Na Netflixu je tenhle film aktuálně v TOP 10, ale já ho vypla po 30 vteřinách. Větší blbost jsem nikdy neviděla
Znáte ten pocit, když má film dokonalý trailer a silné promo slibující mrazení v zádech, jenže pak zjistíte, že realita je úplně jiná? Není to vlastně nic neobvyklého. V době, kdy se streamovací platformy předhánějí v produkci, vznikají stovky titulů, které vypadají skvěle do doby, než se spustí prvních pár minut. A právě film, o kterém dnes píšeme, rozhodně není první ani poslední, kterého se tahle situace týká.
Těšila jsem se na pohodový večer se skvělým filmem a v TOP 10 na Netflixu jsem narazila na jeden, u kterého trailer vypadal fakt parádně. Jenže po 30 vteřinách jsem ho vypnula, jinak bych u něj asi usnula nudou.
Když máte velké očekávání a dostanete ledovou sprchu
Možná jste na něj také narazili. Thriller Žena z kajuty č. 10 láká už samotným trailerem, kde můžete vidět elegantní loď plnou bohatých lidí, tajemná noc, výkřik z kajuty a hrdinka, která tvrdí, že byla svědkem vraždy. Trailer působí extrémně napínavě a vizuálně strhujícím dojmem, který diváka donutí kliknout na „přehrát“. Jenže pak přijde velké nic, respektive kupa nudy.

Kniha, která měla „grády“
Předlohou filmu je stejnojmenný román spisovatelky Ruth Ware, autorky psychologických thrillerů, které se čtou doslova jedním dechem. Hlavní hrdinka Lo Blacklock je novinářka, která dostane příležitost napsat reportáž z luxusní výletní plavby po Norsku. Během noci však zaslechne výkřik a zahlédne, jak z kajuty číslo 10 někdo vyhazuje lidské tělo.
Když zalarmuje posádku, zjistí, že kajuta je prázdná a podle seznamu hostů v ní nikdo nikdy nebyl. Recenzenti knihy mluví o neustálém gradujícím napětí. Na papíře to tedy zní jako napínavý psychothriller, který by mohl stát po boku snímků Gone Girl nebo Girl on the Train. Jenže filmová adaptace, kterou režíroval Simon Stone, nedokázala prostě přenést napětí na naši obrazovku.
Kvalita se utopila někde v oceánu
Hlavní roli ztvárnila fenomenální Keira Knightley, která měla potenciál přetavit Lo Blacklock v neklidnou a nevyrovnanou hrdinku. Bohužel scénář jí to neumožnil. Postavy jsou celkově ploché, emoce vyčpělé a dialogy působí, jako by byly napsány na poslední chvíli.
Film se snaží vyvolat atmosféru izolace, ale místo tísně přináší spíš ospalost. Kamera zabírá krásné záběry oceánu, luxusní paluby a elegantní interiéry, ale místo tajemství sledujeme totální prázdno. Z filmu, který měl být psychologickým ponorem do mysli ženy na pokraji zhroucení, se stala vizuálně chladná pohádka o ničem. Na ČSFD má film průměrných 55 %. Diváci se ve svých komentářích shodují, že jde o jeden z největších omylů letošní filmové sezóny.

Klamavé žebříčky aneb když TOP 10 neznamená TOP kvalitu
Že se film drží v žebříčku TOP 10 Netflixu, přestože většina diváků mluví o nudě, není žádný zázrak. Algoritmus platformy upřednostňuje novinky a sledovanost, ne kvalitu. Stačí, aby film rozkliklo dost lidí. A rázem je „úspěšný“. Jenže úspěch v číslech neznamená, že opravdu stojí za váš čas. Netflix je dnes plný titulů, které vypadají lákavě, dokud je nezačnete sledovat. Žena z kajuty č. 10 je ukázkovým příkladem toho, jak může být marketing silnější než samotný obsah.
Čím si spravit chuť?
Pokud toužíte po napětí, které vás opravdu vtáhne, zkuste Gone Girl (Zmizelá). Tento mistrovský thriller Davida Finchera se ponořuje do zdánlivě dokonalého manželství Nicka a Amy Dunneových, které se rozpadá ve chvíli, kdy Amy záhadně zmizí. Film mistrně propojuje média, manipulaci a psychologii, zatímco divák po celou dobu tápe, kdo je vlastně oběť a kdo pachatel.
Zdroje: kinobox.cz, naposlech.cz, csfd.cz