Dříve jen naleštěná bída. Dnes tato auta z dob ČSSR parkují v garážích miliardářů
Kdybyste tohle vlastnili za socialismu, tak by se vám možná všichni vaši sousedé smáli nebo by si alespoň něco povídali pod vousy. Přitom dnes byste za to utržili miliony korun. Tyhle vozy byly v tehdejším Československu brány za značně nepraktické, nehezké a v očích řidičů neměly dobrou pověst. Postupem času se ale vnímáních takových aut změnilo. Jak je to možné, a o kterých autech vlastně mluvíme? To si pojďte přečíst.
Dost možná si i vy sami pamatujete, jak určité vozy značky Škoda nebo Tatra nebyly brány úplně vážně. Jeden z nich byl úplně mimo radar motoristů, zatímco druhou značku chtěli vždycky jenom vysoce postavení úředníci. Jednalo se přitom o takové naleštěné pozlátko, které možná nebylo tak cenné, jak se mohlo na první pohled zdát. Ale dneska je už bota na druhé noze a z původních otloukánků automobilového průmyslu se staly aukční legendy, za které se vyplácí milionové částky. Sběratelé po nich jednoduše šílí a vzhledem k jejich nedostatku se neštítí vysolit za ně ani pořádnou finanční odměnu. Jak je možné, že se role těchto vozů takhle proměnila a co to mohlo ovlivnit? To si pojďme detailněji probrat v našem článku.
Socialistický evergreen
V takových 70. letech v socialistickém Československu jste mohli určité typy vozů vídat takřka na denním pořádku. Třeba taková Škoda 110R, která chtěla být jakýmsi cool sporťáčkem pro běžné občany, se na silnicích českých silnicích prohnala alespoň jednou za den. Ale není všechno zlato, co se třpytí. Na venek sice nevypadala vůbec zle a dodnes má hezký retro nádech, ale výkon okolo 50 koní nebyl ani na tehdejší dobu zrovna nejsilnější argument. Prostě se nejednalo o žádné Porsche, ale spíše o hezky vypadající výletní auto.
Je to ale právě ikonický vzhled, který z téhle škodovky dělá dneska velmi žádané sběratelské zboží, za které jednoduše dáte milion a půl. Podobně je na tom i legendární Tatra 603, která sice neměla vyloženě sportovní ambice, ale zato toužila být symbolem moci. Byla určená především pro úředníky, politiky a delegáty. Což z ní činilo dosti nedostatkové zboží. A když k tomu přidáte ikonický design a 50 let navrch, máte hned ideální příležitost pro sběratele, za kterou rádi přenechají původním majitelům až 3 miliony.

Proč jsou dnes tak drahá?
V zásadě je to dost jednoduchý a prostý důvod, proč by nějaký vášnivý sběratel dal za tyhle automobilové kousky takové jmění. Je to prostě kus historie a navíc naší tuzemské, na kterou jsme náležitě hrdí. Samozřejmě pomineme to, že ve své době tyto modely setkávaly s občasnými posměšky. Vzhledem k zubu času, který se na materiálu, ze kterého byla auta tehdy vyráběna, skončilo navíc spousta kusů někde na vrakovišti. Najít tak udržovaný a funkční kousek je dneska kolikrát nadlidský výkon.
Originální díly taky nejsou úplně levná záležitost. Za předpokladu, že jsou vůbec k dostání. A a servis veteránů ani zmiňovat nemusíme. Retro je navíc v módě každým rokem víc a víc, a co může být lepšího než se po městě prohánět v takovémto žihadle. Další podstatným aspektem je investiční hodnota. Pokud nějaký sběratel takovýto model auta pořídí a udrží ho ve skvělém stavu, jeho hodnota se během let může i několikanásobně zvýšit.

Když retro jezdí i ve filmech
Ikonickou Škodu 110R nebo Tatru 603 ale nemusíte hledat jenom v retro salónech nebo na srazech veteránů. Svoje role si odehrály i v několika českých filmech a seriálech, na které jste možná už trochu zapomněli. Co třeba takových Třicet případů majora Zemana, kde se legendární Tatra ukázala hned několikrát. A fungovala tam přesně tak, jak byla navržená. Reprezentativní vozidlo pro úředníky, funkcionáře a politiky. V populárním seriálu pomáhala dokreslit atmosféru, pro kterou je major Zeman ceněný a z dnešního pohledu může fungovat i jako naučná podívaná pojednávající o dobovém Československu.
Výše zmíněnou Škodu 110R naopak můžete pamatovat ze seriálu Malý pitaval z velkého města, kde se párkrát objevila. Jejich oblíbenost u filmařů ale dokazuje ještě jednu věc. A to skutečnost, že tyhle modely nejsou jenom tradicí a historií našeho automobilového průmyslu, ale přesahují i za hranice automotivu. Jsou jednoduše takovým naším kulturním dědictvím.
Zdroje: autorský text, wikipedia.org, csfd.cz