Britové viděli Tři oříšky pro Popelku a zuří. Našli 3 důvody, proč by zavolali sociálku rovnou i na veverku
Zatímco u nás patří k vánoční klasice jako kapr a stromeček, Britové při jejím sledování nevěřícně poulí oči. Námi milovaný snímek ze sedmdesátých let, oblíbený v celé střední Evropě, se nedávno dostal pod drobnohled britských diváků. Ti mimo jiné nemohou uvěřit, že hlavní hrdinka přežila jízdy v zimě na koni v plesových šatech. A to je jen první z věcí, které by dnes podle nich zaujaly sociální služby.
Mluvit o pohádce „Tři oříšky pro Popelku“ není pro českého čtenáře potřeba, všichni ji přece známe nazpaměť. Vorlíčkův vánoční skvost z roku 1973 s podmanivou hudbou Karla Svobody a okouzlující Libuškou Šafránkovou je u nás skoro až národní poklad. Podobně zbožně si tuhle klasiku hýčkají i v Německu, Norsku a dalších evropských zemích.

Popelka v podání Libuše Šafránkové na rozdíl od pohádkových princezen umí jezdit na koni, střílet z kuše a nebojí se říct svůj názor. Spolu s Pavlem Trávníčkem v roli svéhlavého prince diváky k televizním obrazovkám doslova přikovali.
Za scénářem podle pohádky Boženy Němcové stojí František Pavlíček, kterého komunistický režim postavil na černou listinu. Jeho jméno proto v titulcích zastoupila Bohumila Zelenková. Štáb se během mrazivého natáčení potil na vodním hradě Švihov, brouzdal zasněženými lesy na Klatovsku a samozřejmě se vydal i do německého zámku Moritzburg.
Pohádka se původně měla odehrávat v létě
Kvůli volným kapacitám studia DEFA v zimních měsících se ale celý scénář přepracoval do zimního období. Herci tak v mrazivých teplotách nosili kostýmy navržené původně pro letní natáčení. A právě to je hlavní důvod, proč se Britové nad Popelkou pozastavují.
Film objevili díky streamovacím platformám a na Redditu se vyrojila vlna komentářů, které poukazují na věci, které by v dnešní pohádce neprošly. Uživatel SnowblindCritic to shrnul poměrně jasně: „So… this poor girl rides a horse in the snow wearing a prom dress and no one gives her a coat?“, tedy volně přeloženo: „Takže… ta chudinka jezdí v zimě na koni v plesových šatech a nikdo jí nedá ani kabát?“
A skutečně, Popelka v nádherných plesových šatech cválá na koni přes zasněžený les bez kabátu či jakéhokoliv teplého oblečení. Jaký je druhý důvod k návštěvě sociálních pracovníků? Dětská práce a zneužívání. Macecha a nevlastní sestra nutí Popelku prát v ledové vodě uprostřed zimy přebírat hrách smíchaný s popelem a vykonávat další ponižující práce.
Třetím důvodem je pak zacházení se zvířaty ve filmu. Britové, známí svou láskou ke zvířatům, část filmu, kdy princ střílí lišku a později je sestřelen dravec, komentují s těžko skrývaným zděšením. Prý by nejradši zachránili rovnou i veverku.
Kulturní rozdíly nebo změny v přístupu k výchově?
To, co my považujeme za milovanou klasiku, dokáže v zahraničí vyvolat pořádné pozdvižení. Britové zkrátka koukají na naši Popelku jinýma očima. Zato Norové si naši Popelku zamilovali úplně stejně jako my a žádný kulturní šok neprožívají. Pro ně je Popelka vlastně moderní feministická hrdinka, která vezme osud do vlastních rukou, jak ostatně dodala i norská hvězdička Astrid S, která hraje Popelku v novém remaku.

Reakce českých diváků na britské připomínky jsou různorodé, od pobavení až po určité naštvání. Mnozí poukazují na to, že pohádky nejsou dokumentární filmy a že v nich vždy platila jiná pravidla než v reálném světě. Jak komentuje jeden z českých uživatelů: „To by se asi divili, kdyby viděli, jak Mrazík hodil Nastěnku do závěje a nechal ji tam zmrznout. Nebo jak bylo Marušce v Mrázíkovi, když ji macecha vyhnala v zimě do lesa pro jahody.“
Od Moritzburgu po Oslo
Ať si Britové zvedají obočí, jak chtějí, naše Popelka si podmanila srdce milionů diváků po celém světě. V Norsku ji na Štědrý večer sleduje každý pátý obyvatel a když ji v roce 1993 televize neodvysílala, lidé dokonce demonstrovali. A saský zámek Moritzburg, kde se natáčel královský ples, navštíví kvůli Popelce ročně přes 150 000 turistů.
Spousta nových adaptací se snažila zopakovat úspěch originálu, včetně norské verze z roku 2021, ale žádná nedosáhla stejného kouzla. Pro nás Čechy zkrátka zůstává Libuše Šafránková tou jedinou pravou Popelkou, odvážnou, okouzlující a nezapomenutelnou, i kdyby jezdila na koni třeba v plavkách.
Zdroje: filmovyprehled.cz, kinobox.cz, csfd.cz