Experti na psychologii varují: Tahle barva přitahuje chudobu. Právě Češi ji nosí 24/7
Otevřete skříň. Kolik barev v ní vidíte? Pokud jste typický Čech, pravděpodobně ne moc. Průzkumy ukazují, že v české módě kraluje praktičnost, pohodlí, a hlavně touha nevyčnívat. Jenže psychologové nyní přicházejí s překvapivým zjištěním. Určitá barva, kterou máme jako národ obzvlášť v oblibě, může být doslova magnetem na prázdnou peněženku. A co hůř, nosíme ji častěji než většina našich evropských sousedů.
Když projdete centrem jakéhokoliv českého města, na rozdíl třeba od Itálie u nás neuvidíte přehlídku módní extravagance. Co uvidíte, je spíše moře praktických, nenápadných oděvů, které nám umožňují splynout s davem.

V české společnosti totiž stále přetrvává určitá obava z výraznosti. Zatímco v zahraničí je oblečení často formou sebevyjádření a radosti, u nás by ideálně nemělo přitahovat žádnou pozornost. Tato tendence nevyčnívat má své kořeny hluboko v naší historii, kdy bylo bezpečnější zůstat nenápadný. Volba se týká nejen střihů, ale i barev. Většina z nás nosí nejčastěji neutrální, nevýrazné barvy.
Jaké signály vysílají barvy vašeho šatníku?
Barvy na našem oblečení o nás prozradí několik informací ještě předtím, než vůbec otevřeme ústa. Komunikují nejen s okolím, ale především s naší vlastní psychikou. Všimněte si, jak často nosí úspěšní lidé tmavě modrou nebo červenou, které vyzařují autoritu a sebejistotu. Zatímco lidé, kteří si nevěří, instinktivně sahají po nevýrazných tónech, které jim umožní zůstat v bezpečí anonymity.
Oblékáme se sice často podle nálady, ale zároveň nám vybrané barvy tak trochu předurčují, jak se budeme cítit i následující dny. Sami se tak můžeme naprogramovat buď na úspěch a pozitivní mysl, nebo na pesimismus a neúspěch.

Neviditelnost jako český národní sport
Můžeme říct, že Češi jsou mistři v neviditelnosti, co se módy týká. Málokterý národ dokáže nakombinovat oblečení, které ničím neupoutá, ničím nepřekvapí a ničím nepotěší. Módní návrhářka Gianni di Leo, původem z Venezuely, která v Praze žije a tvoří již několik let, v rozhovoru pro web lidovky.cz poznamenává: „České ženy se oblékají elegantně a stylově. Určitě vidím za dobu, co Českou republiku osobně znám, velký posun v tom, kolik času obecně tráví péčí o sebe sama a svůj šatník.“
Zároveň však dodává, že české ženy jsou stylové, ale klasické, a proto by podle ní „mohly více experimentovat, nebát se jednoduché modely doplnit nějakým výrazným detailem nebo doplňkem.“
Důvodů pro to, proč saháme pro klasických kouscích, je mnoho. Velmi náš výběr ovlivňuje fakt, že od dětství slýcháváme věty jako: „to si nemůžeš vzít, v tom vypadáš jak strašák do zelí“ nebo „tohle je moc nápadné, vyber si něco normálního“. A jaká je tedy nejčastější barva, kterou Češi volí pro své splývání s davem? Ta, která je doslova symbolem neviditelnosti, nezájmu a rezignace.
Prokletí myšky
Barvou, která symbolizuje průměrnost, je šedá. Nestojí ani na straně černé, ani bílé, a právě tato nerozhodnost je podle psychologů problém. Lidé v šedém oblečení často nevědomky signalizují nedostatek energie a ambicí. Když si ráno obléknete šedou, dáváte světu najevo, že nechcete vyčnívat. Vlastně tím říkáte, že vám stačí málo, že nepotřebujete pozornost. A vesmír vám často dá přesně to, o co si říkáte.
Výzkumy potvrzují, že lidé v šedé působí na okolí jako méně zajímaví a bez většího potenciálu. Agentura Median zjistila, že téměř polovina lidí žijících v chudobě nemá ráda rozhodování, v běžné populaci je to jen třetina. A šedá barva je přesně taková.
Ačkoliv ve spojení s oblečením šedá zrovna nevyniká, mnohem lépe si vede ve jméně filmu „The Gray Man“. Šedým mužem je ve špionážním thrilleru hlavní hrdina v podání Ryana Goslinga.
Zdroje: idnes.cz, lidovky.cz, cs.wikipedia.org