Byla to věčná „prudička“ a brblala od rána do večera. Přesto si získala srdce celého národa
Některé herecké výkony na chvíli zapůsobí, odezní a už se k nim nevracíme. Ale pak jsou tu postavy, které se otisknou do paměti tak silně, že si je vybavíme i po třiceti letech. A ne nutně musí mít ve filmu nějak výraznější prostor.
Někdy stačí jen pár scén, zapamatovatelný kostým a přesně zacílený šarm… nebo naopak role, která je tak otravná, že se nám vryje hluboko pod kůži a nemůžeme ji setřást.
České proměny
České pohádky ušly dlouhou cestu. Od adaptací knižních předloh Boženy Němcové, jako jsou Pyšná princezna nebo Byl jednou jeden král, přes pohádkové komedie, jako je Dařbuján a Pandrhola, až po moderní pohádky, které už místy experimentují.
Všechny měly samozřejmě společné morální jádro, kdy dobro, spravedlnost a láska musí zvítězit. Cesta, jak se k tomuto konci dobrat se nicméně v průběhu let a stylů výrazně lišila. A modernější pohádky z devadesátek nám nabídly nadpřirozené postavy, které se svou specifičností vymykaly ostatním filmařským kouskům.
Nesmírně otravná a komická „figurka“
Malý, velmi hlučný a chvílemi nesmírně otravný. Tak bychom mohli popsat čerta z dvoudílné pohádky pod režisérskou taktovkou Zdeňka Trošky. Překvapivě z tohohle čerta nejde strach, tak jak jsme v pohádkách strandartně zvyklí a nebudí ani hrůzu svým zjevem. Je to spíš postavička pro pobavení a rozptýlení děje, který je podobnými postavami protkaný. Toho se podařilo docílit možná i tím, že ho překvapivě nehrál muž, ale krásná žena.
Herečka si roli střihla hned dvakrát, tedy v obou dílech pohádky Princezna ze mlejna. Její postava měla být původně jen doplňkem – komickou figurkou, co do příběhu přinese trochu chaosu, ale bude mít dobré srdce. Ale ona ji pojala po svém, rázně a s energičností její vlastní.

Herečka, zpěvačka a kráska
Yvetta Blanarovičová pochází původem ze Slovenska a na svém kontě má hned několik rolí v Národním a Realistickém divadle a také pohádkových filmů. Když se Princezna ze mlejna objevila na televizních obrazovkách, mnoho diváků netušilo, že tenhle malý čertík je vlastně bravurně namaskovaná krásná žena.
Svůj půvab skryla i v další velmi známé pohádce a to, když si o pár let dříve střihla roli Černěny ve snímku O princezně Jasněnce a letajícím ševci. I tam byla Blanarovičová nejen zamaskovaná k nepoznání, ale prodala tam svůj velmi expresivní, ale excelentní herecký um.
Stala se kultem
Režisér Zdeněk Troška věděl, jak vytvořit svět, který bude bavit děti i dospělé. Kombinace klasických motivů s moderním humorem, výrazných postav a nadpřirozených bytostí, které mají smysl pro humor udělala z Princezny ze mlejna pohádku, ke které se rádi vracíme.
Je to zvláštní kouzlo českých pohádek konce minulého století, a to že i vedlejší role mají šanci stát se legendárními. Nejsou to jen princové a princezny, (nebo v tomto případě urostlý mládenec a mlynářova dcera) kdo nás provází dětstvím. Jsou to právě ty potrhlé a někdy trochu hlasité figury, které dodávají příběhům šťávu.
Závěrem
Pohádkový čert Yvetty Blanarovičové nám dnes vykouzlí stejný úsměv jako před třiceti lety. A i když to možná v průběhu let občas zaskřípalo a my bychom nejradši tomu malému čertíkovi nalepili pásku přes pusu, dnes s nostalgií opakovaně usedáme před televizí a těšíme se na skvělou podívanou.
Zdroje: csfd.cz, filmovyprehled.cz, filmovyprehled.cz