydařil. Alespoň, co se sledovanosti a míry ohlasů týče. Každá premiérová novinka, kterou v lednovém programu prozatím odvysílala, provokuje diváky k vášnivým debatám, jak na samotném webu ČT, tak na sociálních sítích. Po prvních dvou dílech kontroverzní minisérie „Božena“ a úvodní epizodě kriminálního seriálu „Hlava Medúzy“, to platí také o novém časosběrném dokumentu Heleny Třeštíkové „Ester“.

Vynikající české dokumentaristce se tentokrát podařilo vytvořit ještě zajímavější snímek, než u ní bývá zvykem. Když totiž v roce 1989 začala natáčet v rámci cyklu „Ženy na přelomu tisíciletí“ časosběrný film „Sestřičky“, vyhlédla si několik zajímavých studentek Střední zdravotní školy v Praze. Dvě z nich, Karolínu a Ester, pak sledovala dalších třicet let.

Ze sestřičky celebrita

Tehdy samozřejmě netušila, že se z Ester Křížkové (dnes Janečkové), stane jedna z nejznámějších českých televizních moderátorek. O to více se o její příběh diváci zajímali a Heleně Třeštíkové se navíc podařilo vyvrátit podezření, že se záměrně soustřeďuje na outsidery, ocitající se na okraji společnosti. Je naprosto jasné, že ani ona nemůže dopředu tušit, jaké životní peripetie její hrdiny potkají a jak nakonec dopadnou. Sama zdůrazňuje, že jejím hlavním cílem je mapovat naši dobu prostřednictvím různých životních příběhů, sledovaných v delším čase. A právě díky tomu, že protagonisty svých jednotlivých „etud“ natáčí desítky let, ukazuje, jak se mění nejen oni samotní, ale také život v naší zemi.

Až do naha

Ovšem ne každý, s nímž na svém unikátním projektu spolupracovala, se byl ochoten svléknout tak „donaha“ jako právě Ester Janečková. Pro mnohé diváky sice nebylo tajemstvím, že se celý život těžko vyrovnávala s pocitem křivdy, protože se k ní její otec (divadelník Ota Ornest), nehlásil, neboť toto trauma už prozradila v hojně sledovaném cyklu ČT „Třináctá komnata“. Stejně tak již v médiích opakovaně dojímala smutným příběhem o tom, jak těsně před porodem přišla o dítě. Co ovšem vyvolalo skutečnou senzaci, bylo sdělení, že jí byl manžel Zdeněk několikrát nevěrný a načas dokonce opustil rodinu. Zároveň se před kamerami kála, že i ona selhala. Sama tím přivolala smršť reakcí, jak empatických a obdivných, tak nesouhlasných a kritických.

Manžel na pranýři

Jejich autoři se nejvíce zamýšlejí nad tím, proč Ester svému manželovi toleruje opakovanou nevěru. Jiní, byť oceňují režii Heleny Třeštíkové, se podivují nad tím, že manžel, lékař, byl postaven na veřejný pranýř, aniž dostal šanci se ke svým údajným prohřeškům jakkoliv vyjádřit. „Manžel má smůlu, v tuhle chvíli je pro diváka záporná postava, ale asi by bylo zajímavé vidět příběh z jeho strany“, komentuje tento problém jeden z diskutujících

Některé ženy naopak stojí na straně podváděné Ester a diví se, že manželovy nevěry stále toleruje. Zato „Jarda“ se pohoršuje nad tím, že si manželé slíbili věrnost před Bohem v kostele a oba tento slib porušili. Překvapuje ho prý, že Ester neodpustila svému otci, zato manželovi ano.

-reklama-


Chcete mít naše články z první ruky? Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz
Přidat na Seznam.cz