Měl Čechům přinést Oscara. Dnes je tenhle film symbolem obrovského zklamání
Měl to být film, který nás konečně postaví po bok světových velkofilmů. Nejambicióznější a zároveň nejdražší projekt české kinematografie, od kterého se čekal obrovský úspěch i tržby. Všechno ale nakonec dopadlo úplně jinak.
Někdy může být všechno naplánováno skvěle, ale realita je pak někde jinde. Tenhle snímek byl připravený perfektně, měl silné téma, hollywoodské obsazení i výbornou výpravu. I přesto jsme na něj po pouhých třech letech zapomněli.

Velká legenda a velká očekávání
Jak už jsem uvedla na začátku, nejdřív se zdálo všechno dokonalé. Vezmete jednu z největších postav historie, kterou zákonitě zná každý, zasadíte ji do autentické středověké atmosféry plné bitev a syrovosti a pokud máte dobré obsazení a pevnou ruku režie, mělo by z tohoto koktejlu vzniknout veledílo, které dobije žebříčky divácké oblíbenosti.
Film se zaměřil na raný život muže, kterého se báli králové, císaři i papežové. Tedy dobu, o které se toho obecně moc neví. Právě tam vznikl prostor pro dramatické zpracování, politické zápletky i osobní příběhy, které měly zaujmout jak české, tak zahraniční diváky.
Hollywoodský lesk
Jedním z hlavních taháků mělo být obsazení, které v českém filmu běžně nevídáme. Hlavní roli si zahrála americká hvězda Ben Foster, známý akční herec, který zazářil třeba ve snímku Na život a na smrt o elitních vojácích nebo texaském snímku Za každou cenu. Vedle něj se objevuje superhvězda Michael Caine z batmanovské série nebo snímků Podfukáři či Dokonalý trik. České hvězdy zastoupili Karel Roden, Jan Budař či Ondřej Vetchý.
Hollywoodský rozpočet
Tohle obsazení mělo být důkazem, že český film dokáže hrát první ligu. A stejně tak i režisér Petr Jákl, který strávil dlouhé roky sháněním financí, psaním scénáře a přípravou, chtěl světu ukázat, že se u nás umí točit velké historické eposy stejně dobře jako v Hollywoodu. S rozpočtem přes půl miliardy korun šlo skutečně o projekt, jaký tu ještě nebyl.
Jenže když měl přijít triumf, přišly spíš rozpačité reakce. Film sice odstartoval slušně, do českých kin se hned v prvních dnech vypravily statisíce lidí. Přesto čísla neodpovídala tomu, co by snímek s takovým rozpočtem potřeboval. Celosvětově si film vydělal jen zlomek toho, co stál. A v Americe, kde se promítal na více než tisícovce kin, dopadl dokonce natolik špatně, že o něm tamní recenzenti psali jako o jednom z největších komerčních zklamání roku.

Obrovské ambice
Reakce recenzentů byly, mírně řečeno, neutrální. I když většina chválila vizuální zpracování, výpravu, kostýmy nebo surovou atmosféru středověku, často se shodovali v jedné věci: film se nedokázal rozhodnout, čím chce být. Na serveru Moviezone kritika padla hlavně na postavy, které nejsou dostatečně vykreslené a zajímavé, a na nelogičnost jednotlivých scén. Za mě byl největším problémem táhlejší vykreslování historických reálií, jejichž celkového obrazu se ve finále stejně nedočkáme. To je při víc než dvouhodinové stopáži celkem zásadní přešlap.
Co z toho plyne?
Ať už film dopadl jakkoli, jedno mu upřít nelze: odvážil se skočit tam, kam žádný český film před ním. Natáčely se rozsáhlé bitevní scény, pracovalo se s mezinárodním štábem, herci museli projít náročnými fyzickými přípravami a projektem žila celá filmová branže. Jan Žižka z roku 2022 bude přesto ještě dlouho rozdělovat diváky. Někteří oceňují, že se někdo vůbec odhodlal natočit historický epos v domácích podmínkách a nebál se riskovat. Jiní zase vidí nevyužitý potenciál a obrovskou šanci, která proklouzla mezi prsty.
Zdroje: csfd.cz, seznamzpravy.cz, magazin.aktualne.cz
