Facebook a Instagram dávají Evropě sbohem: Nová pravidla platí i pro Českou republiku
Nové zákony a omezení opět přináší změny. Ty se nyní budou týkat oblíbených sociálních sítí Instagramu a Facebooku. Na změny se musíme připravit od října letošního roku. Přinesou nová pravidla hry, která ovlivní mnoho uživatelů.
Meta Platforms je americkým technologickým gigantem, který stojí za fungováním Facebooku, Instagramu či komunikačních aplikací Messenger a WhatsApp. Založena byla Markem Zuckerbergem, Chrisem Hughesem, Dustinem Moskovitzem, Eduardem Saverinim a Andrewem McCollumem v roce 2004. Jeden z jejích největších příjmů zajišťuje reklama. Ta například v roce 2023 tvořila 97,8 % všech příjmů společnosti.
Nyní ovšem přichází změny. Ty v České republice a v celé Evropské unii vejdou v platnost na začátku října. Od 10. října začíná platit nová unijní legislativa. Právě kvůli ní se rozhodla Meta Platforms přestat poskytovat placenou politickou reklamu na všech svých platformách v Evropské unii.
Za změnou stojí Evropská unie
TTPA neboli Nařízení Evropské unie o transparentnosti a cílení politické reklamy je jedním z nových legislativních opatření. Jeho cílem je zvýšit důvěru občanů ve volební proces a také omezit manipulaci, která může probíhat prostřednictvím digitální reklamy.
Aby mohla být politická reklama na sociálních sítích uvedena, musí splňovat určitá kritéria. Mezi ně patří údaje o tom, kdo reklamu financuje, jaké byly její celkové náklady či na koho cílí. Každý takový obsah navíc musí mít viditelné označení, že se jedná o politickou reklamu. Aby Evropské unii tento nový zákon fungoval, vzniká evropský veřejný archiv politické online reklamy. V něm by měly být archivovány všechny veřejnosti dostupné kampaně. I to je pro Meta Platforms poměrně kontroverzní. Neboť by právě Evropské unii musela všechna tato data zpřístupnit.

Meta Platforms novinku zákona razantně odmítla
I přesto, že existují jasně daná pravidla pro politickou reklamu, všechny sociální sítě pod Meta Platforms se rozhodly raději jejich propagaci zastavit. A tak již politické strany nebudou mít možnost apelovat na své voliče jejich prostřednictvím.
Meta se tak rozhodla především proto, že jsou nové požadavky příliš složité a právně nejasné. A to jak pro inzerenty, tak i samotné sociální sítě. Navíc by jim při porušení tohoto zákona mohla hrozit pokuta až 6 % z ročního obratu. I když se tímto způsobem pravděpodobně omezí informovanost voličů a sníží účinnost kampaní, Meta své rozhodnutí nehodlá vzít zpět.

Jaký vliv budou mít tyto změny na uživatele z České republiky?
Protože se jedná změny v oblasti politických reklam, mnoho Čechů vědomě žádnou změnu nezaznamená. Ve skutečnosti se však očekává pokles relevance reklam. Mělo by totiž dojít k výraznému omezení personalizovaných reklam. Přesto budou mít lidé možnost o politice na sociálních sítích diskutovat a sdílet své příspěvky či informace s publikem bez reklam.