V dětství jsme babiččiny dekorace brali jako samozřejmost. Dnes jsou hitem aukcí a prodávají se za 340 000 Kč
Retro předměty jsou v současnosti vyhledávány víc než kdykoliv předtím. Jako by evokovaly určitý návrat minulosti do dnešních dnů. Nejsou jen žádaným sběratelským artiklem, zájem o ně projevují i běžné domácnosti. Zejména o obrazy z minulého století.
To, co se před 40-50 lety likvidovalo, vyhazovalo na smeťák nebo odváželo do bazarů, lidé dnes skupují za nemalé peníze. Ať se jedná o starý nábytek či dekorace, obrazy nebo hračky, stávají se předmětem značného zájmu.
Nenahraditelná technologie
Kdo má něco takového doma k prodeji, mohl by si vydělat spoustu peněz. Retro a vintage předměty hledají bazary, zastavárny, ale i přímí zájemci přes internet. A co je na těchto věcech tak přitahuje? Jednak jde o způsob jejich výroby; dávno totiž zanikly technologie, které byly tehdy moderní, proto se řada retro předmětů stává jedinečnými. Stejným způsobem je zkrátka dnes už nikdo nevyrobí.
Retro jako kulturní paměť i životní styl
Dalším důvodem je vzhled, který byl často unikátní a nepřehlédnutelný. Třeba české barevné hutní sklo zajímá nejen naše, ale i zahraniční sběratele. Dalším důvodem ke sbírání retro a vintage předmětů jsou emoce, které v nás vyvolávají. Mnohým připomínají dětství či mládí, dávno ztracený domov i rodiče. Mladší generace zase objevují kouzlo tehdejší estetiky, která se v mnohém odlišuje od dnešní produkce spotřebních i dekoračních předmětů. Jinak řečeno pro někoho jsou nostalgickou vzpomínkou, pro jiného objevem originality.
Každý retro produkt je jakýmsi svědkem minulosti: odráží tehdejší vkus, technologické možnosti, společenské zvyklosti. Zkrátka doby dávno minulé. V současnosti, kdy je celý svět zaplaven výrobky asijské provenience, vyplouvají do popředí ty, které vznikaly přímo v naší společnosti. Ač byla tehdy politická a ekonomická situace v zemi prazvláštní a prapodivná, umělecké předměty měly i tenkrát svou duši. A rovněž materiálovou i rukodělnou kvalitu.
Z půdy rovnou do aukční síně
Není tedy divu, že se předměty z 60. až 90. let objevují stále častěji na aukcích, ale i v moderních interiérech. Z obyčejných věcí, které kdysi stály na poličkách nebo visely na zdech, se staly vyhledávané artefakty se zcela jinou hodnotou. Kulturní i emociální. Retro začíná být jakýmsi životním stylem, v němž se propojuje minulost s dneškem. Povstalo z půd a bazarů a začíná si žít svým novým životem. A ukazuje nám, že i obyčejné předměty denní potřeby z oněch časů mohou vyprávět zajímavé příběhy. A dokáže i vkusně doplnit moderní styl.
Český trh s uměním a starožitnostmi ukazuje, že zájem o předměty z období 50. až 80. let roste: ať už jde o sklo, porcelán, obrazy, elektroniku nebo hračky. Kromě toho, že se staly sběratelským artiklem, jsou dnes i zajímavou investicí. Jejich cena spočívá v jejich jedinečnosti a nemožnosti je vytvořit stejným výrobním postupem. A jejich hodnota roste s tím, jak se zvyšuje zájem o design a estetiku minulého století. To, co bylo kdysi dávno běžné a všední, získává dnes punc autenticity a originality.
Retro obrazy, které dnes frčí na aukcích
Jednou z hodně vyhledávaných kategorií jsou obrazy se zvířaty. Vždyť už jeskynní lidé na kámen malovali zvířata. Přišlo ale i období, kdy se malby s pasoucími se jeleny, lovecké výjevy s lesní zvěří nebo loveckými psy, považovaly za nemožný kýč. A dnes je nakupují milovníci retro estetiky a sběratelé.
V aukcích se objevují jak reprodukce, tak se často objeví i originální oleje, jejichž ceny se mohou vyšplhat do statisíců. Hodnota totiž nespočívá jenom v umělecké kvalitě. Ale zároveň i v té nostalgii, připomínající období, kdy tyto předměty zdobily skoro každou československou domácnost, chodby v úřadech, školách i čekárnách u zubaře.

Zájem je o obrazy i od neznámých autorů 70. let. Tehdejším typickým motivem byly lovecké scény se psy a srnčí zvěří, troubící jeleni či obrazy s jezevčíky, labutěmi, zpěvným ptactvem; nebo domácími zvířaty, od koček až po krávy na pastvě. Tehdy se tyto motivy často malovaly i na zakázku. Pokud byste takový obraz od neznámého malíře někde doma na půdě našli, můžete za něj dostat i několik tisícovek. Kdyby se jednalo o známého autora, mohla by jít cena výrazně nahoru.
A ceny „zvířecích“ obrazů z 20. století?
Například u obrazu Dva lovečtí psi v krajině od Matthiase Johanna Ranftla byla v internetové aukci stanovena vyvolávací cena 15 tisíc korun. A vydražen byl nakonec za 340 000 korun. Zvířecí motivy do svých obrazů občas vtěsnal i český herec Josef Hlinomaz. Jeho oboustranný obraz Cvičení koní-Dívky v lese měl vyvolávací cenu 2 tisíce Kč a byl v roce 2022 vydražen za 210 000 korun, jak jsme se dověděli na webu Obrazy v aukci. Na druhé straně na Aukro byl Třískův olej Srnky na pastvě z roku 1960 prodán za pouhých 1 499 korun.

Obrazy z minulého století se zvířecími motivy, které byly ve světě vydraženy za ty nejvyšší ceny:
- Francis Bacon: Study of a Bull (1991); cena: přes 50 milionů USD; expresivní, temná malba býka, symbolizující smrt a pomíjivost
- Francis Bacon: Dog (1952); cena: 9 milionů USD; ikonická malba psa, deformovaného a expresivního, typického pro Baconův styl
