Američané se na nás dívají skrze prsty: Náš milovaný seriál by zakázali a děti odvezli na sociálku
Zatímco u nás se stal kultem a návratem do dětství, ve Spojených státech nad ním kroutí hlavou. Řeč je o jednom z nejslavnějších československých seriálů své doby. Podle Američanů je plný děsivých scén, zápletky jsou nelogické. A dokonce nevhodné pro děti.
Co se pro někoho může jevit jako nevinná pohádka, pro jiného představuje nelogickou změť zápletek nevhodných pro děti.

Nesmyslný kouzelný svět?
Představte si příběh, kde kouzelný předmět mění realitu, lidé a kouzelné postavy prostupují mezi naším světem a tím pohádkovým. Předměty dokáží komunikovat. V České republice kouzelná pohádka, ve Spojených státech zlý sen té doby.
Seriál Arabela, který se na obrazovky dostal v roce 1980, je dílem, jehož autory jsou Václav Vorlíček a Miloš Macourek. V tehdejším Československu to byl naprostý fenomén, který čelil oblibě v okolních státech Evropy. V USA se bohužel úspěchu nedočkal z Čechům nepochopitelných důvodů.
Americká média: „Nelogické, podivné, děsivé.“
Podle webu IMDb se seriál Arabela řadí mezi nejdivnější dětské pořady v Evropě. Web i jeho uživatelé uvádí, že se jedná o směs bizarních kostýmů, zápletek a nesmyslných situací. Těžko říct, jak by na to nahlížela tehdejší generace.
Jeden z uživatelů tvrdí: „Když jsem Arabelu viděl poprvé, měl jsem pocit, že sleduji špatný film, kde se pravidla reality neustále mění a postavy jednají zcela nahodile.“ Z informací vyplývá, že není tento dětský pořad vůbec vhodný právě pro děti, z důvodu zkreslování reality a skutečného světa. V Evropě by se toto považovalo za hlavní rys pohádkového příběhu.
Děti v hlavních rolích? Důvod k opatrnosti
Ve Spojených státech je dětské herectví pod přísným dohledem s důrazem na psychiku dítěte. Arabela dle amerických médií ukazuje dětem nebezpečné ale hlavně matoucí situace, například scéna, kdy malý Honzík pomocí kouzelného prstenu skoro zničí svět lidí.
Některá americká média dokonce odkazují na riziko ohrožení dítěte, které by si v budoucnu mohlo žádat zásah například sociální služby. Především z důvodu neopatrnosti filmového průmyslu k dětským hercům.

Co na to odborník?
Mediální analytička Irena Reifová z Fakulty sociálních věd UK práci uvádí:
„Západní pohádky často používají konzistentní narativní strukturu, zatímco středoevropské pohádky mohou být výrazně ambivalentnější a méně didaktické, což může působit na zahraniční publikum chaoticky či zneklidňujícím dojmem.“
Arabela zůstane českým klenotem, který svět nepochopil
V České republice se nám ve spojitosti s Arabelou vybaví kouzelný prsten a Rumburak, za „velkou louží“ je tento seriál zcela nepochopen. V 80. letech, kdy pohádka vznikla, by se v USA pohádkový příběh neobešel bez jasných pravidel a přílišného zkreslování reálných postav a situací.
Právě proto si takové fenomény hýčkáme, protože jsou jen naše. Některé pořady a seriály prostě nejsou pro všechny.
Zdroje: imdb.com, Arabela, time.com, What the U.S. can learn from European Children’s TV, medium.seznam.cz, dspace.amu.cz, Televizní kultura jako místo post-socialistické kolektivní paměti