Tenhle film je jako játra na cibulce. Pro někoho delikatesa, pro jiného noční můra s nutkáním zavolat psychologa
Sedm Oscarů, téměř čtyři hodiny stopáže a ani jediná ženská postava. Tento film měli diváci možnost poprvé zhlédnout již v roce 1962 a názory na něj jsou vesměs stále stejné. Jedni o něm mluví jako o nejlepším filmu všech dob, druzí u něj během minuty vytuhnou.
Čtyřhodinový film bez jediné ženské postavy, bez romantické zápletky, s minimem akce a celý zasazený do pouště. Přesto se v šedesátých letech našel režisér s odvahou takový projekt realizovat. A producent ochotný investovat patnáct milionů dolarů, což bylo na svou dobu opravdu hodně.

Film se natáčel neuvěřitelných čtrnáct měsíců v Jordánsku, Maroku, Španělsku a Británii. Štáb se potýkal s extrémními podmínkami, kdy se teploty v poušti šplhaly k padesáti stupňům Celsia. Hlavní představitel dokonce málem přišel o život, když mu předčasný výstřel ze signalizační pistole splašil velblouda v momentě, kdy se na něj řítila armáda jezdců na koních.
Tenhle film je jako játra
Buď ho milujete, nebo nenávidíte, většinou nic mezi. Dílo od diváka vyžaduje nejen absolutní pozornost, ale také trpělivost a schopnost vnímat různé náznaky. A upřímně, kolik lidí dneska vydrží čtyři hodiny bez toho, aniž sáhli po mobilu?
Slova nadšených diváků zní pro změnu například takto: „Velkolepé, epické, úctyhodné. Vůbec mě neudivuje délka, protože kamera tu načrtne pár tak zásadních záběrů, že tohle vidět na plátně musí být sen každého filmového fanouška i dnes. Hltal jsem každou sekundu. A bylo úplně jedno, že délka filmu je 216 minut.“
Hlavní hrdina při natáčení okusil mnohé
Představitel hlavní role se na roli připravoval tři měsíce v poušti. Naučil se jezdit na velbloudovi, což znamenalo absolvovat osm tisíc kilometrů v nepohodlném sedle. Pro zajímavost, aby si nepohmoždil pozadí, musel používat speciální pěnové podložky. Film byl natočen na 70mm film místo standardních 35mm, což bylo na tu dobu revoluční.

Zajímavostí je, že téměř všechen pohyb ve filmu je veden zleva doprava. Režisér to vysvětloval tím, že chtěl, aby film působil jako cesta. Vliv tohoto filmu je nicméně nedocenitelný. Spielberg tvrdí, že právě Lawrence z Arábie z něj udělal režiséra. Bez něj by možná nevznikly Čelisti ani Indiana Jones. A Roger Moor byl z filmu tak v šoku, že prý chtěl pověsit herectví na hřebík.
Film se dostal na sedmé místo nejlepších filmů všech dob. O’Tooleův výkon někteří kritici dokonce považují za nejlepší v historii filmu.
Mistrovské dílo, které není pro každého
Film Lawrence z Arábie si vysloužil sedm Oscarů. Nechyběla soška za nejlepší film, režii, kameru, výpravu, střih, hudbu ani zvuk. Peter O’Toole hrál T. E. Lawrence tak, že by za to měl dostat deset Oscarů. Nedostal ale ani jeden.
Film vypráví skutečný příběh britského důstojníka, který dokázal během první světové spojit arabské kmeny a vést je proti turecké armádě. Nečekejte ale klasický akční film s výbuchy a střílením. Lawrence z Arábie je hlavně o tom, jak se z britského archeologa stal arabský hrdina a pak zjistil, že to celé byla past. Ve filmu účinkují hvězdy jako Omar Sharif, Alec Guinness nebo Anthony Quinn, ale žádná žena.
Film vyžaduje historický kontext
Pokud nevíte nic o první světové válce, Osmanské říši a britské politice, budete se v ději ztrácet. Je to jako sledovat poslední díl seriálu bez toho, aniž jste viděli ty předchozí. Navíc film nekončí zrovna happy endem.
S Lawrencem z Arábie je to jako s vážnou hudbou. Buď vás to chytne, nebo budete celou dobu koukat na hodinky, kdy už to skončí. Když máte rádi rychlé filmy typu Mission Impossible, kde se pořád něco děje, tohle pro vás bude utrpení. Čtyři hodiny pouště, filozofování a složitých postav vyžadují železnou trpělivost.
Zdroje: csfd.cz, reflex.cz, cs.wikipedia.org