Nejděsivější horor všech dob. Herečka po natáčení skončila u psychiatra, diváci jí posílali peníze
Některé filmy považujeme za kultovní klasiky, zatímco procesy jejich vzniků byly mnohdy složité. Řada špičkových režisérů má na své herce velmi vysoké nároky. Tím se snaží zajistit si, aby výsledný film byl co nejlepší. To se však mnohdy projevuje tím, že tyto nároky si vybírají svou daň na psychickém zdraví přítomných herců. Příběh Sherry Duvall, která zářila v oblíbeném snímku od Stanleyho Kubricka, byl však poněkud složitější.
Často se stává, že geniální tvůrci mají své stinné stránky. Pablo Picasso byl prý například tyranem žen a Vincent van Gogh se celý život potýkal se zásadními psychickými problémy. V případě filmových tvůrců však toto pravidlo mnohdy platí také. Stanley Kubrick je známý jako režisér, který má na své herce extrémně vysoké nároky. To pak však dává vzniknout kultovním snímkům, které se řadí na špičku světové kinematografie.
Klasika dle knižní předlohy od světoznámého autora
Snímek, o kterém dnešní článek pojednává, není žádný jiný než kultovní film Osvícení z roku 1980. Natočil jej Stanley Kubrick dle knižní předlohy světoznámého autora hororové literatury Stephena Kinga. Hlavní role se v kultovním snímku chopil brilantní Jack Nicholson a po jeho boku v roli jeho manželky zářila tehdy Shelley Duvall, která se v té době dostávala na vrchol své kariéry.
Snímek pojednává o bývalém alkoholikovi a spisovateli jménem Jack Torrance, který spolu se svojí chotí a malým synem odjíždí na odlehlý hotel Overlook, o který se mají během mimosezóny starat. Jack doufá, že klidný čas bude moci využít pro sepsání svého románu. Během pohovoru se dozvídá šokující zprávu, že jeho správcovský předchůdce vlivem samoty zešílel a usmrtil svoji ženu a dvě dcery. To však Jacka neodradí.
Postupem času však na Jacka skutečně začíná doléhat odcizení od civilizace. Démon alkohol kolem něj opět začíná kroužit a vlivem série událostí se jeho psychický stav tříští a hroutí, dokud nedojde k dramatickému vyústění příběhu. Kultovní snímek byl svého času nominován na řadu ocenění a dodnes se jedná o jeden z nejoblíbenějších hororů všech dob.

Proces natáčení byl pro herce úmorný
Proces vzniku filmu Osvícení byl však pro všechny zúčastněné náročným a zdlouhavým procesem. Natáčení bylo původně plánováno na 17 týdnů, ale nakonec se protáhlo na dlouhých 14 měsíců. Stanley Kubrick je znám tím, že po svých hercích vyžaduje maximální výkon. Mnohdy je nutí scény točit na desítky pokusů, aby vlivem frustrace dostal z herců jejich emoční maximu.
Scénář v průběhu natáčení podléhal velkému množství změn, což mělo za následek, že Jack Nicholson jeho jednotlivé verze eventuálně úplně přestal číst. Stanley Kubrick si často vymýšlel detaily, na kterých lpěl. Během scény, kdy si například Jack hází s tenisovým míčkem o zeď, chtěl Kubrick docílit toho, aby míček přesně trefil čočku kamery. Tato scéna se tak protáhla. Slavná scéna, v které zazní kultovní hláška „Here’s Johhny!“, se točila 3 dny a bylo během ní zničeno kolem 60 dveří.
Herečka Shelley Duvall však během natáčení trpěla zdaleka nejvíce. Kubrick se s ní často hádal o pojetí jejích scén a kladl na ni vysoké nároky. Zbytek štábu pro herečku neměl žádné sympatie. To byla Kubrickova metoda, jak docílit toho, aby hrála skutečně bezmocnou a zoufalou ženu.

Herečka režiséra bránila až do konce
Po natočení snímku vznikly fámy, že Kubrickovy metody dovedly Shelley Duvall do psychiatrické léčebny. To však není úplnou pravdou. Herečka byla samozřejmě vystavena maximálnímu emočnímu vypětí, když byla během natáčení nucena plakat 12 hodin denně, 5 dní v týdnu. Na jejím psychickém stavu se to skutečně podepsalo a během natáčení jí vypadávaly vlasy.
Herečka však dlouhodobě trpěla psychickými problémy, které s tímto natáčením přímo nesouvisely, byť jím možná byly částečně umocněny. Když se však herečka ve svých 67 letech objevila v americké talkshow Dr. Phil, ukázalo se, že její situace je dlouhodobá. Vivian Kubrick, režisérova dcera, tehdy vypsala peněžní sbírku, jejímž účelem bylo podpořit léčbu psychicky nemocné herečky.
Shelley Duvall navíc Stanleyho Kubricka ve všech rozhovorech bránila. Tvrdila, že jeho metody byly náročné, ale že se vždy snažil ujišťovat, že herečka natáčení zvládá. Vedl s ní zdlouhavé konverzace o povaze jednotlivých scén a i přes své náročné postupy to s ní myslel dobře, kdy jeho záměrem bylo dostat z ní její herecké maximum.
zdroje: csfd.cz, cs.wikipedia.org, people.com