Poláci zastínili i slavný Titanic: Jejich nový katastrofický hit na Netflixu má přes 80 %
Na Netflix dorazila novinka z Polska a asi málokdo čekal, že okamžitě vyletí na špičku žebříčku nejúspěšnějších evropských sérií posledních let. Země, která se v posledních letech proslavila hlavně kvalitními kriminálkami, dokázala naservírovat dramatickou sérii, která už teď oplývá neskutečnými 80 % z diváckých hodnocení.
Obrovským tahákem je i fakt, že film vychází ze skutečných událostí jedné z nejtemnějších kapitol polské moderní historie. Lidé v recenzích srovnávají polskou novinku s Titanicem, ale zmiňují, že je až tisíckrát lepší.

Tragédie, která stála životy
Dne 14. ledna 1993 vyplul z polského přístavu trajekt mířící do švédského města Ystadu. Kvůli kombinaci silného větru, technických problémů a možná lehkého podcenění situace se loď během cesty převrátila a z 64 lidí na palubě přežilo pouhých devět. Mezi zesnulými byli bohužel i dva Češi.
Série nabízí nejen dramatické scény, v podstatě je to rekonstrukce onoho osudného dne, ale také příběh pozůstalých rodin a hlavně vyšetřování katastrofy a boj o odhalení pravdy o neštěstí. A jak uvádí server Netflixer, jde o nejambicióznější polský televizní projekt posledních let, který jde cestou drsné autenticity, která funguje: „Chvílemi vám skoro připadá, jak kdybyste se sami ocitli na palubě Heweliuszu a šlo vám o život,“ uvádí v komentáři.
Režie, co vás pohltí
Režisér Jan Holoubek, známý už z výborného dramatu Bažina, dokazuje, že tahle silná dramata prostě umí. Snímek je výpravný a děj má spád, ale zároveň zde nejsou vynechané emoce, detaily a skvělá výprava, která všemu dodává tu pravou tíživou atmosféru. Právě ta je středobodem hodnocení diváků na československé filmové databázi: „Poláci opět umí na Netflixu. Hlavně režisér Jan Holoubek ukázal, že má velký cit pro atmosféru a ztvárnění 80. nebo 90. let… Použití CGI je tu vkusné a scény havárie jsou velmi intenzivní, až jsem měl pocit, že voda mi poteče z TV.“

Evropské projekty na špici
Úspěch Heweliusze není v evropském kontextu ojedinělou záležitostí. Realistické katastrofy očima zkušených filmařů jsou v posledních letech obrovským trendem a většina z nich se těší naprosto skvělým ohlasům. Jedním z takových projektů je norská série Vlna, kterou inspirovaly skutečné události sesuvu půdy a obří vlny, která se řítí na město. Nebo například norský seriál Den, který změnil Norsko, o vražedném maniakovi, kterému se podařilo připravit o život 69 dětí. Z našich českých vod stojí za zmínku dvojfilm Metanol, který povedeně rekonstruuje dobu před 13 lety, kdy zemi ochromila vlna smrtícího alkoholu a následná nařízená prohibice.
První příčku v nejúspěšnějších sériích si však stále drží Černobyl z roku 2019. Jedná se sice o koprodukci Británie a USA, takže se nedá mluvit čistě o evropském počinu, ale se svými závratnými 96 % a naprosto excelentní výpravou je jednou z nejlepších sérií, která byla kdy natočená.
Poláci zvládají nejen kriminálky a dokumenty
Originální Heweliusz sice stále leží na dně Baltského moře, a tam nejspíš už i zůstane. Heweliusz ve filmovém zpracování však posouvá středoevropskou tvorbu o výrazný kousek výš. Evropští tvůrci v posledních letech opakovaně dokazují, že mistrně zvládnou nejen kriminálky nebo dokumenty, ale také odvážná dramata dle skutečných událostí. Navíc je třeba vzít v potaz i divácky vstřícnou stopáž, díky které se dá seriál zvládnout za jediný večer.
A to by nebylo nic ojedinělého, protože vás tak vtáhne, že ho nebudete schopni vypnout. Tak až příště usednete na gauč s ovladačem v ruce, zkuste před hollywoodským bijákem zvolit spíš cestu evropské tvorby, rozhodně budete nadšeni.
Zdroje: medium.seznam.cz, csfd.cz, netflixer.cz
